لزوم توانمند سازی موسسات قرآنی در دهه پنجم انقلاب


لزوم توانمند سازی موسسات قرآنی در دهه پنجم انقلاب

مدیر مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(س) پیرامون افق و چشم انداز فعالیت های موسسات قرآن در دهه پنجم انقلاب گفت: حمایت های معنوی دولت به مراتب بسیار بیشتر از حمایت های مالی بر فعالیت های موسسات قرآنی تاثیر گذار است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، برنامه رادیویی «افق» که روزهای شنبه هر هفته از شبکه رادیویی قرآن پخش می‌شود، امروز شنبه، ۱۳ بهمن ماه به بررسی و تحلیل فعالیت های موسسات قرآنی پس از انقلاب پرداخت. حجت الاسلام «علیرضا شاهسونی» مدیر مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(س) و «سید محمود چاوشی» مدیر عامل مؤسسه کشوری مهد قرآن مهمانان حضوری برنامه این هفته بودند.

بنابراین گزارش حجت الاسلام «علیرضا شاهسونی» در خصوص کارکرد موسسات قرآن در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پیش از انقلاب تنها فعالیت قرآنی در کشور برگزاری جلسات قرآنی با حضور اساتید قرآن به صورت بسیار محدود بود و به برکت انلاق با تشکیل موسسات قرآنی فعالیت های قرآنی گسترش چشمیگری پیدا کرد.

لزوم توانمند سازی موسسات قرآنی در دهه پنجم انقلاب

مدیر مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(س) با تاکید بر اینکه موسسات قرآنی فعالیت های تشکیلاتی و منسجمم انجام می دهند گفت: فعالیت های جلسات قرآنی قائم به فرد است و در دسترس نبودن فرد آن جلسات با تعطیلی مواجه می شود ولی موسسات قرآنی با انجام کار تشکیلاتی و فعالیت های استانی، ملی و فراملی قطعا تاثیرات گسترده تری نسبت به جلسات قرآنی دارند.

وی با انتقاد از فعالیت برخی از موسسات گفت: متاسفانه بسیاری از موسسات قرآنی نام موسسه را یدک می کشند و آن انسجام لازم را در انجام فعالیت ها و برنامه ریزی ها ندارند در صورتی که باید از جهات مختلف فعالیتی و مدیریتی به حدی برسند تا بتوان نام موسسه را به آنها اطلاق کرد.

حجت الاسلام شاهسونی خاطر نشان کرد: تعدادی از موسسات قرآنی در کشور هستند که بسیار قوی و با برنامه فعالیت می کنند ولی در این چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی حمایت های دولتی از موسسات قرآنی بسیار ضعیف بوده است.

وی در تعریف موسسات قرآنی گفت: موسسات قرآنی دولتی نیست و مردمی اداره می شوند و چون مباحث قرآنی درآمد زا نیست و باید از محلی تغذیه شود، پیشنهادم پشتیبانی دولتی و مردمی به طور همزمان است. به عنوان مثال موسسه بیت الاحزان پنج درصد از کمک های مالی خود را از دولت و 95 درصد کمک های خود را کاملا مردمی دریافت می کند.

مدیر مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(س) خاطر نشان کرد: پیش از انقلاب اسلامی ایران فعالیت های قرآنی در ایران بسیار محدود بود و کاملا سنتی جلسات قرآنی اداره می شد ولی پس از پیروزی انقلاب انتظار می رفت از فعالیت های دینی حمایت های جدی تری شود که این مسئله با گذشت انقلاب کم رنگ تر شد.

حجت الاسلام شاهسونی افزود: وظیفه حکومت اسلامی حمایت از فعالیت های دینی و قرآنی است. چرا حمایت دولت از فرهنگ و قرآن مانند بهداشت و ورزش در جامعه نیست مگر قرآن بهداشت روانی مردم جامعه را تامین نمی کند. هر کسی در جامعه نسبت به قرآن وظیفه دارد. در بحث بهداشت هرچه دولت سرمایه گذاری بیشتری در جامعه انجام می دهد مردم جلوتر از دولت در این زمینه هستند نمونه این مسئله خیرین سلامت هستند در کنار در بحث آموزش و پرورش خیرین مسجد ساز یعنی اگر مردم و دولت دست به دست هم بدهند فعالیت های بسیاری می توان انجام داد.

حجت لااسلام شاهسونی ادامه داد: قطعا بدون حمایت دولتی هم موسسات قرآنی باید تلاش و کوشش داشته باشند ولی گاهی چاره ای برای مدیران برخی از موسسات نمی ماند و شهریه قرآن آموزان پاسخگوی هزینه های موسسات قرآنی نیست و به ناچار موسسه با تعطیلی و یا کاهش فعالیت مواجه می شود.

وی خاطر نشان کرد: حمایت های معنوی دولت به مراتب بسیار بیشتر از حمایت های مالی بر فعالیت های موسسات قرآنی تاثیر گذار است. الان هفت سال از دستور رهبری برای تربیت 10 میلیون حافظ می گذرد اگر عملکرد دستگاه ها را بررسی کنیم . مثلا مجلس در هفت سال گذشته چه قانون حمایتی در نظر گرفته است و چه عوامل انگیزشی و تشویقی برای قرآن آموزان در نظر گرفته است.

حجت الاسلام شاهسونی پیرامون افق و چشم انداز فعالیت های موسسات قرآن در دهه پنجم انقلاب گفت: نواقص موجود در مدیریت و برنامه های برخی از موسسات قرآنی باید مرتفع شود چرا که برخی از موسسات خروجی و برنامه آموزشی منسجم ندارند و اگر داشتند به این وضعیت دچار نمی شدند . توانمند سازی موسسات از نظر کادر و برنامه ها باید در دستور کار برنامه ها در دهه پنجم انقلاب قرار گیرد.

وی اذعان کرد: تقریبا مرکز شبانه روزی حفظ قرآن وابسته به مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(س) در سراسر کشور راه اندازی کرده ایم امسال 40 عراقی قرآن آموز در این مراکز را جذب و آموزش می دهیم و هر سال ار کشورهای همسایه قرآن آموز در این مراکز جذب می شوند.

مدیر مؤسسه بیت الاحزان حضرت زهرا(س) گفت: باید در روش های آموزش قرآن تجدید نظر کنیم و اساتید قرآنی باید خود را از جهات مختلف ارتقاء دهند. درست است که وظیفه ذاتی دولت حمایت از موسسات و فعالیت های قرآنی است اما خود موسسات هم باید برای خود منابع مالی ایجاد کنند و راهبرد هایی در این زمینه داشته باشند. پیشنهادم بررسی راه های توانمند سازی موسسات قرآنی است.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!