جداول کارمزد پرداخت باید به روز شود


بانکداری ایرانی ـ مدیرعامل شرکت سابین تجارت آریا گفت: جداول و نظام پرداخت کارمزد مربوط به 11 سال پیش است که باید در آنها بازنگری شود.

جداول کارمزد پرداخت باید به روز شود
بانکداری ایرانی ـ مدیرعامل شرکت سابین تجارت آریا گفت: جداول و نظام پرداخت کارمزد مربوط به 11 سال پیش است که باید در آنها بازنگری شود.

علیرضا بزرگمهری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار بانکداری ایرانی درباره فعالیت ها و عملکرد این شرکت گفت: شرکت پرداخت الکترونیک سابین تجارت آریا که دارای مجوز «پرداخت یاری» مورد تایید شاپرک است دو سال قبل با ابتکار دو مجموعه هلدینگ اقتصادی سابین و بانک ایران زمین فعالیت خود را آغاز کرد. در طول این دو سال بر روی سرویس هایی که کمتر از سوی سایر شرکت های پرداخت ارائه می شود متمرکز شده و سرویس های جدید حوزه پرداخت از سوی این شرکت ارائه شد. به عنوان نمونه دستگاهی از سوی این شرکت ارائه شده با عنوان دستگاه های پوز جیبی موبایلی که در این دو سال با تعداد زیادی از بانک ها قرارداد بسته شده و و سرویس هایی برای پذیرندگان بانک های مختلف طراحی شده است.

وی ادامه داد: از جمله قابلیت های این دستگاه، عمر باتری بسیار زیاد با قابلیت شارژ یک هفته یکبار، حجم کوچک، وزن سبک و بدون نیاز به رول کاغذی است که با توجه به این قابلیت ها نسبت به کارتخوان های GPRS استقبال خوبی از آن شده است. هم چنین قیمت این دستگاه نیز از دستگاه های پوز بی سیم رایج تر یک چهارم ارزانتر است و امروزه بسیار از اصناف و کسب و کارها به سمت استفاده از این دستگاه رفته اند. این شرکت یکی از بازیگران اصلی در این حوزه است و بهترین و پایدارترین سرویس ها را ارائه می دهد.

بزرگمهری به دیگر محصولات ارائه شده توسط این شرکت نیز اشاره کرد و گفت: ارائه گیفت کارت از طریق سایت بانک ایران زمین دیگر خدمتی است که از سوی شرکت سابین تجارت آریا ارائه شده و از طریق این خدمت کاربران و مشتریان می توانند در هر زمان کارت هدیه خود را حتی بر اساس سلیقه مشتری، لوگو و متن انتخابی سفارش دهند و چند ساعت بعد آن را دریافت کنند. این امکان تا پیش از این در کشور وجود داشت ولی بانک ایران زمین آن را به صورت گسترده تر عرضه می کند.

وی یکی دیگر از محصولات جدید این شرکت را در حوزه open payment معرفی کرد که از طریق آن فین تک ها به جای استفاده از سرویس ها، psp بانک ها، و درگاه های مختلف بصورت تک به تک، از «فینو بوم» که بوم پرداخت اختصاصی این شرکت است می توانند بصورت مجتمع از همه این موارد استفاده کنند.

بزرگمهری با اشاره به اینکه شرکت سابین تجارت آریا با بسیاری از بانک های کشور همکاری دارد درباره اپلیکیشن این شرکت نیز گفت: خدمات مبتنی بر کارت و نا مبتنی بر کارت هر دو توسط اپلیکیشن «آریا پی» به زودی در اختیار مردم قرار می گیرد. این تنها اپلیکیشن در ایران است که این دو سرویس را با هم عرضه می کند. خدمات نا مبتنی بر کارت تا ماه آینده عملیاتی شده و سرویس کارت پرزنت هم پس از کسب مجوز شاپرک که امیدواریم مراحل آن به زودی طی شود، در اختیار قرار می گیرد.

وی درباره سهم بازار این شرکت در میان سایر شرکت ها نیز گفت: بخش عمده ای از سهم بازار ابزارهای پرداخت موبایلی در اختیار سابین تجارت آریا است. این شرکت با وجود اینکه مدت دو سال است در بازار حضور دارد در حوزه بازاریابی و فروش یکی از فعال ترین شرکت ها است که این موضوع را رقبا نیز تایید می کنند.

این فعال حوزه پرداخت های الکترونیکی درباره مسئله این روزها مبنی بر لزوم احراز هویت دیجیتال گفت: هم اکنون 80 درصد تراکنش های کارتی بر اساس اعلام شاپرک روی بستر پوز قرار گرفته و عملا موضوع احراز هویت شاید از طریق اپلیکیشن ها قابل کنترل باشد ولی راهی برای احزار هویت آن 80 درصد وجود ندارد.

وی تاکید کرد: با شفافیت و امکان رهگیری و کشف تقلب موافق هستم ولی برای این موضوع نمی توان یک شبه دستور صادر کرد. ای کاش مسئولان و متولیان این امر نظرات ذینفعان، بخش خصوصی و فعالانی که در این حوزه کار می کنند را هم جویا شوند. به نظر می رسد این تصمیم بیشتر برای کنترل تراکنش ها و تبادلات مالی مربوط به ارز و طلا باشد ولی این بازار چند درصد از سهم کل تراکنش ها را در بر گرفته است که تصمیماتی اتخاذ شود که کل بازار را دستخوش خود نماید و با عرف بین المللی هم انطباق چندانی نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت سابین تجارت آریا بزرگترین چالش موجود در سیستم بانکداری را نظام کارمزد دانست و گفت: این نظام دارای چهار ذینفع پذیرنده، دارنده کارت، بانک و شرکت پرداخت است که در حال حاضر کل هزینه کل این اکوسیستم بر عهده بانک ها است که امری اشتباه و غلط است.

بزرگمهری ادامه داد: همه ذینفعان باید هزینه های پرداخت را بدهند. جدول پرداخت کارمزد برای 11 سال پیش است و قطعا به بازنگری و به روز شدن نیاز دارد. واضح است که قیمت های 11 سال پیش با هزینه های که امروزه بانک ها برای سخت افزار، نرم افزار، توسعه شبکه و نیروی انسانی می دهند بسیار تغییر کرده است. از طرفی؛ طبقه بندی پرداخت در آن جدول هم با مبالغ متداول خرید، انطباق ندارد و باید برای پرداخت ها و تراکنش های خرد مردم یه سمتی راهنمایی گردند که از کیف پول الکترونیکی استفاده کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !