ربات‌های هوشمند برای بررسی اثر تشعشعات کیهانی راهی فضا می‌شوند


دانشمندان برای بررسی اثر‌های کیهان بر وضعیت سلامت انسان ربات‌های انسان نمای فوق العاده پیشرفته را به کره ماه می‌فرستند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان ۲ ربات هوشمند، به نام‌های هلگا Helga و زوهَر Zohar طراحی کرده‌اند که می‌تواند برای کمک به محافظت از فضانوردان دربرابر اشعه‌های کیهانی و طوفان‌های خورشیدی مورد استفاده قرار گیرند.

این ۲ ربات، قرار است در اولین پرتاب کپسول فضایی Orion به کره ماه داخل سفینه قرار بگیرند تا دانشمندان بتوانند به بررسی اثر‌های تشعشعات کیهانی بر فضانوردان در ماموریت‌های آتی بپردازند.

این ۲ ربات بیش از ۵۶۰۰ حسگر دارند و می‌توانند کوچک‌ترین اثر‌ات فضا بر بدن انسان را جذب و به مرکز کنترل برای بررسی‌های بیشتر ارسال کنند.

ساخت و نصب ۲ ربات فضانورد به وسیله محققان آژانس فضایی اتحادیه اروپا، ESA در دست انجام است. پرتاب ربات‌ها در جریان ماموریت اکتشافی ناسا به نام Mission-۱ انجام خواهد شد که شامل ماموریت غیرانسانی رفت به کره ماه و بازگشت به زمین است.

محققان اعلام کرده‌اند وجود اشعه ماورای بنفش یکی از اصلی‌ترین خطر‌ها برای سلامت فضانوردان در فضاست. در پژوهش‌های پیشین مشخص شد که فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین الملی میزان اشعه ماورای بنفشی بیش از ۲۵۰ برابر از ساکنان زمین دریافت می‌کنند که این میزان در سفر‌های طولانی مدت فضایی می‌تواند بسیار بیشتر و به میزان ۷۰۰ برابر باشد.

ربات‌های هوشمند برای بررسی اثر تشعشعات کیهانی راهی فضا می‌شوند

پرتو و اشعه‌های کیهانی به ویژه امواج ماورای بنفش زمینه ساز ابتلای خدمه سفینه فضایی به انواع سرطان می‌شوند و این یکی از عامل‌های محدود کننده در ماموریت به کره ماه و مریخ است.

۲ ربات هلگا و زوهر از سی و هشت قطعه پلاستیک که معادل بافت انسانی است تشکیل شده‌اند که برای این ربات‌ها نقشی مانند استخوان، بافت نرم ماهیچه‌ای و ریه را تقلید می‌کنند.

از مدل‌های مشابه این ربات‌ها در بیمارستان برای اندازه گیری دوز مناسب تابش در برق درمانی بیماران سرطانی استفاده می‌شود.

علت انتخاب ربات‌های زن به دلیل افزایش میزان فضانوردان زن بوده است و نیز اینکه زنان در برابر اشعه‌های کیهانی آسیب پذیرتر از مردان هستند.

حسگر‌ها در مناطق حساس بدن ربات‌ها، چون ریه، معده، رحم و مغز استخوان نصب شده‌اند و می‌توانند داده‌ها را ثبت و در زمان بازگشت ربات‌ها به زمین در اختیار دانشمندان قرار دهند.

ربات‌های هوشمند برای بررسی اثر تشعشعات کیهانی راهی فضا می‌شوند

علت ارسال ۲ ربات همزمان بررسی وضعیت آن‌ها در ۲ حالت دارای جلیقه محافظ تابش اشعه (ربات زوهر) و وضعیت بدون جلیقه محافظ تابش اشعه (هلگا) است.

جلیقه فضایی محافظ AstroRad نام دارد و در آینده می‌تواند برای نجات جان فضانوردان مورد استفاده قرار گیرد. جنس جلیقه محافظ از پلی اتیلن است که مانع از ورود پروتون‌های مضر به بدن انسان می‌شود.

ارسال ربات به فضا برای بررسی اثر‌های کیهان بر بدن انسان پیش‌تر نیز انجام شده است و کارشناسان از رباتی به نام Matroshka phantom برای بررسی اشعه‌های کیهانی در ایستگاه فضایی بین المللی در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ استفاده کرده‌اند.

این ۲ ربات در شهرکلن آلمان در حال ساخت هستند تا در آینده روی صندلی مخصوص مسافر کپسول فضایی Orion به فضا پرتاب شوند.

منبع:ESA

انتهای پیام/

بررسی اثر تشعشعات کیهانی بر فضانوردان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید