معرفی سریال Wayne؛ قدرت نمایی یوتیوب؟


معرفی سریال Wayne؛ قدرت نمایی یوتیوب؟

سریال Wayne در ژانر اکشن/کمدی کار تازه‌ای است از یوتیوب پریمیوم (YouTube Premium) به دست نویسندگانی که «ددپول» (Deadpool) را نوشتند. سریال Wayne ماجرای پسر نوجوان خوش قلبی (وین) را روایت می‌کند که وقتی با ظلمی مواجه می‌شود سریع دست به کار می‌شود تا همه چیز را به طور عادلانه به انجام برساند. خشونت راه حل اصلی او است و او هرگز به عواقب آن فکر...

سریال Wayne در ژانر اکشن/کمدی کار تازه‌ای است از یوتیوب پریمیوم (YouTube Premium) به دست نویسندگانی که «ددپول» (Deadpool) را نوشتند.

معرفی سریال Wayne؛ قدرت نمایی یوتیوب؟

سریال Wayne ماجرای پسر نوجوان خوش قلبی (وین) را روایت می‌کند که وقتی با ظلمی مواجه می‌شود سریع دست به کار می‌شود تا همه چیز را به طور عادلانه به انجام برساند. خشونت راه حل اصلی او است و او هرگز به عواقب آن فکر نمی‌کند. پس از مرگ پدر بیمارش، وین به سراغ دختری که دوست دارد (دِل) می‌رود و از او می‌خواهد که همراهش به فلوریدا بیاید تا ماشین زیبایی که سال‌ها پیش از پدر وین دزدیده شده بود را برگرداند.

اول از هر چیز باید گفت که سریال Wayne برای همه نیست. همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد، این سریال به دست نویسندگان فیلم ددپول نوشته شده‌است و با اینکه هر صحنه از آن تکه و پاره شدن آدم‌ها را به تصویر نمی‌کشد، اما خشونت به طور واضح و بی پرده نشان داده می‌شود. شخصیت اصلی داستان، شخصیتی فوق‌العاده دوست داشتنی است. او بدون مقدمه به جنگ انسان‌های زورگو و بدطینت می‌رود و به هیچ وجه از کار خود دست بر نمی‌دارد. وین نزدیک‌ترین چیز به یک قهرمان در دنیایی است که در آن زندگی می‌کند و مهم تر از آن او یک قهرمان است بدون اینکه بداند یک قهرمان است. اگر فیلم‌های دهه ۸۰ میلادی آمریکا در ژانر داستان بلوغ (Coming of Age) ساخته «هاوارد هیوز» (Howard Hughes) را با خشونت فیلم‌های «مارتین مک‌دونا» (Martin McDonagh) ترکیب کنیم و در آن «جان ویک» (John Wick) شخصیت نوجوان داستان باشد که سعی دارد جای خود را در زندگی پیدا کند، به فرمول سریال Wayne دست یافته‌ایم. وین یک رزمنده با خشم خاموش است که هرگز دست از کار نخواهد کشید مگر اینکه کسی زودتر دخلش را بیاورد و او را بکشد. در واقع این تنها راه برای متوقف کردن وین است چرا که او تا حق را به حقدار نرساند راضی نمی‌شود. در جایی که قانون انسان را ناامید می‌کند، و در دنیای ما و همچنین وین این مسئله به طور مداوم در حال رخ دادن است،‌ وین وارد عمل می‌شود. قانون به بسیاری از مسائل اهمیت نمی‌دهد و وین نیز به قانون اهمیتی نمی‌دهد. او در این راه زخمی می‌شود،‌ به دردسر می‌افتد اما خوش‌بینی ریز و تکیه آن بر شانس امید را روشن نگه می‌دارد بدون اینکه ذره‌ای از جذابیت سریال کم شود. حتی می‌توان گفت این مسئله به جذابیت سریال می‌افزاید.

معرفی سریال Wayne؛ قدرت نمایی یوتیوب؟

وین واقعا یک قهرمان است اما نه آن قهرمان که می‌داند دارد کار درست را انجام می‌دهد و به آن افتخار می‌کند؛ مانند یک شوالیه، وین نمی‌تواند کاری که فکر می‌کند درست است را انجام ندهد. پاکی عجیبی در شخصیت وین وجود دارد که در تضاد با خشونتی است که او از خود نشان می‌دهد اما همین مسئله باعث می‌شود شخصیت وین را بهتر بشناسیم. از این توضیحات نباید برداشت غلط داشت، این ها به این معنی نیست که وین یک قدیس است. دادن لقب ضد قهرمان به او هم اشتباه است. وین قهرمانی است که راه و روش خاص خودش را دارد. او ساده است و این سادگی که انگار از بدو تولد در او وجود داشته او را متزلزل نمی‌کند. وین حتی خود از این خصلت چندان آگاه نیست تا اینکه سایر شخصیت‌ها به او یادآوری کنند. در قسمت اول پرستار پدرش به او می‌گوید:« مرد جوون تو باید یاد بگیری گاهی دروغ بگی.»

این مجموعه فقط پر از خشم و دعوا و صحنه‌های اکشن نیست. توازن قابل قبولی بین خشونت و بعد احساسی در این سریال وجود دارد که تاثیر آن را دو چندان می‌کند. سریال Wayne خیلی سریع جلو می‌رود ولی این مسئله هرگز به یک ضعف تبدیل نمی‌شود. آشنایی ناگهانی و صمیمیت وین و دِل قابل قبول است چون از همان ابتدا به ما نشان داده می‌شود که این دو شخصیت شجاع هستند و اگر ما جای آن‌ها بودیم و همان قدر شجاعت در ما وجود داشت تصمیم‌های یکسانی می‌گرفتیم. (البته علاوه بر توضیح سریال مبنی بر اینکه اعمال وین غیر قابل پیشبینی است.)

طنز این سریال تیز و برنده نیست. کمدی سریال Wayne مثل چهره شخصیت اصلی آن است؛ خشک و محکم. سازندگان این سریال از کلیشه‌ها استفاده کردند اما هر جا که لازم دیدند و آن طور که می‌خواستند این کلیشه‌ها را خم و راست کردند. برادران دو قلو دِل و رفتار آن‌ها،‌ پدر دِل و کلیشه یک پدر آمریکایی خرفت مثال‌هایی از آن است. مثل داستان‌هایی راجع به کاراکترهایی از طبقه متوسط جامعه که شخصیت‌هایی بزرگتری از آنچه که دنیا برایشان تایین و تکلیف کرده‌است دارند، سریال Wayne ایده اولیه بُعد کمدی خود را از همین مسئله و تقلا و کشمکش شخصیت‌ها برای رسیدن به جایگاهی بهتر به دست می‌آورد.

معرفی سریال Wayne؛ قدرت نمایی یوتیوب؟

پس از چند قسمت اول سریال Wayne، علاوه بر افزایش نسبی خشونت، این سریال تبدیل به یک نوع تعقیب و گریز می‌شود و سریال ژانر جاده‌ای به خود می‌گیرد. پلیس شهری که وین در آن زندگی می‌کرد، پدر و برادران دِل، مدیر مدرسه و دوست نزدیک وین، همه به دنبال آن‌ها به جاده می‌زنند. Wayne در به تصویر کشیدن داستان‌های فرعی بسیار موفق عمل کرده و توانسته است شخصیت‌های مکمل با انگیزه‌های قابل فهم و گاهی هم بدون انگیزه مشخص و تنها برای تشکیل بار کمدی سریال بسازد.

به وجود آوردن شخصیت‌های جالب و جذاب یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت سریال Wayne است. وین و دِل دو شخصیت با پتانسیل بسیار بالا هستند. فکر اینکه هر قسمت قرار است بُعد دیگری از شخصیت آن‌ها را به تصویر بکشد و به طور کلی تماشا کردن سریال در حالی که شخصیت این دو جلوی چشمان بیننده در حال شکل گیری است یکی از اصلی‌ترین عوامل ترغیب طرفداران این سریال برای دیدن قسمت بعدی خواهد بود.

با افزایش محبوبیت سریال‌ها و همینطور فیلم‌هایی در ژانر داستان بلوغ در سال‌هال اخیر مثل سریال پایان دنیای لعنتی (The End of the F***ing World) و فیلمی مثل Love, Simon میتوان انتظار داشت Wayne عملکرد قابل قبولی برای یوتیوب به همراه داشته باشد. سریال Wayne بی‌شک یکی از باکیفیت ترین سریال‌هایی است که یوتیوب دست به ساختن آن زده و نمره‌ای که منتقدین و همینطور بینندگان به آن داده‌اند این مسئله را ثابت می‌کند. با اینکه تازه سال ۲۰۱۹ شروع شده اما بی‌شک می‌توان از Wayne به عنوان یکی از بهترین سریال‌های امسال نام برد. از بازیگران این سریال می‌توان به «مارک مک‌کنا» (Mark McKenna) بازیگر ایرلندی جوانی که در نقش وین ظاهر می‌شود و «سیرا براوو» (Ciara Bravo) که در نقش دِل ظاهر می‌شود اشاره کرد.

' ); w.anetworkParams[ ad.id ] = ad; d.write( '
معرفی سریال Wayne؛ قدرت نمایی یوتیوب؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازی دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندازه گیری اندام کودک در متد مولر