کاربرد گاز اتیلن | فواید و کاربردهای گاز اتیلن


کاربرد گاز اتیلن | فواید و کاربردهای گاز اتیلن

کاربرد گاز اتیلن : کاربردهای علمی گاز اتیلن چیست ؟ چگونه گاز اتیلن را تهیه کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره متافیزیک ، نکاتی درباره گاز اتیلن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.     فروش گاز اتیلن میوه ، کاربرد گاز اتیلن     گاز اتیلن چیست و چه کاربردی … نوشته کاربرد گاز اتیلن | فواید و کاربردهای گاز اتیلن اولین بار در پورتال جامع ایران بانو...

متافیزیک ، نکاتی درباره گاز اتیلن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

کاربرد گاز اتیلن | فواید و کاربردهای گاز اتیلن

فروش گاز اتیلن میوه ، کاربرد گاز اتیلن

گاز اتیلن چیست و چه کاربردی دارد؟

اتیلن، ساده ترین هیدروکربن غیر اشباع بوده و اولین عضو از گروه آلکن ها می باشد. فرمول شیمیایی آن C2H4 بوده، بین دو اتم کربن پیوند دوگانه وجود دارد. به دلیل وجود این پیوند دوگانه، اتیلن ایزومر صورت‌بندی ندارد، یعنی دو نیمه مولکول نمی توانند با چرخش حول پیوند دوگانه، صورت بندی خود را تغییر دهند.

اتیلن دارای ساختمان مسطح بوده، زاویه بین دو اتصال کربن-هیدروژن، ۱۱۷ درجه می باشد. یعنی مقداری بسته تر از زاویه ۱۲۰ درجه که برای هیبریداسیون sp2 مناسب می باشد. اتیلن گازی بیرنگ و آتش گیر به شمار می رود و در ترکیب نفت و گاز طبیعی یافت می شود.

واکنش های شیمیایی مربوطه

آلکن ها به علت داشتن پیوند دوگانه در واکنش های افزایشی شرکت می کنند. هالوژن ها با اتیلن واکنش داده و تولید هالو اتان می کند. با افزودن آب به پیوند دوگانه اتانول تولید می شود، اما سرعت واکنش بدون حضور کاتالیزگر پایین می باشد.

در حضور کاتالیزگرهای فلزی نظیر پلاتین، نیکل و … و فشار بالا، اتیلن، هیدروژن دار شده، به اتان تبدیل می شود. اتیلن در حضور پراسیدها به اتواکسید که یک ترکیب حلقوی است تبدیل می شود. اتیلن در حضور رادیکال هایی که واکنش بسپارش را آغاز می کنند، به پلی اتیلن پلیمریزه می شود.

روش های تولید اتیلن :

اتیلن در صنایع پتروشیمی با روش کراکینگ با بخار آب تولید می شود. در این فرآیند هیدروکربن های گازی و محلول های سبک هیدروکربن حاصل از نفت به مدت بسیار کوتاه در دمای ۹۵۰ – ۷۵۰ درجه سانتیگراد حرارت داده می شوند.

عموماً در این واکنش هیدروکربن های بزرگ به هیدروکربن های کوچک شکسته شده، هیدروکربن های اشباع با از دست دادن هیدروژن به هیدروکربن های غیر اشباع تبدیل می شوند. محصول این واکنش مخلوطی از انواع هیدروکربن هاست که اتیلن عمده ترین آن می باشد. مخلوط را به وسیله متراکم سازی و تقطیر جز به جز جداسازی می کنند. روش های دیگر، هیدروژن دار کردن استیلن با استفاده از کاتالیزور و آبگیری از اتانول می باشد.

کاربردهای گاز اتیلن :

اتیلن، نوعی هورمون گیاهی است که باعث رسیدن میوه ها، باز شدن شکوفه ها و گل ها و همچنین ریزش برگ ها در پاییز می شود. به دلیل این خاصیت در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. برای جلوگیری از خراب شدن میوه هایی مانند سیب، گلابی و موز، در حمل و نقل یا انبار، آن ها را کمی نارس می چینند و قبل از وارد کردن به بازار، تحت تاثیر اتیلن قرار می دهند تا رسیده شود.

گاهی میوه هنگامی که به بازار می رسد هنوز به میزان کافی رسیده نشده است! راهکار این موضوع بسیار ساده است! گاز اتیلن. گاز اتیلن باعث می شود تا میوه ها بسیار سریع برسند و نرم و آماده مصرف گردند.

در حقیقت گاز اتیلن در درون پوست میوه ها به مقدار بسیار کم وجود دارد و در مدت طولانی باعث رسیدن میوه ها می شود ولی گاهی جوامع صنعتی نیاز به این دارند تا با استفاده از گاز مصنوعی عمل رسیدن میوه ها را سرعت بخشند.

گاز اتیلن یک گاز بی رنگ است که به صورت جدی سمی نیست. اتیلن به صورت بسیار عمده در صنایع پلاستیک سازی مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت اتیلن یکی از ترکیبات پایه تولید مواد عالی یا پلیمری در صنعت است. اتیلن در نفت و گاز استخراج شده از معادن به وفور یافت می شود و یکی از محصولات پایین دستی پتروشیمی به حساب می آید. در سال ۱۷۹۵، اتیلن را گاز اولفین می ‌نامیدند.

نحوه شناسایی اتیلن :

اتیلن، رنگ قهوه‌ای محلول برم در تتراکلرید کربن را بی رنگ می کند و رنگ بنفش محلول سرد و رقیق پرمنگنات پتاسیم را از بین می برد و در نتیجه واکنش رسوبات قهوه ای MnO2 حاصل می شود. در اسید سولفوریک سرد و غلیظ حل می شود.

اطلاعات ایمنی:

اتیلن تحریک کننده پوست و چشم نیست ولی تماس با اتیلن مایع ممکن است سبب یخ زدگی شدید شود. اتیلن بشدت اشتعال پذیر است.

گاز اتیلن میوه

گاز اتیلن با فرمول شیمایی (C2H4) یک هورمون طبیعی است که توسط بافت های گیاهی و احتراق مواد صنعتی تولید می شود. گاز اتیلن برای انسان ها سمی نیست. اما در غلظت های بالا قابل احتراق است. این گاز اثر فوق العاده ای در رساندن میوه ها داشته و به گاز میوه معروف است و بسیار در این زمینه پر کاربرد است. اتیلن در غلظت های بسیار کم نیز اثر گذار بوده و به روش های مختلفی بر روی گیاهان و میوه ها اثر می گذارد. علاوه بر کاربرد هورمونی، گاز اتیلن کاربردهای مهم دیگری هم دارد که در ادامه به آن می پردازیم:

کاربرد گاز اتیلن | فواید و کاربردهای گاز اتیلن

کاربرد اتیلن در پتروشیمی

۱- پلیمریزاسیون

بیش از نیمی از گاز اتیلن تولید شده صرف تولید پلی اتیلن که بیشترین پلاستیک استفاده شده در جهان است می شود. پلی اتیلن اغلب در تولید بسته بندی ها، کیسه های دستی و آسترهای سطل زباله استفاده می شود.

۲- اکسیداسیون

گاز اتیلن برای تولید اتیلن اکساید، یک ماده کلیدی در تولید سورفکتانت ها و شوینده ها است. اتیلن اکساید برای تولید اتیلن گلایکول که به عنوان ضد یخ در اتومبیل ها، گلایکول های وزن مولکولی بالا و پلی اتیلن ترفتالات استفاده می شود، هیدرولیز می شود.

گاز اتیلن به وسیله پالادیم اکسید شده و اسیدآلدهید را تولید می کند. این تبدیل یک فرایند صنعتی مهم است.

۳- هالوژنه کردن و هیدروهالوژنه کردن

بیشترین واسطه های حاصل از هالوژنه کردن و هیدروهالوژنه کردن اتیلن شامل اتیلن دی کلراید، اتیل کلرید و اتیلن دی برومید هستند. افزودن کلرین مستلزم اکسی کلرینه شدن است. به عبارت دیگر کلرین خودش استفاده نمی شود. برخی محصولات مشتق از این گروه پلی وینیل کلرید، تری کلرواتیلن، پرکلرواتیلن، متیل کلروفرم، پلی وینیلیدین، کلرید و کوپلیمرها و اتیل برمید هستند.

۴- آلکیله شدن

واسطه های شیمیایی حاصل از آلکالینه شدن با اتیلن شامل اتیل بنزن، پیش ساز استایرن است، استایرن در اصل در ساخت پلی استایرن که برای بسته بندی و ایزوله سازی استفاده می شود و لاستیک استایرن بوتادین برای تایرها و کفش ها و در مقیاس کمتر در تولید اتیل تولوئن، اتیل آنیلین ها، هگزا دی ان و آلکیل های آلومینیوم کاربرد دارد. محصولات این واسطه ها شامل پلی استایرن، پلی استر اشباع نشده و اتیلن پروپیلن ترپلیمر است.

۵- هیدراته شدن

گاز اتیلن بزرگترین پیش ساز غیر تخمیری اتانول است. روش اصلی مستلزم تبدیل آن به دی اتیل سولفات است که بعد با هیدرولیز همراه است. روش اصلی انجام شده از سال ۱۹۹۰ شامل هیدراتاسیون مستقیم اتیلن کاتالیز شده با کاتالیست های اسیدی جامد است.

۶- کاربرد اتیلن به عنوان هورمون پیری

اتیلن یک گاز هیدروکربنی کوچک است که به طور طبیعی تولید می شود اما همان طور که گفته شد از احتراق و فرایندهای دیگر نیز به دست می آید. شما نمی توانید آن را ببینید یا ببوئید. برخی میوه ها گاز اتیلن را به عنوان گازی که منجر به رسیدن میوه ها می شود آزاد می کنند. میوه هایی مثل سیب و گلابی در حالت رسیده اتیلن آزاد می کنند. گاز اتیلن منجر به تغییرات بافتی، نرم شدن، تغییر رنگ و دیگر فرایندهایی که طی فرایند رسیدن اتفاق می افتد می شود. میوه های دیگر مثل گیلاس مقدار زیادی اتیلن تولید نمی کنند و در نتیجه اثر زیادی بر روی رسیدن خود ندارند.

گاز اتیلن به عنوان هورمون پیری در گیاهان شناخته شده است. علاوه بر این باعث رسیدن میوه ها می شود و حتی گاهی منجر به مرگ گیاهان می شود. اتیلن در زمانی که گیاهان دچار آسیبی می شوند، چه مکانیکی و چه بیماری، تولید می شود. اتیلن منجر به آسیب های گسترده ای بر گیاهان می شود بسته به سن گیاه و میزان حساسیت آن به گاز اتیلن این آسیب متفاوت است. اثرات اتیلن شامل رسیدن میوه ها، از دست دادن کلروفیل، عدم تکامل قسمت های مختلف گیاه، کوتاه شدن ساقه ها، قطع قسمت های مختلف و خم شدن ساقه ها است. گاز اتیلن می تواند بسته به کالایی که با آن کار می کنید خوب یا بد باشد. یک کاربرد مناسب و مثبت آن برای رساندن میوه هاست. اما می تواند منجر به آسیب محصولات کشاورزی شود. مثل زرد شدن سبزیجات. آسیب به جوانه ها یا آسیب فیزیکی به گیاهان مثل افتادن برگ ها یا گل ها.

دو مورد مهم را که باید بدانید این است که اگر یک محصول به طور طبیعی مقدار زیادی گاز اتیلن تولید می کند و اگر به گاز اتیلن واکنش نشان می دهد. نحوه واکنش بسته به محصول، مرحله رشد گیاه، دما، غلظت اتیلن و مدت در معرض قرار گیری متفاوت است.

گاز اتیلن به طور تجاری برای رساندن میوه هایی مثل گوجه، موز، گلابی و تعدادی از میوه های دیگر پس از برداشت استفاده می شود. این گاز می تواند در غلظت های بالا قابل انفجار باشد و باید با احتیاط استفاده شود. چندین محصول تجاری مایع (اتفون، با نام تجاری اترل) گاز اتیلن آزاد می کند. این ها تنها قبل از برداشت استفاده می شود. سه راه اصلی برای تولید اتیلن وجود دارد: ۱- گاز از درون کپسول، ۲- ژنراتور کاتالیزوری، ۳- اتفون. منابع دیگر اتیلن شامل میوه های رسیده، اگزوز موتورهای احتراق داخلی/هیترها، دود (از جمله سیگار)، جوشکاری، پوسیدگی گیاه، نشت گاز طبیعی و تولید برخی از انواع گیاهان.

کاربرد گاز اتیلن | فواید و کاربردهای گاز اتیلن

عوارض اتیلن

کاربرد گاز اتیلن | فواید و کاربردهای گاز اتیلن

منبع : bonyangas.com / بیتوته

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟