کاهش 91 درصدی مرگ و میر مادران باردار طی 40 سال گذشته/ فعالیت 177 هزار پزشک در کشور


کاهش 91 درصدی مرگ و میر مادران باردار طی 40 سال گذشته/ فعالیت 177 هزار پزشک در کشور

حریرچی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در حوزه سلامت مردم گفت: میزان مرگ و میر مادران باردار 91 درصد کاهش پیداکرده است.

کاهش 91 درصدی مرگ و میر مادران باردار طی 40 سال گذشته/ فعالیت 177 هزار پزشک در کشوربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت امشب در برنامه تیتر امشب شبکه خبر اظهار کرد: شاخص توسعه انسانی در ۲ بخش سلامت و کیفیت زندگی است که متوسط تحصیل مردم و بخصوص تحصیل کودکان از جمله عوامل مثر در این شاخص محسوب می شود.

وی افزود: رتبه شاخص توسعه انسانی در کشورما ۰/۵۵۷ بوده که در سال ۲۰۱۸ به ۰/۷۹۸ رسیده است و این گزارش در سال ۲۰۱۹ بیشتر خواهد شد.

حریرچی بیان کرد: سن امید به زندگی به طور متوسط از ۶۳/۸ به ۷۶/۲ رسیده است و سال‌های متوسط تحصیل از ۴/۲ به ۹/۶ ارتقا یافت.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: سازمان بهداشت جهانی از نظر شاخص توسعه انسانی کشورها را به چهار دسته طبفه بندی کرده است که ایران جز رده کشور‌های بالا از نظر توسعه انسانی قرار دارد.

مرگ و میر نوزادان به کمتر از ۱۵ نفر در ۱۰۰۰ نوزاد رسیده است

حریرچی بیان کرد: شاخص امید به زندگی افزایش و میزان مرگ و میر‌ها کاهش پیدا کرده است به طوری که در دهه ۵۰ از هر هزار کودک ۲۰۰ نفر قبل از ۵ سالگی فوت می‌کردند و این درحالی است که این میزان به ۱۷۴ نفر در اوایل انقلاب و امروزه به زیر ۱۵ نوزاد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر مادران باردار در حدود ۹۱ درصد کاهش پیداکرده است، افرود: رویکرد ما بعد از انقلاب اسلامی عدالت محور و توجه به مناطق محروم است.

وی بیان کرد: در اوایل انقلاب ۷۵ درصد از جمعیت ما در روستا زندگی می‌کردند که در آن زمان تعداد ۱۵۰۰ خانه بهداشت خدمات به مردم ارائه می‌دادند که امروزه با ۲۱ میلیون روستایی ۱۷هزار ۹۴۵ خانه بهداشت و ۲۹۱۴ مرکز بهداشت روستایی در سراسر کشور مشغول به ارائه خدمات تقریبا رایگان هستند.
حریرچی تاکید کرد: در اوایل انقلاب کشور دارای ۷ دانشکده پزشکی داشت که امروزه ۶۲ مرکز دولتی و به طور کلی ۷۲ مرکز پزشکی مشغول به تربیت دانشجویان هستند و معتقدم که سلامت جامعه ارتباط مستقیم با تعداد فارغ التحصیلان دارد.

تولید داخلی ۹۷ درصد از دارو‌های مصرفی

وی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب ۲۵ درصد داروها در کشور تولید و امروزه در حدود ۹۷ درصد از دارو‌ها در داخل تولید می‌شود، افزود: تعداد پزشکان در اوایل انقلاب ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر بود که در حال حاضر به ۱۷۷ هزار پزشک و دندان پزشک در کشور فعالیت می‌کنند و در ایران در دهه ۵۰ بیش از ۶ هزار پزشک خارجی در کشور مشغول به فعالیت بودند، اما امروزه بیماران تحت عنوان توریسم سلامت برای معالجه به ایران می‌آیند و حتی ایرانیان مقیم کشور‌های اروپایی به دلیل کیفیت و قیمت مناسب پزشکی به کشورمان سفر می‌کنند.

حریرچی بیان کرد: در دهه ۵۰ سالیانه ۱۱ تا ۲۰ هزار بیمار به خارج از کشور اعزام می‌شدند که هریک بالغ بر ۳۰ هزار دلار برای کشور هزینه داشته اند و امروزه کمتر از انگشتان ۲ دست بیمار به خارج از کشور می‌روند.

وی افزود: در قبل از انقلاب برای انجام عمل چشم به کشور‌هایی مانند انگلستان و اسپانیا و حتی رژیم اشغالگر قدس می‌رفتند، ولی امروزه کشورمان به توریسم درمانی تبدیل شده است و ایران در رتبه دوم با سوم در زمینه گردشگری سلامت قرار دارد.

باید به رتبه اول منطقه در حوزه سلامت برسیم

وی با اشاره به اینکه رشد ما در حوزه سلامت سریع‌تر از سایر کشور‌ها است، بیان کرد: رشد ما بر اساس شان ملت باید بیشتر از این باشد، اما مسئله مهم این است که بر اساس سند چشم انداز و سیاست‌های کلی سلامت ابلاغیه مقام معظم رهبری ما باید به رتبه اول منطقه در حوزه سلامت برسیم که در بسیاری از موارد این عنوان را کسب ودر برخی از مسائل به این رتبه نرسیدیم.

در حال تکمیل/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»