آموزش اپلیکیشن: مدیریت پیشرفته دانلود با ADM


آموزش اپلیکیشن: مدیریت پیشرفته دانلود با ADM

در این مطلب آموزشی ضمن آشنایی اولیه با محیط کاربری اپلیکیشن مدیریت دانلود ADM، شما را با چگونگی دانلود زمان‌دار فایل‌ها، روش‌های دانلود یک فایل با این اپلیکیشن و همچنین نکات پیشرفته مدیریت دانلود به صورت کاملاً تصویری و گام‌ به گام آشنا می‌کنیم. با ما همراه شوید.

در این مطلب آموزشی ضمن آشنایی اولیه با محیط کاربری اپلیکیشن مدیریت دانلود ADM، شما را با چگونگی دانلود زماندار فایلها، روشهای دانلود یک فایل با این اپلیکیشن و همچنین نکات پیشرفته مدیریت دانلود به صورت کاملاً تصویری و گام‌ به گام آشنا میکنیم. با ما همراه شوید.

بدون شک ADM یا همان Advanced Download Manager معروفترین و بهترین اپلیکیشن در زمینه مدیریت دانلود در گوشیهای اندرویدی و به خصوص در میان کاربران ایرانی است و این مسئله به لطف قابلیتها و امکانات فراوان آن محقق شده است. با این حال بیشتر کاربران ایرانی در بهترین حالت ممکن، صرفاً با شکل سادهی زمانبندی دانلودها در این اپلیکیشن آشنا هستند و برای همین امروز ما میخواهیم در طی یک آموزش جامع، تمامی نکات مرتبط با مدیریت فرآیند دانلود در این برنامه را به شما آموزش به دهیم.

چه مواردی در این آموزش قرار دارد؟
در یک نگاه ساده در این آموزش موارد زیر برای شما قرار داده شده است و شما میتوانید در صورت نیاز عنوان هر کدام از آنها را درون مقاله پیدا کرده و صرفاً به مطالعهی همان بخش بپردازید:

آشنایی اولیه با محیط و منوها آشنایی اولیه با روش‌‌های دانلود یک فایل زمانبندی/برنامه‌ریزی دانلود آشنایی با گزینههای پیشرفته مدیریت دانلود

هشدار: لازم به ذکر است نسخه در حال بررسی ما نسخه‌ی ۶.۴.۰ (تیر ماه ۹۷) بوده و سیستم‌عامل بررسی اپلیکیشن هم نسخه‌ی ۶ سیستم‌عامل اندروید یا همان اندروید مارشمالو (Marshmallow) است.

آشنایی اولیه با محیط و منوها
با این که کاربران همیشه از قابلیتهای فراوان استقبال میکنند، اما همین قابلیتهای فراوان میتواند زمینهساز ترسیدن مخاطبان از گزینههای بیشماری باشد که در روبروی آنها قرار میگیرد و اپلیکیشن ADM هم از چنین مسئلهای رنج میبرد.

محیط کاربری این اپلیکیشن به سه بخش کلی تقسیم میشود که به محض ورود به نرمافزار، با پنل اصلی مواجه میشوید که همان گونه که در تصویر زیر هم مشخص است، خود از بخشهای مختلفی تشکیل شده است.

آموزش اپلیکیشن: مدیریت پیشرفته دانلود با ADM

این اپلیکیشن دارای دو منوی کنار پنهان شده هم هست و شما میتوانید با کشیدن انگشت خودتان از لبه سمت چپ تصویر به راست یا از لبهی راست به تصوی به سمت چپ، هر دوی این منوها را باز کنید. البته برای باز کردن منوی سمت چپ روشی دیگری هم وجود و آن این است که شما همان گونه که در تصویر بالا هم مشخص است، ضربهای روی دکمهی سه خطی بالا و سمت چپ تصویر بزنید و این گونه این منو را باز کنید. شما میتوانید در تصاویر زیر با بخشهای کلی این منوها آشنا بشوید.

آموزش اپلیکیشن: مدیریت پیشرفته دانلود با ADM

با تمامی اینها، آن بخشی که برای ما بیشتر از همه اهمیت دارد، گزینههای موجود در صفحهی ورودی اپلیکیشن و تعدادی از گزینههای منوی سمت چپ است و احتیاجی به این نیست که حتماً با تمامی گزینههای موجود آشنا شوید.

آشنایی اولیه با روش‌های دانلود یک فایل
برای دانلود با استفاده از این اپلیکیشن چندین روش مختلف وجود دارد که ما در این به بررسی هر کدام از آنها میپردازیم و اگر به هر دلیلی شما نتوانستید از یکی از این روشها، کار خود را پیش ببرید، به شما توصیه میکنیم که حتماً روشهای دیگر را برای یک بار هم که امتحان کنید.

1.دانلود خودکار فایلها
در حالت عادی و پس از نصب اپلیکیشن ADM، شما هنگامی که در حال مرور صفحات اینترنتی هستید و میخواهید فایلی را دانلود کنید، کافی است که روی لینک آن فایل، ویدیو یا هر چیزی که میخواهید دریافت کنید، ضربه بزنید تا به صورت خودکار منویی همانند تصویر زیر برای شما باز شود.

آموزش اپلیکیشن: مدیریت پیشرفته دانلود با ADM

در این وضعیت شما کافیست که از میان دو گزینهی مرتبط با اپلیکیشن ADM، گزینهی ADM Editor را انتخاب کنید تا نرمافزار به صورت خودکار لینک دانلود شما را تشخیص داده و صفحهی مربوط به دانلود فایل برای شما نشان داده شود و پس از آن میتوانید با کلیک روی گزینه «شروع» در پنجرهی باز شده، فرآیند دانلود فایل مورد نظر خود را شروع کنید.

نکته: در پنجرهی دانلود باز شده، اگر نمیخواهید در همان لحظه فایل را دانلود کنید و تصمیم دارید که در وقت دیگری چنین کاری را انجام دهید، کافی است که به جای انتخاب گزینه «شروع»، گزینهی «افزودن» را انتخاب کرده و این گونه فایل را صرفاً به لیست برنامه اضافه کنید.

البته گاهی به دلایل مختلف ممکن است چنین پنجرهای به صورت خودکار برای شما باز نشود و برای همین بهتر است با استفاده از روش دیگری این کار را انجام دهیم. لازم به ذکر است چنین مسئلهای در بیشتر موارد برای دانلود فایل دیتای بازیها بوجود میآید و دلیل آن این است که این نوع این فایلها، با فیلمها و آهنگ و دیگر فرمتهای رایج متفاوت است و معمولاً گوشی نمیتواند تشخیص بدهد که چه اپلیکیشنی برای دریافت آن مناسب است.

اما برای دانلود چنین فایلهایی کافی است که انگشت خود را روی لینک دانلود آن نگهدارید تا پس از چند ثانیه یک پنجره کوچک همانند تصویر زیر برای شما باز شود. از گزینههای موجود در تصویر، گزینهی «اشتراکگذاری پیوند» را انتخاب کنید. به محض انجام چنین کاری، منویی همانند وضعیت قبل در پایین گوشی پدیدار میشود که البته ممکن است گزینههای آن با حالت قبل کمی متفاوت باشد. از گزینههای این منو، گزینهی ADM Editor را انتخاب کرده و برای شروع فرآیند دانلود، بقیه مراحل را همانند حالت قبل دنبال کنید.

آموزش اپلیکیشن: مدیریت پیشرفته دانلود با ADM

هشدار: در نسخههای بالاتر اندروید، در اولین اقدام شما برای دانلود یک فایل و پس از این که شما روی گزینهی «شروع» برای دانلود ضربه بزنید، ممکن است شما با پیامی همانند تصویر زیر مواجه بشود.

آموزش اپلیکیشن: مدیریت پیشرفته دانلود با ADM

همان گونه که از متن پیام هم مشخص است، بهتر است توصیه گفته شده را عملی کنید و برای انجام این کار میتوانید گامهای زیر را دنبال کنید.

آموزش اپلیکیشن: مدیریت پیشرفته دانلود با ADM

گامهای درون تصاویر بالا به شرح زیر هستند:

الف. روی گزینهی «بستن» در اپلیکیشن ADM ضربه بزنید

ب. از صفحهی باز شده روی گزینه «برنامههای بهینه نشده» ضربه بزنید

پ. از منوی باز شده «همه برنامهها» را انتخاب کنید

ت. از لیست برنامهها، ADM را پیدا کرده و بهینهسازی آن را غیرفعال کنید

پس از انجام این کارها، دیگر اپلیکیشن ADM در پسزمینه بسته نخواهد شد و شما میتوانید پس از راهاندازی لیست دانلود خود، از برنامه بیرون آمده و به کارهای دیگر خود بپردازید و یا گوشی را قفل کرده و در کنار بگذارید.

2.دانلود دستی فایل‌ها
گاهی به هر دلیلی ممکن است که شما صرفاً لینکهای دانلود فایلهای خود را داشته باشید و بخواهید که بدون مراجعه به صفحهی اینترنتی آنها، این فایلها را دانلود کنید. برای چنین کاری کافی است که در ابتدا لینک مورد نظر را کپی کرده و سپس از همان صفحهی ابتدایی برنامه، روی آیکون سبز رنگ پایین و سمت راست برنامه که یک علامت «+» هم روی آن است، ضربه بزنید.

آموزش اپلیکیشن: مدیریت پیشرفته دانلود با ADM

پس از انجام چنین همانند تصویر شماره ۲، منویی برای شما باز میشود. در این مرحله کافی است که روی عکس دفترچه در سمت راست منوی ظاهر شده که در تصویر شماره ۳ مشخص شده است ضربه بزنید تا لینک کپی شده در برنامه قرار گرفته و شما با پیامی مواجه شوید که در آن لینک مورد نظر را به طور کامل نشان داده است. پس از آن ضربهای روی صفحه بزنید تا پنجرهی آشنای دانلود برای شما باز شود و سپس میتوانید با ضربه زدن روی گزینه «شروع»، دانلود خود را آغاز کنید.

3.دانلود از طریق مرورگر ADM
این روش شباهت زیادی به روش اول دارد و صرفاً در آن به جای استفاده از یک مرورگر جداگانه همانند کروم و فایرفاکس، از مرورگر داخلی ADM استفاده میکنیم که در منوی پنهان شده در سمت چپ برنامه قرار دارد.

آموزش اپلیکیشن: مدیریت پیشرفته دانلود با ADM

نکته: در اولین استفاده از چنین روشی شما پس از کلیک روی لینکهای دانلود، با پنجرهای همانند تصویر زیر روبرو میشوید که در آن ضمن بیان نکتهای، روش بروزکردن لینکهای اضافه شده را هم نشان میدهد.

آموزش اپلیکیشن: مدیریت پیشرفته دانلود با ADM

چرا بروز کردن لینکهای دانلود اهمیت دارد؟
در بیشتر مواقع، سایتهای برای کمکردن هزینهها، فایلهای خود را در سرورهای آپلود میکنند که لینک مستقیم دانلود ندارند و شما پس از طی کردن چند مرحله به لینک دانلود دسترسی پیدا میکنید. در بیشتر این حالات، لینکهای ساخته شده برای کاربران تنها ۲۴ یا ۴۸ ساعت عمر دارند و پس از آن غیرفعال میشوند. در چنین حالتی شما باید دوباره تمامی مراحل گذشته را دنبال کرده و لینک جدیدی را دریافت کنید. اما برای این که این مراحل کوتاه شود، شما میتوانید از طریق گزینهی بروزکردن لینک فایلها در برنامه ADM این کار را انجام دهید. برای انجام چنین کاری مراحل زیر را باید دنبال کنید.

آموزش اپلیکیشن: مدیریت پیشرفته دانلود با ADM

الف. انگشت خود را روی فایل درون لیست دانلود خود نگه دارید تا حالت آن همانند تصویر شماره ۱ در زیر بشود

ب. سپس روی گزینه شبیه مداد بالای برنامه ضربه بزنید تا پنجرهی دانلود فایل باز شود

ج. روی گزینه کرهی زمین در بالای پنجره باز شده ضربه بزنید

با انجام چنین کاری، آدرسی که فایل را از آن دانلود کردید، در مرورگر نرمافزار باز شده و میتوانید از طریق آن لینک جدیدی را برای فایل خود بسازید. پس از انجام این کار و با ضربه زدن روی لینک جدید، به صورت خودکار لینک جدید با لینک قدیمی بروز میشود.

زمانبندی/برنامه‌ریزی دانلود
اما یکی از مهمترین اهداف استفاده از ADM، بدون شک استفاده از قابلیت دانلود زماندار آن است. برای این کار چندین روش ساده وجود که به بیان هر کدام از آنها میپردازیم.

۱.زمانبندی دانلود یک فایل تنها/زمانبندی در زمان اضافه کردن به لیست
گاهی اوقات شما صرفاً میخواهید یک فایل را زمانبندی کنید و چه زمانی بهتر این که در همان لحظه اضافه کردن آن لیست دانلود، زمانبندی دریافت آن را هم تنظیم کنیم. برای انجام چنین کاری کافی است مراحل زیر را دنبال کنید.

الف. در پنجره دانلود روی گزینه «پیشرفته(مسیر، سرعت، غیره)» ضربه بزنید

ب. از فهرست باز شده ردیف مربوط به «زمانبندی» را پیدا کرده و روی آن ضربه بزنید

پ. در پنجره باز شده در ابتدا گزینهی «دانلود فایلها با زمانبندی» را فعال کنید

ت. با استفاده از دیگر گزینه، بازهی شروع و توقف دانلود و دیگر گزینههای دانلود را به دلخواه تنظیم کنید.

آموزش اپلیکیشن: مدیریت پیشرفته دانلود با ADM

۲.زمانبندی روزانه و کلی برای دانلود تمامی لینکهای فهرست
اما گاهی شما میخواهید که هر شب در ساعت مشخصی تمامی لینکهای درون فهرست شما دانلود شود که برای انجام چنین کاری باید از زمانبندی کلی دانلودها در ADM استفاده کنید. برای استفاده از این قابلیت میتوانید از گامهای زیر پیروی کنید.

الف. منوی سمت چپ را باز کرده و گزینهی «تنظیمات» در پایین صفحه را انتخاب کنید

ب. از فهرست باز شده روی گزینهی «زمانبندی» ضربه بزنید

پ. گزینه «دانلود فایلها با زمانبندی» را فعال کنید

ت. از طریق گزینههای دیگر، ویژگیهای دیگر زمانبندی را مشخص کنید

آموزش اپلیکیشن: مدیریت پیشرفته دانلود با ADM

نکته: در شرایطی که مثلاً میخواهید در یک روز مشخص، اپلیکیشن دانلود شبانه را طبق زمانبندی انجام ندهد، کافی است از منوی سمت چپ برنامه، سربرگ «گزینهها» را پیدا کرده و از گزینههای آن، گزینهی «زمانبندی» را غیرفعال کنید.

آشنایی با گزینههای پیشرفته مدیریت دانلود
با این که بخش زیادی از اپلیکیشن ADM را توضیح دادیم، اما همچنان گزینههای بسیار دیگری برای یادگیری وجود دارد که البته ما در این جا صرفاً به چند مورد مهم آن اشاره میکنیم.

۱.منوی تنظیمات کلی دانلود
با بازکردن منوی سمت چپ، اولین چیزی که به چشم میآید، گزینههایی مرتبط با شرایط دانلود است که عنوان آن در ADM «در حال دانلود» گذاشته شده است. اگر چنین گزینهای برای شما در دسترس نیست میتوانید همانند تصاویر زیر این منو را باز کنید.

آموزش اپلیکیشن: مدیریت پیشرفته دانلود با ADM

گاهی شما میخواهید چندین فایل کوچک به طور همزمان دانلود شوند که موضوعی رایجی در دانلود تعداد زیادی فایل موسیقی است. برای همین میتوانید از طریق گزینهی «تعداد دانلود همزمان» که در تصویر زیر مشخص است، حداکثر تعداد دانلود ۳ فایل به طور همزمان را انتخاب کنید. در چنین حالتی شما اگر ۱۰ فایل را پشت سر هم به فهرست اضافه کنید، سه تای اول به طور آنی و همزمان شروع به دانلود میشوند و ۷ فایل دیگر در صف منتظر میمانند. در چنین حالتی به محض تمام شدن یکی از فایلها و یا نگهداشته شدن آن، دانلود فایل دیگری از فهرست شروع میشود که البته برای دستیابی به چنین گزینهای باید گزینهی «دانلود هوشمند» را هم روشن کرده باشید. در حالت کلی سعی کنید گزینههای «ادامه دادن خودکار دانلود» و همچنین «دانلود هوشمند» فعال باشد و سرعت دانلود هم اگر مشکلی ندارید، روی بیشترین حالت ممکن قرار داشته باشد.

۲.منوی «گزینه‌ها»
یکی از کاربردیترین منوهای ADM، منوی «گزینهها» در منوی سمت چپ است. در این منو شما با گزینههای مختلفی روبرو هستید که هر کدام را در زیر توضیح میدهیم.

آموزش اپلیکیشن: مدیریت پیشرفته دانلود با ADM

گزینه «تک لیست»، دو فهرست فایلهای «در صف» و «تکمیل شده» را با هم یکی میکند گزینه «زمانبندی» برای فعال یا غیرفعال کردن زمانبندی دانلود کلی استفاده میشود که قبلاً توضیح داده شده است گزینه «فهرستبندی»، برای هر کدام از فایلهای صوتی، ویدیوی و ... در حافظه گوشی یک پوشه مخصوص ایجاد میکند و هر کدام را در پوشهی مخصوص خودش ذخیره میکند گزینه «فقط از طریق وایفای» هم فایلها را اگرچه در ساعت مشخصی تنظیم شده باشد، ولی با استفاده از اتصال دیگری به جز وایفای دانلود نمیکند گزینه «بستن برنامه پس از اتمام» هم پس از اتمام تمامی دانلودها، سرویس ADM در پسزمینه را متوقف میکند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن