مهمترین تصمیم دولت روحانی ماندن در برجام است


مهمترین تصمیم دولت روحانی ماندن در برجام است

تهران- ایرنا- مدیرکل پیشین بخش خاورمیانه وزارت خارجه گفت: سازوکار مالی ایران و اروپا (INSTEX )برای زنده نگه داشتن برجام بود و مهمترین تصمیم دولت روحانی نیز ماندن در برجام است.

قاسم محب علی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، افزود: پس از خروج ترامپ از توافق برجام، سه کشور اروپایی که در پنج بعلاوه یک حضور داشتند خود را متعهد به آن توافق دانسته و خارج نشدند، لذا برای اینکه بتوانند به تعهدات خود نسبت به ایران عمل کنند چنین طرحی را پیگیری و به نتیجه رساندند.
محب علی اضافه کرد: باید منتظر ماند و دید ایران و اروپا چه مقدار می توانند تحریم‌های آمریکا را کم اثر کنند، کار سختی است ولی شدنی است.
وی ادامه داد: این که می گویند کانال مالی اروپا مانند برنامه نفت در برابر غذای عراق است، درست نیست. این تشبیه، مقایسه و اصطلاح دقیق نیست، این یک سازوکار مالی است و آن یکی قطعنامه شورای امنیت بود و با هم متفاوتند.
مدیرکل پیشین بخش خاورمیانه وزارت خارجه اظهار کرد: آنچه در بیانیه سه کشور اروپایی مطرح شد این است که در مرحله اول کالاهای انسانی شامل دارو، مواد غذایی و کالاهایی که به کشاورزی مربوط است را در بر می گیرد، البته این کالاها و خدمات رسماً جز موارد تحریمی آمریکا نیست.
وی یادآور شد: تحریم ها اجازه نقل و انتقال مالی را برای ایران محدود کرده بود و مشکلی که وجود داشت کانال ارتباط مالی بود، که با INSTEX این مشکل تا حدودی حل می شود. سازو کار مالی اروپا خارج سیستم مالی بین المللی مکانیسم دیگری را جایگزین می‌کند که شبیه تهاتر است.
محب علی افزود: در این سیستم، کالاهایی که ایران به اروپا صادر می کند معادل پول آن در نهاد اینستکس گذاشته می شود و هزینه کالایی که اروپا به ایران صادر می کنند از این صندوق برداشته می شود، این که گفته می شود این کانال مالی بین ایران و اروپا در اقتصاد ایران تاثیر ندارد را قبول ندارم، زیرا تامین کالاهای اساسی کشور که دولت اعلام کرده است تاثیر مستقیم بر اقتصاد خانواده و کشور دارد.
وی اضافه کرد: مهمترین مشکلی را که دولت باید از سر راه بردارد تامین کالاهای اساسی مردم است، البته نباید اشتباه کنیم، چرا که اروپا در مقابل آمریکا نیست اروپا و آمریکا در موارد زیادی هم نظر هستند. اروپا و آمریکا در مورد ایران اختلاف ماهوی ندارند، اختلاف آنها با ترامپ است که به مفهوم اختلاف با سیاست های آمریکا نیست و باید این دو مفهوم را جدا از هم بدانیم.
محب علی خاطرنشان کرد: اروپا و ترامپ بر سر روش ها با اختلاف دارند. آقای ترامپ می‌خواهد با اعمال تحریم‌ها و فشار حداکثری بر ایران به اهدافش برسد و اروپا این روش را بر خلاف منافع و امنیت خود می‌داند و خطرناک تلقی می‌کند، لذا اروپا علاقمند نیست در این خصوص با دولت ترامپ همراهی کند.
وی تاکید کرد: به نظرم اگر یک دموکرات مانند کلینتون یا اوباما در آمریکا قدرت بگیرد، سیاست اروپا و آمریکا هماهنگ خواهد شد، بنابراین این مفهوم که اروپا می خواهد با آمریکا مقابله کند درست نیست.
این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: معتقدم دولت روحانی دو کار بزرگ انجام داد، اول توافقنامه برجام و دومی عدم خروج از برجام بود، ماندن ایران در برجام عمل هوشمندانه ای از طرف ایران بود، لذا هر تلاشی مبنی بر خروج ایران از برجام در داخل صورت گیرد بر خلاف منافع ملی ایران است و امنیت ملی ایران را دچار وضعیت خطرناکی می کند.
محب علی عنوان کرد: از طرفی عدم تصویب پالرمو و سی اف تی برای ایران مشکل ساز خواهد شد، در بیانیه سه کشور اروپایی که بعد از رسمی شدن سازوکار مالی قرائت شد آمده است، پایه مناسبات مالی ایران و اروپا موکول به شفافیت مالی و تصویب کنوانسیون های FATF در ایران است. البته آن را موکول به تصویب پالرمو و CFT کردند نه مشروط.
وی بیان کرد: FATF دو نقشه راه نسبت به ایران اعلام کرده که ایران باید انجام دهد که شفافیت مالی ایران بر آن پایه صورت می‌گیرد، یکی کنوانسیون مبارزه با پولشویی (CFT) و دیگری تامین مالی برای جرایم سازمان یافته (پالرمو) است که موضوع تروریسم، قاچاق انسان و جرائم مالی مربوط به مواد مخدر از شمول این دو کنوانسیون است.
محب علی افزود: تصویب نشدن دو کنوانسیون نه تنها در تبادلات مالی ایران و اروپا مشکل ایجاد می کند، بلکه اگر ایران بخواهد با کشورهای دوست مثل چین، روسیه و دیگر کشورها هم معامله ای انجام دهد مشکل ساز خواهد بود، فرقی نمی کند برجام، تحریم ها سازوکار مالی باشد یا نباشد، ما باید تکلیف خود را با FATF روشن کنیم.
وی خاطر نشان کرد: هر عمل بین المللی مالی که قصد انجام آن را داشته باشیم در صورت عدم تایید دو کنوانسیون باقی مانده FATF، به مشکل خواهیم خورد و آینده مناسبات تجاری، بازرگانی و مالی ایران با دنیای خارج به حل و فصل این قضیه بستگی دارد، موضوع مربوط به برجام، تحریم‌های آمریکا و فشار غرب نیست، بلکه یک تصمیم بین المللی است.
این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: پیوستن به این کنوانسیون ها کمک می کند که سیستم مالی کشورها شفاف شود و قاچاق مواد مخدر و پولشویی کاهش پیدا کند. یکی از بیماری ها، آفت ها و گرفتاریهای همه کشورها عدم شفافیت مالی است که باید با آن مبارزه شود.
مدیرکل پیشین بخش خاورمیانه وزارت خارجه اظهار کرد: با توجه به اینکه تا آخر بهمن ماه فرصت FATF به پایان می رسد به نظر نمی رسد نهادهای تقنینی ما مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و تصمیم گران نظام بتوانند آن را در این فرصت به تصویب برسانند.
محب علی خاطرنشان کرد: باید دید در ادامه سازمان شفافیت مالی بین المللی پس از پایان مهلت چه تصمیمی در مورد ایران خواهد گرفت، شاید چون ایران در موارد دیگر اقدامات خوبی انجام داده است تصمیم آنها متفاوت باشد و شرایط جدیدی را جلوی پای ایران بگذارد، به هر حال معتقدم نهایتا برای تسهیل ارتباط مالی با دنیا، ایران تصمیم مقتضی و متناسبی را اتخاذ خواهد کرد.
سیام*ا.ع*1535

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...