سفیر ایران در چین: سامانه مالی اروپا، تحریم ها را خنثی می کند


خرداد: سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با اشاره به راه اندازی سیستم مالی جدید ایران و اروپا موسوم به «اینستکس» اظهار داشت: راه اندازی این سامانه، تحریم های آمریکا را خنثی خواهد...

خرداد: سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با اشاره به راه اندازی سیستم مالی جدید ایران و اروپا موسوم به «اینستکس» اظهار داشت: راه اندازی این سامانه، تحریم های آمریکا را خنثی خواهد کرد.

«محمد کشاورز زاده» افزود: از مکانیزم جدید مالی اروپا برای ایران استقبال می کنیم اگر چه مقداری هم دیر شده است اما امیدواریم این سیستم بتواند مشکلات مالی موجود بر سر راه فعالیت های تجاری ایران و اروپا را مرتفع کند.
او افزود: چینی ها هم از مدت ها قبل، روش خاصی را برای کار با ایران بکار گرفته اند و فکر می کنم با تجربه اروپایی ها و چینی ها عملا باید گفت تحریم هایی که آمریکا علیه ایران در نظر گرفته بود به نتیجه نخواهد رسید و با شکست مواجه خواهد شد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین تصریح کرد: راه اندازی این سامانه و سیستم مالی، باعث تقویت و توسعه همکاری های اقتصادی ایران و اروپا و سایر کشورهای جهان می شود.
راه اندازی رسمی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX روز پنجشنبه و پس از نشست وزیران اتحادیه اروپا در بخارست توسط وزرای خارجه سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا اعلام شد.
شرکتی که با عنوان INSTEX ثبت شده در پاریس مستقر خواهد بود و یک کارشناس بانکی آلمانی مسئولیت آن را برعهده دارد انگلیس ریاست هیات نظارت را برعهده خواهد داشت.
پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.
این اتحادیه با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شرکت های کوچک و متوسط برداشت تا این شرکت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریکا قرار نگیرند.
اتحادیه اروپا قرار بود روز دوشنبه با صدور یک بیانیه، اجرای این ساز وکار را اعلام کند؛ اما انتشار این بیانیه به دنبال آنچه که اختلاف‌های داخلی بر سر ادبیات بکار رفته اعلام شد، به تأخیر افتاد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روابط قدیمی ایران و چین از طریق راه ابریشم افزود: جاده ابریشم علاوه بر آنکه زمینه مبادلات تجاری میان کشورهای واقع در مسیر آن را تسهیل کرد، چشم اندازی بی نظیر برای مبادلات فرهنگی و آشنایی با منظومه های فکری و اخلاقی جدید نیز گشوده است.
به گفته وی از ابتدای برقراری روابط ایران و چین، همواره شاهد رشد و شکوفایی آن بوده ایم و در حال حاضر نیز دو طرف از روابط مستحکم بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک بهره مند هستند.
کشاورز زاده افزود: بدون شک ایران و چین می توانند با همکاری نزدیک با یکدیگر نقش پررنگ‌تری در ارتقا رونق اقتصادی و توسعه و نیز صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا ایفا کنند و ابتکار ستودنی ‘شی جین پینگ’ در معرفی استراتژی « یک کمربند- یک راه» نیز پایه محکمی برای گسترش روابط دو کشور فراهم کرده است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین تاکید کرد ایران و چین با مواضع مشترک در موضوعات مختلف منطقه ای و جهانی، حوزه همکاری های خود را از روابط اقتصادی و تجاری تا حوزه های سیاسی – امنیتی گسترش داده اند تا بدین ترتیب شراکتی در حال ارتقا میان دو تمدن باستانی شکل دهند.
به گزارش ایرنا، او گفت: بارزترین جلوه این همکاری ها مربوط به مذاکرات بین المللی منجر به توافق در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۵ است.
کشاورز زاده تاکید کرد با وجود آنکه جمهوری اسلامی ایران مصمم به ادامه مسیر پیشرفت فناورانه خود در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای است، اما آمادگی، اراده و تعهد صادقانه خود برای حل و فصل این بحران غیرضروری از طریق حضور سازنده و دیپلماسی را اثبات کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو