هدف نامشخص ترامپ در خصوص خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد


هدف نامشخص ترامپ در خصوص خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد

اظهارات متفاوت دونالد ترامپ درباره پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، ابهاماتی را درباره هدف او از خروج از این پیمان ایجاد می‌کند.

هدف نامشخص ترامپ در خصوص خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری راشاتودی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اظهاراتی متفاوت درباره پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، سوالاتی را درباره هدف خود برای خروج از این پیمان بین‌المللی ایجاد کرده است.

راشاتودی در ابتدا نوشت: ترامپ در جایی گفت واشنگتن امیدوار است بتواند «توافق بهتری» را جایگزین پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد کند. همزمان او وعده داد به نقض ادعایی این پیمان از سوی روسیه پاسخ نظامی خواهد داد. نقض ادعایی که آمریکا خود سال‌هاست آن را مرتکب شده است.

راشاتودی در ادامه نوشت: رئیس جمهور آمریکا نشانه‌های مختلف را در خصوص آنچه او با خروج از پیمان موشکی ۱۹۸۷ به دنبال آن است، از خود نشان داده است. روز جمعه واشنگتن تعهد خود به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد را به مدت ۱۸۰ روز به حالت تعلیق درآورد.

ترامپ در جمع خبرنگاران در کاخ سفید اعلام کرد: امیدوارم بتوانیم همه را در یک اتاق بزرگ و زیبا جمع کنیم و پیمان جدیدی که بسیار بهتر باشد، شکل دهیم. مطمئنا می‌خواهم شاهد این مسئله باشم. پیش از این، ترامپ از احتمال پاسخ نظامی به نقض ادعایی پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد از سوی روسیه حرف زده بود. در عین حال مسکو نیز واشنگتن را متهم به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد کرد و در همین راستا گامی بی‌سابقه برای شفاف سازی درباره موشک‌هایی که به ادعای واشنگتن نقض پیمان ۱۹۸۷ هستند، برداشت.

در حالیکه امید‌ ترامپ برای دستیابی به توافق «بهتر» ظاهرا بخشی از لاف‌زنی‌های همیشگی او درباره استراتژی «هنر معامله» است، اما تهدیدات او درباره برخی واکنش‌های نظامی در واقع یک راز برملاشده است. طی چند سال گذشته بودجه‌ نظامی آمریکا، منابع مالی عظیمی را برای تحقیقات و توسعه سامانه‌های تسلیحاتی ممنوعه تحت پیمان موشکی ۱۹۸۷ فراهم کرده است. این در حالیست که آمریکا به طور مداوم روسیه را برای این موضوع مورد انتقاد قرار می‌دهد. به عنوان نمونه در قانون مجوز دفاع ملی آمریکا برای سال مالی ۲۰۱۸، ۵۸ میلیون دلار برای مقابله با نقض پیمان منع موشکی از سوی روسیه تخصیص داده شد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل می‌کند. مسکو و واشنگتن بار‌ها یکدیگر را به نقض این پیمان موشکی متهم کرده‌اند. روسیه می‌گوید سامانه موشکی که آمریکا در اروپا مستقر کرده، نقض آشکار پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد است.

پیمان منع موشک‌های هسته ای میانبرد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و به عقیده کارشناسان، به عنوان یک اقدام اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد عمل کرد. این پیمان در ۸ دسامبر آن سال در واشنگتن به امضای رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی رسید.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن