میزگرد بررسی حقوق شهروندی در گفتار و سیره عملی امام خمینی (ره)


میزگرد بررسی حقوق شهروندی در گفتار و سیره عملی امام خمینی (ره)

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان از برگزاری میزگرد بررسی حقوق شهروندی در گفتار و سیره عملی امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: این میزگرد علمی - فرهنگی 17 بهمن برگزار می‌شود.

حسین فرختار در گفت‌وگو با ایسنا، از برگزاری میزگرد بررسی حقوق شهروندی در گفتار و سیره عملی امام خمینی (ره) خبر داد و اظهار کرد: این میزگرد به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان و با همکاری حوزه هنری استان به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی روز چهارشنبه، ۱۷ بهمن ماه برگزار می‌شود.

وی حقوق شهروندی و امام خمینی (ره) و حقوق شهروندی و جامعه دانشگاهی را دو محور میزگرد مذکور دانست و افزود: عطاالله اسماعیلی، استادیار گروه قرآن و حدیث دانشگاه گیلان، محمدحسن زاهدی، استادیار گروه قرآن و حدیث دانشگاه گیلان، حسن شاه ملک پور، استادیار گروه حقوق دانشگاه گیلان و امیر نورانی مکرم دوست، استادیار گروه معارف اسلامی و الهیات دانشگاه گیلان از جمله سخنرانان این میزگرد علمی - فرهنگی خواهند بود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان متذکر شد: با وجود سابقه اندک حقوق شهروندی در ایران و با توجه به شرایط جامعه در ابتدای پیروزی انقلاب، حقوق شهروندی در نزد امام خمینی (ره) مسئله و دغدغه‌ای جدی بوده است و مصادیق آن در سیره نظری و عملی ایشان مورد تاکید بوده است لذا با کمی بررسی در آثار حضرت امام به ویژه صحیفه ایشان توجه و دقت در حقوق شهروندی و حفظ حریم خصوصی افراد را در فرمایشات معمار کبیر انقلاب می‌توان یافت.

مدرس دانشگاه با بیان اینکه مصادیق حقوق شهروندی در اندیشه و سیره بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) همواره مورد تاکید ویژه بوده است، خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) در زمینه آنچه می‌توان ذیل حقوق شهروندی طبقه بندی کرد، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ضمن طرح برخی مسائل فقهی و کلامی، با نگاهی به آینده و افقی هرچند دور از دسترس در آن ایام، توجهاتی به موضوعاتی کرده که نشان می‌دهد فقیهی با دغدغه‌های اجتماعی بوده است.

وی با اشاره به نقد وضعیت موجود جامعه به نحو سلبی و ایجابی توسط امام راحل در آن ایام، یادآور شد: در پی شکل گیری نهضت دینی در ایران و اقتضائات این نهضت، طبیعی است که این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

فرختار ادامه داد: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب تا ارتحال امام انبوه موضوعاتی که شرایط اجتماعی پیش می‌آورد موجب طرح مباحث یا صدور احکام و فرامینی از جانب ایشان شد که بعضاً به مباحث پایه حقوق شهروندی مربوط می‌شد. همچنین حوزه دیگری که جا دارد با تمامی ابعادش به لحاظ نسبتی که با حقوق شهروندی دارد مورد بررسی قرار گیرد، سیره عملی امام در این سال هاست که گاهاً مجال می‌دهد پرتوی بر آرا و اندیشه‌های ایشان در این زمینه افکنده شود.

وی با بیان اینکه امام در صحیفه خود پس از واژه «اسلام» بیشترین واژه‌ای که به کار برده واژه «ملت» است، گفت: از آنجایی که مفهوم ملیت در درون مایه شهروندی نهفته است، این امر نشان دهنده اهتمام ایشان به حقوق شهروندان است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان مصادیق حقوق شهروندی از دیدگاه امام راحل را به سه دسته مدنی، سیاسی و اجتماعی تقسیم بندی کرد و یادآور شد: از منظر امام حقوق شهروندی علاوه بر ارتقای مشروعیت حکومت و جلب مشارکت عمومی، اهمیت بسیاری در تثبیت، آرامش، رضایتمندی و تعلق خاطر ملی اعضای جامعه به نظام و نحوه حکومتداری خواهد داشت.

فرختار اضافه کرد: اگر افراد بدانند که حقوقشان محترم بوده و هرگونه تعدی یا نقض این حقوق، پشتیبانی و عکس العمل مسئولان را به همراه خواهد داشت، اطمینان حاصل می‌کنند که مرجعی برای دفاع از حقوقشان وجود داشته و حقی ضایع نخواهد شد؛ امری که علاوه بر ایجاد امنیت در امر اجتماعی شهروندان دلبستگی ایشان را به حقوق شهروندی افزایش می‌دهد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !