عوامل موثر در ایجاد مسمومیت+ راه‌حل‌های درمانی


زندگی شهر نشینی و هوای آلوده در کنار برخی عادات نامناسب سبب بروز مسمومیت غذایی در افراد می‌شود.

عوامل موثر در ایجاد مسمومیت+ راه‌حل‌های درمانیبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، امروزه مسمومیت‌های حاصل از زندگی شهر نشینی در حال تبدیل شدن به معضلی اساسی در حوزه سلامت هستند و علت اصلی این مسئله را می‌توان تداخل مواد غذایی وهوای آلوده کلان شهرها دانست.

داوود حاج محمد خانی پژوهشگر طب سنتی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت بروز مسمومیت اظهار کرد: بروز مسمومیت می‌تواند ناشی از گرمی و سردی مواد غذایی مصرفی یا منطقه‌ زندگی افراد باشد.

وی با بیان اینکه مواد غذایی و محیط اطراف انسان به ۴ دسته گرمی، سردی، خشکی و تری تقسیم می‌شوند گفت: بر اساس این ۴ عامل اگر مسمومیت در مواد غذایی درجه یک و دو باشند مفید است؛ اگر به سمت درجه سه بروند باید احتیاط کرد و در نهایت درجه ۴ سبب ایجاد مسمومیت در افراد می‌شود.

متفاوت بودن نشانه های شهر نشینی دوران کنونی با قدیم

حاج محمد خانی درباره مسمومیت نوع سوم بیان کرد: عناصر چهارگانه طبیعت مانند آب، هوا، خاک و آتش اگر بیشتر از درجه ۳ که همان احتیاط است، باشند سبب بروز مسمومیت می‌شوند و امروزه با توجه به زندگی صنعتی تعریف مسمومیت با زمان گذشته تفاوت‌های زیادی پیدا کرده است.

عوامل موثر در ایجاد مسمومیت+ راه‌حل‌های درمانی

این پژوهشگر طب سنتی افزود: غذای ناسالم، آب غیر آشامیدنی و تنفس گاز‌های سمی باعث بروز مسمومیت‌های مختلف در افراد می‌شوند و البته باید توجه داشت که زندگی روستایی از نظر شرایط با زندگی شهری متفاوت است؛ برای مثال میزان کارکرد ریه در آب‌وهوای کوهستانی و روستایی با فضای شهری تفاوت‌های بسیاری دارد.

بیشتر بخوانید: از مشکلات گوارشی تا بیماری‌های خود‌ایمنی

شباهت زیاد روده انسان و حیوانات علف خوار

وی با بیان اینکه روده انسان به حیوانات علف خوار شبیه است اظهار کرد: به همین دلیل پرخوری، مصرف غذای ناسالم، تداخل غذایی، مصرف بیش از حد گوشت و غذا‌های آماده، شیوه نادرست غذاخوردن و مصرف سریع غذا باعث بروز مسمومیت‌های غذایی در افراد می‌شود.

این پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: کسانی که دچار مسمومیت غذایی می‌شوند باید گیاهانی مانند بومادران، آویشن، شیرین بیان، پونه نعناع، بابونه و اکی‌ناصر را به صورت دمنوش مصرف کنند، زیرا این گیاهان عفونت‌های دستگاه گوارش را از بین می‌برند.

عوامل موثر در ایجاد مسمومیت+ راه‌حل‌های درمانی

حاج محمد خانی با اشاره به افراد مبتلا به بیماری فشار خون گفت: این دسته از افراد باید از دمنوش‌های گیاهی مانند پونه و شیرین بیان کمتر استفاده کنند؛ اگر در کنار غذا و پس از آن مایعات و انواع میوه مصرف شود شرایط انسان به سمت مسمومیت پیش می‌رود.

بیشتر بخوانید: هشدار، علائم مسمومیت غذایی را جدی بگیرید

این پژوهشگر طب سنتی ادامه داد: خشکی هوا باعث ایجاد حساست در بین افراد حساس می‌شود و گروه‌های حساس اگر بیش از حد در محیط خشک و باز بمانند شرایط برای بروز حساسیت‌های تنفسی در آن‌ها ایجاد می‌شود.

شناسایی ۴۰۰ گونه گیاه سمی در دنیا

وی درباره گیاهان دارویی بیان کرد: مصرف گیاهان دارویی سمی سبب بروز مسمومیت غذایی می‌شود و تا به امروز ۴۰۰ نوع گیاه سمی که در دسترس همه افراد قرار دارد در دنیا شناسایی شده است.

عوامل موثر در ایجاد مسمومیت+ راه‌حل‌های درمانی

حاج محمد خانی یادآوری کرد: استفاده از بخور سرکه سیب، انگور جلوی خشکی محیط را می‌گیرد و برای پیشگیری از مسمومیت تنفسی می‌توان در محیط زندگی از عطر گیاهان طبیعی به جای اسانس‌های صنعتی استفاده کرد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک