مشکلات اقتصادی نتیجه عدم مسئولیت فردی یا بی‌کفایتی مسئولان/ برچسب زدن ممنوع


مشکلات اقتصادی نتیجه عدم مسئولیت فردی یا بی‌کفایتی مسئولان/ برچسب زدن ممنوع

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد در محبط کار یا منزل فرد خاطی تمام مشکلات را به گردن شما یا دیگران بیندازد و مقصر بروز مشکلات بداند این در حالی است که این اقدام در علم روانشناسی یک مکانسیم دفاعی محسوب شده و افراد در زمان بروز مشکلات برای تحلیه بار منفی درونی و جلوگیری از سرزنش به دیگران برچسب مقصر میزنند.

به گزارش فانوس، افراد پیوسته در زمان بروز مشکلات، خود را پشت دیگران پنهان میکنند و برای چلوگیری از سرزنش شدن تقصیر را بر گردن دیگری می اندازند و این چرخه در زندگی مشترک، محیط کار و حتی نزدیک ترین روابط افراد هم رخ میدهد.

مشکلات اقتصادی نتیجه عدم مسئولیت فردی یا بی‌کفایتی مسئولان/ برچسب زدن ممنوع

ستون ها، اسکلت و زیربنای یک ساختمان را تشکیل می دهند،یعنی مسئولیت دارند که ساختمان را سر پا نگه دارند. ما انسان ها نیز همچون ستون مسئولیت های فراوانی در زندگی در داریم و درصورت عدم پذیرش مسئولیت ساختمان زندگیمان فرو میریزد. اما دلایل زیادی وجود دارد که ما از سهم خودمان در بروز مشکلات می کاهیم و انگشت اتهام به سمت دیگران نشانه میگیریم و همه کس و همه چیز را مسبب مشکلات مینامیم.

یکی از دلایلی که دائما به دنبال مقصر هستیم آن است که حقیقتا بزرگ نشده ایم، چرا که کودکان وقتی مقصر شمرده میشوند به سرعت دیگران را مقصر دانسته و مورد خطاب قرار میدهند. به همین دلیل یکی از علت های برچسب زدن ریشه در کودکی ما دارد به این معنی که عدم مسئولیت پذیری در ما نهادینه شده و مانند هر کار دیگری بار مشکل خود را نیز بر دوش دیگران می اندازیم و به جای حل مشکلات با سرزنش دیگران وقت خود را تلف کرده و گاها به خود القا میکنیم مقصر نبوده ایم.

مشکلات اقتصادی نتیجه عدم مسئولیت فردی یا بی‌کفایتی مسئولان/ برچسب زدن ممنوع

یکی دیگر از عوامل فرار از مسئولیت پذیری فرار از گناه است. وقتی فردی مسئولیتی نمیپذیرد و اجازه میدهد دیگران برای وی تصمیم بگیرند در صورت بروز مشکل هیج احساس گناهی نکرده و دیگران را مقصر میداند در صورتی که اگر شخص مسئولیت پذیر باشد در صورت بروز اشتباه احساس گناه کرده و در تلاش برای جبران آن میپردازد.

مشکلات اقتصادی نتیجه عدم مسئولیت فردی یا بی‌کفایتی مسئولان/ برچسب زدن ممنوع

مسئولیت پذیری رکن اصلی زندگی فردی و اجتماعی

ما در دنیایی زندگی میکنیم که افراد با حداقل تلاش، انتظار حداکثر نتایج را دارند.معمولا اگر کاری به خوبی پیش نرود به فرض مثال از لحاظ مالی مملکت را مقصر میدانیم، اگر از ازدواجمان راضی نباشیم همسرمان را مقصر میدانیم و این چرخه معیوب هر روز در زندگیمان تکرار میشود. با کمی تفکر در مورد تمام مسائل گفته شده به یک جواب مشترک میرسیم آن پذیرش مسئولیت خود در زندگی است. اما چطور می توانیم یک بار برای همیشه مسئولیت زندگی خود را به طور کامل بر عهده بگیریم؟

مشکلات اقتصادی نتیجه عدم مسئولیت فردی یا بی‌کفایتی مسئولان/ برچسب زدن ممنوع

4 مورد به شما برای پذیرش نقش و مسئولیت در زندگی کمک میکند:

1) تصمیم

همه چیز با یک تصمیم قاطع در زندگی شروع میشود هرچند در نگاه اول کار بسیار ساده ای است اما بسیاری از افراد بعد از گشدت مدت زمان اندکی به اصل ابتدایی خود بازگشته و دیگران را مقصر میدانند. خودتان را مجبور کنید برای چیزهایی که تحت کنترل خودتان هستند به دیگران نگاه نکنید.

2) خاتمه دادن به متهم کردن دیگران

بسیاری از افراد برای فرار از موقعیت های دشوار دیگران را متهم میکنند به همین دلیل است که افراد در زمان بروز مشکلات مملکت را مقصر دانسته و شروع به تخریب آن میکنند. در صورتی که پایه های اصلی یک مملکت مردم آن هستند و براساس این آیه «انّ الله لا یُغیِّرُ ما بقوم حتّی یغیّرو ما بانفسهم» خداوند سرنوشت هیچ قومی و «ملّتی» را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنها خود تغییر دهند، پس خودمان هستیم که سرنوشتمان را تعیین میکنیم و رکن اصلی آن پذیرش مسئولیت فردی است.

3) بهانه نیاوریم

وقتی کاری را انجام میدهیم چه سخت باشد چه اسان هیچ وقت بهانه نیاوریم که نمی توانم آن را به انجام برسانم . دلیل این می تواند در خانواده های ما باشد. مثلا در دوران کودکی وقتی به ما مشق می دادند اکثر اوقات مادرمان زحمت انجام آن را میکشید و این کار باعث شد که ما نسبت به وظایف خودمان بی مسئولیت باشیم و این عمل ها باعث می شود کودک از آن دوران مسئولیت پذیر نباشد و در بزرگسالی به مشکل بخورد.

4) اشتباهات خود را قبول کنیم

یکی از دلایل عقب افتادگی در زندگی عدم پذیرش اشتباه است. کسی که مسئولیت پذیر است با خود می گوید اشتباه کردم و پای اشتباهم می ایستم و از این درس میگیریم و سعی میکنیم که از این به بعد اشتباهی نکنم.

گردآورنده: علیرضا آزادی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟