وزیر دولت اوباما هم ادعاهای ترامپ علیه ایران را رد کرد


وزیر دولت اوباما هم ادعاهای ترامپ علیه ایران را رد کرد

ارنست مونیز گفته «تحقیقات دانشمندان ایرانی چیزی خارج از توافق برجام نیست بلکه بر اساس موارد تعیین شده و مورد توافق است. شواهد قطعی داریم که ایران مطابق توافق هسته‌ای عمل کرده‌است.»

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، ارنست مونیز، وزیر پیشین انرژی آمریکا درباره پایبندی ایران به چارچوب‌های مورد نظر برجام گفته «تحقیقات دانشمندان ایرانی چیزی خارج از توافق برجام نیست بلکه بر اساس موارد تعیین شده و مورد توافق است. شواهد قطعی داریم که ایران مطابق توافق هسته‌ای عمل کرده‌است.»

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا با ادعای اینکه ایران به توافق هسته‌ای پایبند نبوده از برجام خارج شد. با این حال گزارشی که دستگاه امنیتی آمریکا به تازگی در سنا ارایه کرده نیز نشان از آن دارد که ایران تاکنون هیچ عملیاتی خارج از برجام انجام نداده است.

به گزارش یورونیوز، مونیز که در فرآیند مذاکرات هسته‌ای همیشه پای ثابت کار بود و حضوری پررنگ داشت، همچنین گفته « الزامات مشخصی برای ایران به مدت ۱۵ سال در نظر گرفته شده که این مرحله رویه نظارتی سفت و سختی دارد. امید این بود که بتوانیم در این ۱۵ سال روابطی مبتنی بر اطمینان در حوزه توافق هسته‌ای ایجاد کنیم اما نکته مهم اینکه ذات این توافق بر اساس اعتماد نیست بلکه بر تحقیق و تصدیق مدام استوار است.»

اشاره ارنست مونیز به گزارش‌های مداومی است که سازمان بین المللی انرژی اتمی درباره ایران منتشر می‌کند. فدریکا موگرینی، مسوول بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به تازگی در پی ثبت کانال مالی اروپا با ایران تاکید کرده بود که مطابق ۱۳ گزارش سازمان انرژی اتمی، ایران در چارچوب توافق هسته‌ای عمل کرده و به آن پایبند است.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در سخنرانی کوتاه خود در اعلام رسمی راه‌اندازی حساب مالی اروپا و ایران تایید کرده بود که بر اساس گزارش‌ها ایران مطابق توافق هسته‌ای عمل کرده است.

همچنین نهادهای اطلاعاتی آمریکا روز ۹ بهمن در ارزیابی تازه خود از تهدیدهای جهانی که به کمیته اطلاعاتی سنا ارائه شد، درباره ایران گفته بودند که تهران «در حال حاضر فعالیت کلیدی مرتبط با توسعه سلاح هسته‌ای» را دنبال نمی‌کند.

به گزارش رادیو فردا، جینا هاسپل، مدیر سی‌آی‌ای، در این نشست گفت که ایران به رغم خروج آمریکا از برجام به تعهداتش در چارچوب آن پایبند بوده است.

وی گفت: «آنها در حال حاضر از نقطه نظر فنی [به برجام] پایبندند».

دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، نیز با اشاره به پایبندی ایران به برجام گفت ادامه این روند باعث شده است که زمان لازم برای تولید مواد مورد نیاز به منظور ساخت یک سلاح هسته‌ای از چند ماه به حدود یک سال افزایش یابد.

گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره ایران برخلاف ارزیابی رئیس‌جمهوری ایالات متحده درباره خطر هسته‌ای ایران است که یکی از دلایل وی برای خروج از برجام در اردیبهشت امسال بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از مقام‌های امنیتی این کشور برای رویکردی که به "خطرهای ایران" دارند، انتقاد کرده و آنها را "منفعل و ساده‌‌لوح" خوانده است.

دونالد ترامپ در توییتی گفته است: "به نظر می‌رسد آدم‌های اطلاعاتی خیلی در قبال خطرهای ایران منفعل و ساده‌لوح هستند. آنها اشتباه می‌کنند!"

او گفته تنها چیزی که می‌تواند حکومت ایران را به تجدیدنظر در سیاست‌هایش وادارد، فشارهای اقتصادی است.

به نوشته بی بی سی، آقای ترامپ ضمن هشدار به ایران گفته مقام‌های اطلاعاتی آمریکا هم "بهتر است به مدرسه برگردند."

گرچه رئیس‌جمهور آمریکا در گذشته نیز از نهادهای اطلاعاتی آمریکا خشمگین شده بود ولی این نخستین بار است که به طور علنی از دستگاه‌های امنیتی تحت امر خود انتقاد می‌کند.

106

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس