آئین نقد کتاب «موهای تو خانه ماهی‌هاست» در کتابخانه عمومی علامه محمدتقی ایوانی برگزارشد


آئین نقد کتاب «موهای تو خانه ماهی‌هاست» در کتابخانه عمومی علامه محمدتقی ایوانی برگزارشد

آئین نقد کتاب «موهای تو خانه ماهی‌هاست» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان در کتابخانه عمومی علامه محمدتقی ایوانکی برگزارشد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان ، آئین نقد کتاب «موهای تو خانه ماهی‌هاست» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان نویسنده کشوربه مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضورمحمدرضا شرفی خبوشان، نویسنده اثر؛ علی دلیر، رئیس انجمن شعر و ادب شهرستان گرمسار؛ رضا حسنی، بخشدار ایوانکی، جابر اشتری، رئیس شورای شهر ایوانکی؛ مهدی هدایت فر، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان گرمسار؛ الهه حسنی، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر ایوانکی؛ مهدی نظری فرمانده بسیج ایوانکی؛ قاسم رؤفی، کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان؛ حسن نورمحمدی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گرمسار؛ مجتبی نیک سرشت، نویسند و منتقد شهرستان گرمسار؛ زهرا شیرخانیان، کارشناس منابع اداره کل کتابخانه ‌های عمومی استان سمنان؛ اعظم سالار، کارشناس روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان؛ جمعی از کتابداران و نویسندگان و اعضای کتابخانه در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی علامه محمدتقی ایوانکی برگزارشد.

رضا حسنی بخشدار ایوانکی در این آئین ضمن بیان اینکه ایوانکی پیشینه پنج هزارساله دارد بیان داشت: این شهر دارای نویسندگانی با آثار فاخراست.

وی با اشاره به این مطلب که در کتابخانه عمومی علامه محمدتقی ایوانکی فعالیت‌های متنوع فرهنگی برای ترویج فرهنگ مطالعه در حال برگزاری است اظهار داشت: این افتخار بزرگی است که این کتابخانه‌در سال‌های اخیر موفق به کسب رتبه‌های برتر کشوری در زمینه‌های متعدد شده است.

حسنی با اشاره به سوره قلم در قرآن گفت: کتاب از جایگاه بالایی برخوردار است.

وی کتاب را منشاء هدایت و تحول دانست و افزود: مطالعه موجب توسعه و پیشرفت جامعه می شود.

بخشدار ایوانکی با اشاره به تهاجمات فرهنگی دشمنان برعلیه کشور افزود: دشمنان می خواهند جوانان و نوجوانان را از مطالعه دور کنند.

وی با تاکید براینکه کتاب مفید دارای استانداردهایی است عنوان کرد: باید کتاب‌هایی که برای مطالعه انتخاب می شوند متناسب با شرایط سنی افراد باشند.

در ادامه حسن نورمحمدی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان گرمسار با اشاره به این مطلب که کتابخانه عمومی علامه محمدتقی ایوانکی دارای یک هزارو ۲۰۹نفر عضو و قریب به ۲۲هزار جلد کتاب است افزود: در این کتابخانه عمومی فعالیت متنوع فرهنگی برگزار می شود.

وی با اشاره به این مطلب که مطالعه موجب پیشرفت جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی می شود گفت: برای ترویج فرهنگ مطالعه به عزم همگانی نیاز داریم.

نورمحمدی گفت: برگزاری رونمایی کتاب، بررسی و نقد کتاب ، برگزاری نشست‌های کتاب‌خوان و مسابقات فرهنگی از جمله فعالیت‌های اداره کتابخانه‌عمومی شهرستان گرمسار است.

در ادامه محمدرضا شرفی خبوشان نویسنده کتاب «موهای تو خانه ماهی هاست» نیز ضمن قدردانی از برگزاری آئین نقد کتاب بیان داشت: برگزاری آئین نقد کتاب موجب افزایش تجربه نویسنده می شود .

وی با اشاره به تعداد عضو کتابخانه عمومی علامه محمد تقی ایوانکی افزود: این آمار نشان دهنده فرهنگ شهر است.

خبوشان با بیان اینکه حرکت به سمت کتابخانه و ورود کتاب به منزل حرکت فرهنگی محسوب می شود گفت:پیشرفت و توسعه با حرکت‌های ریز فرهنگی آغاز می شود.

وی با تاکید براینکه از گذشته مطالعه کتاب نشان دهنده دانش و فضل هر انسانی بوده است عنوان کرد: کتابخانه فقط محل قرار گرفتن کتاب نیست بلکه محیط کارهای فرهنگی برای ترویج فرهنگ مطالعه است.

این نویسنده کشوری تصریح کرد: مطالعه تاریخ گذشته موجب وجود انسان می شود یعنی هر انسانی باید تاریخ و گذشته کشوری که در آن زندگی می کند را بداند.

خبوشان با بیان اینکه نیاز اساسی به دانش تاریخی داریم عنوان کرد: برای اطلاعات تاریخ گذشته فقط مطالعه کتاب‌های درسی کافی نیست باید برای افزایش آگاهی از تاریخ گذشته کتاب‌های رمان، داستان و اسناد را مطالعه کرد.

وی با معرفی کتاب «موهای تو خانه ماهی‌هاست» گفت: اگر خواسته باشیم به عمق جنگ پی ببریم باید مطالعه داشته باشیم.

خبوشان با اشاره به این مطلب که مطالعه ما را از کلیشه نجات می دهد افزود:کتاب دارای تازگی است.

این نویسنده کشوری نوشتن را پرواز دادن تخیل و خیال دانست و افزود:آموزش های ما باید بر مبنای خیال پردازی باشد نه برمبنای حفظ کردن چرا که تخلیل موجب کشف می شود.

خبوشان تصریح کرد: خواندن و نوشتن دوکار مهم برای افرادی است که علاقه به نویسندگی دارند.

وی گفت: نوشتن تمرینی برای زیستن است.

در ادامه قاسم رؤفی کارشناس فرهنگی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان نیزبا اشاره به این مطلب که وقایع این کتاب ذهن را به چالش کنجکاوی دعوت می‌کندبیان داشت: متن کتاب دارای حس هیجان است که مناسب سن نوجوان است.

وی همچنین کار نویسنده در پیوند دادن حوادث صدر اسلام با حوادث تاریخ معاصر را ستودو گفت: شخصیت دختر غاضریه در متن کارکرد خضر در ادبیات عرفانی را دارد و این که نویسنده خضر را در قالب شخصیت زن نمودار کرده است بسیار جالب است.

رؤفی از نویسنده خواست تا درباره چرایی انتخاب عنوان عاشقانه برای متن تاریخی و همچنین هدف از نگارش کتاب که آیا این اثر گوشه ای از تاریخ است یا توصیف داستانی تاریخ به انتخاب و ساخت و تخیل نویسنده است، توضیحاتی ارائه دهد.

در ادامه زهرا شیرخانیان کارشناس منابع اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان ساخت و پرداخت وقایع کتاب را جذاب توصیف کرد و قلم روان و متن سلیس آن‌را ستود و گفت: امیدواریم در آینده شاهد آثار بیشتری ا ز این نویسنده در حوزه نوجوان باشیم.

در ادامه مجتبی نیک سرشت منتقد کتاب نیز با اشاره به این مطلب که در نمونه‌های موفق داستان‌هایی که از تاریخ وام می گیرند آن اتفاق تاریخی در حاشیه موضوع اصلی قرار می گیرد عنوان کرد: اما در داستان‌»موهای تو خانه ماهی‌هاست» شخصیت اصلی توسط یک وهم وارد روایتی از یک حادثه‌ی تاریخی می شود.

وی با بیان اینکه به عقیده ی من این کتاب داستان بلند واقع گرای اجتماعی است نه رمان اظهار داشت: چرا که در تقابل با داستان با دنیایی مینیمال طرف هستیم و رویکرد فرد را در اجتماع با خود می بینیم و دنیایی نمی بینیم. در فیلمی مانند روز واقعه ما با فردی طرف هستیم که برای یافتن حقیقت قدم در مسیری می گذارد و تلنگری به دنیا می زند.درآنجا داستان یک فرد نیست، اما در «موهای توخانه ماهی‌هاست»ما با پسری طرفیم که درآن حال فرار از حس اوس رحیم است و همراه جمعیتی شده که به هدفی دیگر می روند.

نیک سرشت با تاکید بر اینکه در مجموع داستان این کتاب بسیار خوشخوان و روان بود افزود: انگیزه ی شخصی نویسنده در به روایت کشیدن واقعی ای تاریخی در قالب داستان در آن به طور کامل مشهود بود.

شایان ذکر است: کتاب «موهای تو خانه ماهی‌هاست» رمان برگزیده جشنواره داستان انقلاب در بخش نوجوان سال ۱۳۹۱و رمان برگزیده در بخش ویژه نخستین جشنواره سراسری داستان اشراق ۱۳۹۳معرفی شده است.

۴۶

کد خبر 1228324

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید