تغذیه در بارداری چند قلویی، چطور باید باشد؟


تغذیه در بارداری چند قلویی، چطور باید باشد؟

بعضی از خانم های باردار تصور می کنند چون دوقلو باردار هستند، باید غذای بیشتری بخورند و رژیم غذایی شان متفاوت باشد.

بعضی از خانم های باردار تصور می کنند چون دوقلو باردار هستند، باید غذای بیشتری بخورند و رژیم غذایی شان متفاوت باشد. این طرز فکر تا حدودی درست است، درواقع در بارداری های دوقلو یا چند قلو، خانم های باردار به کالری و مواد غذایی بیشتری نیاز دارند اما این مواد غذایی اضافه، باید درست و اصولی به رژیم غذایی خانم های باردار اضافه شود تا مشکلاتی از جمله اضافه وزن نامتعارف و بیش از حد را به همراه نداشته باشد و خطری سلامت مادر و جنین را تهدید نکند.
کالری غذاها در بارداری دوقلو
یک قانون کلی به خانم های باردار می گوید که به ازای هر کودکی که در شکم دارند، ۳۰۰ کالری در روز به رژیم غذایی شان اضافه کنید. پس اگر دوقلو حامله هستید، باید ۶۰۰ کالری به برنامه غذایی معمولی خود اضافه کنید، که در نتیجه میزان کل کالری مصرفی شما در روز ممکن است به ۲۸۰۰ کالری برسد. اگر سه قلو باردار هستید، باید روزانه ۹۰۰ کالری اضافه مصرف کنید، که در نتیجه میزان کالری مصرفی روزانه شما به ۳۱۰۰ کالری در روز خواهد رسید. با این فرمول و البته دنبال کردن توصیه متخصصان تغذیه می توانید موثر باشد و کاری کند که دچار مشکلات نشوید. بنابراین در بارداری های دوقلو یا چند قلو اضافه شدن کالری به وزنتان را در نظر داشته باشید.

وعده های غذایی در بارداری دوقلو
اگر شما دوقلو، سه قلو یا بیشتر باردار هستید، باید طوری برنامه ریزی کنید که ۵ وعده غذایی روزانه داشته باشید. این وعده های غذایی می توانند شامل ۳ وعده غذای روزانه اصلی شامل صبحانه کامل، ناهار و شام سبک بوده و علاوه بر این دو میان وعده شامل میوه و سبزیجات تازه هم داشته باشد. بهتر است برای صرف این وعده های غذایی زمان مشخصی از روز را درنظر بگیرید وحتی اگر در آن ساعت گرسنه نیستید، باز هم غذای سبکی میل کنید. تغذیه سالم در بارداری دوقلو یا چند قلو بسیار مهم است که باید به آن توجه بسیاری شود.
کنترل مصرف شکر در بارداری دوقلو
مواد غذایی مختلف می توانند کالری روزانه بدن شما را تامین کنند. می توانید با کنترل مصرف شکر (کم مصرف کردن) و مصرف غذاهای متنوعی که همه مواد مورد نیاز بدن شما را تامین کنند (پروتئین، کربوهیدرات و البته مقدار کمی چربی)، میزان کالری مصرفی خود را کنترل کنید. کنترل میزان مصرف قند و شکر به شما کمک می کند از دیابت بارداری دور بمانید. البته به یاد داشته باشید که دوران بارداری، زمان مناسبی برای گرفتن رژیم لاغری نیست.
در مجموع توصییه می شود پنیر، شیر، گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مقدار کمی چربی در رژیم غذایی تان داشته باشید و زیادی میوه و سبزیجات را نیز در رژیم غذایی خود قرار دهید. از حبوبات نیز استفاده کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر