حقوق فردی و اجتماعی همه بطور کامل حفظ می‌شود


حقوق فردی و اجتماعی همه بطور کامل حفظ می‌شود

امروز 16 بهمن، تعدادی از وزارتخانه‌ها به اشغال نظامیان درآمدند. صبح امروز گروهی از مأموران انتظامی به محل وزارتخانه آموزش‌وپرورش در خیابان اکباتان تهران وارد شدند و این وزارتخانه به اشغال قوای نظامی درآمد.

همچنین از صبح تعدادی از نظامیان راهروهای وزارت بهداری و بهزیستی را تحت نظر گرفته‌اند. در وزارت امور خارجه هم نظامیان عبور و مرور کارکنان را زیر نظر دارند. در وزارت امور اقتصادی و دارایی از زمان روی کار آمدن دولت نظامی، نظامیان وزارتخانه را اشغال کرده و همچنان در حیاط وزارتخانه مستقرند. بامداد امروز گروهی از سربازان نیز وارد کاخ دادگستری شدند اما به دستور شمس‌الدین عامی، وزارت دادگستری را ترک کردند.

رئیس شهربانی کرمان و دو نفر همراهش که روز گذشته مضروب و برای مداوا به تهران منتقل شده بودند در بیمارستان جان باختند. گروهی به نام «منصورون» مسئولیت این ترور را برعهده گرفته و اعلام کرده علت ترور رئیس شهربانی صدور دستور تیراندازی به مردم کرمان بوده است. همچنین شش مجروح دیگر تیراندازی‌های اخیر که در بیمارستان‌های تهران بستری بودند به علت شدت جراحات به جمع شهدا پیوستند.

در حالی که در اصفهان و لرستان و کرمانشاه و قم و بسیاری شهرهای دیگر تظاهرات و راهپیمایی‌های مردمی ادامه دارد، امام خمینی نیز تأکید کردند که تظاهرات خیابانی تا رفع موانع و از بین رفتن حواشی استبداد باید ادامه یابد.

هما ناطق مورخ و استاد دانشگاه دیروز در یک سخنرانی در دانشگاه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، به نقش زنان در انقلاب تأکید کرد. ناطق در قسمتی از سخنان خود گفت: واقعیت این است که انقلاب ایران را زنان و مردانی پایه‌گذاری کردند که مفهوم حماسه و مقاومت را بار دیگر به فرهنگ ما بازگرداندند. هنگامی که اعتصاب کارگران و زحمتکشان، ستون‌های اقتصادی نظام وابسته را به تزلزل انداخت، ما روشنفکران از هشیاری و بیداری طبقات زحمتکش انگشت حیرت به دندان گزیدیم. از اینکه آنان از ما قاطع‌تر و در درخواست‌های خود پابرجاتر بودند غافلگیر شدیم. یادآور شویم که این اعتصابات از ۱۳۵۰ آغاز شده بود. در تظاهرات کارگران چیت‌سازی، ۲۰ کارگر جان خود را توسط عمال رژیم وابسته از دست دادند. دو سال بعد اعتصابات کفش ملی، ایرانا، ارج، قرقره زیبا و شاه‌پسند، بسیاری از کارگران مبارز را به زندان‌های ساواک کشاند. در این حماسه‌ی مقاومت علیه رژیم، نقش زنان کمتر از مردان نبود. زنان مجاهد و فدایی بودند که با پایداری خود ترس را از دل من و شما برگرفتند.

علامه مفتی‌زاده رهبر اهل تسنن امروز در یک تلگرام به حضور آیت‌الله العظمی امام خمینی ورود ایشان را به میهن تبریک گفت و پشتیبانی خود از ایشان را اعلام کرد. یکی از اعضای جامعه‌ی روحانیت نیز گفت شیعیان ایران همانطور که قبلاً هم اعلام شده از مجاهدت‌ها و پشتیبانی‌های برادران اهل تسنن قدردانی می‌کنند.

امروز خسرو قشقایی، رهبر ایل قشقایی پس از ۲۵ سال تبعید به کشور برگشت. او که در جریانات سیاسی قبل از کودتای ۲۸ مرداد فعال بود، در این سال‌ها در آمریکا در تبعید به سر می‌برد. ناصر قشقایی برادر بزرگ‌تر او هم چند روز پیش بعد از ۲۵ سال دوری به کشور برگشته بود.

گروهی از ایرانیان ساکن دمشق، پایتخت سوریه، دیروز در اقدامی جالب پلاک سفارت ایران را برداشتند و به جای آن پلاکی نصب کردند که روی آن نوشته است «سفارت جمهوری اسلامی ایران». نصب این پلاک در آرامش انجام گرفت و کارکنان سفارت ایران هیچ‌گونه مخالفتی با این کار ابراز نکردند.

کارکنان هواپیمایی ملی ایران (هما) اعلام کرده‌اند که فردا به سوی اقامتگاه امام خمینی راهپیمایی خواهند کرد. آنان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده‌اند که «ما کارکنان هما که همگام با دیگر قشرهای مردم در راه به ثمر رسیدن نهضت عظیم ملی و اسلامی و رسیدن به هدف‌های عام دست به اعتصاب زده‌ایم و علی‌رغم تلاش‌های دولت، پرواز انقلاب را ترتیب داده‌ایم، بر خود می‌دانیم که از نزدیک نیز درودهای گرم خود را نثار امام خمینی نماییم».

این روزها که تهران در تب‌وتاب انقلاب است، عده‌ای به مغازه‌ها دستبرد می‌زنند و مغازه‌داران معتقدند این روزها سرقت شبانه در تهران افزایش یافته و باید در این مورد اقدام جدی به عمل آید. دیشب هم گروهی ناشناس به یک مغازه‌ی لوازم برقی و صوتی در خیابان شاه دستبرد زدند و نزدیک به سه میلیون ریال از اجناس آن را به سرقت بردند.

از طرفی این روزها تعداد گمشده‌ها هم افزایش پیدا کرده و روزانه‌ چند آگهی گمشده به روزنامه‌ی کیهان جهت انتشار داده می‌شود. بیشتر این افراد جوانند و در روزهای اخیر در درگیری‌های تهران حضور داشته‌اند اما از زمان خروج دیگر به منزل مراجعت ننموده‌اند.

روزنامه‌ی معاریو چاپ تل‌آویو گزارش داده که هزار یهودی ایرانی جمعه‌ی گذشته وارد اسرائیل شده‌اند. از بدو شروع رویدادهای ایران هشت هزار یهودی از ایران به اسرائیل رفته‌اند. عده‌ی زیادی از این یهودیان قصد مهاجرت ندارند و می‌خواهند تا تثبیت اوضاع در ایران در اسرائیل بمانند.

امروز یکی از مخاطبان در تماس با تحریریه‌ی کیهان پیامی اطمینان‌بخش به هم‌میهنان خود داد و گفت: «من به عنوان فردی با جهان‌بینی توحیدی، به آن دسته از مبارزانی که دارای ایدئولوژی‌های دیگر هستند اطمینان می‌دهم حقوق فردی و اجتماعی آنان در حکومت آینده که طبق رأی‌گیریِ دمکراتیک قدرت را به دست خواهد گرفت و با توجه به خواست توده و اکثریت قطعاً جمهوری اسلامی خواهد بود، بطور کامل حفظ می‌شود. عدالت اسلامی به هیچ قدرتی اجازه نخواهد داد که با چماقِ عقیده، ولو عقیده‌ی اسلامی، کوچک‌ترین لطمه‌ای به آزادی سایر هم‌میهنانِ مبارز با هر نوع مذهب و ایدئولوژی وارد شود».

منبع: کیهان

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام