رکورد تولید بنزین در ایران شکسته شد/ افزایش جست‌وجوگران در بازار اجاره آپارتمان/ واردات 5456 میلیون دلار کالا از امارات به ایران/ بانک‌های ایرانی، جایگزین صرافی‌های عراق می‌شوند/ اصلی‌ترین مقصد کالا‌های ایرانی کدام کشور است؟


رکورد تولید بنزین در ایران شکسته شد/ افزایش جست‌وجوگران در بازار اجاره آپارتمان/ واردات 5456 میلیون دلار کالا از امارات به ایران/ بانک‌های ایرانی، جایگزین صرافی‌های عراق می‌شوند/ اصلی‌ترین مقصد کالا‌های ایرانی کدام کشور است؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون آغاز پرداخت وام 4 هزار میلیارد تومانی به خودروسازان، سرمایه‌گذاری خودروسازی جنرال‌موتورز در برزیل، شاخص کل بورس پس از دو روز، 688 واحد تقویت شد، دلار از فضای کاهشی روز‌های اخیر فاصله گرفت، حبس بازه‌ای اوراق مسکن، طلای سیاه با تحریم‌های آمریکا گران ماند، کسری بودجه 25 میلیارد یورویی آلمان و صرف هزینه 194 میلیون دلاری...

رکورد تولید بنزین در ایران شکسته شد/ افزایش جست‌وجوگران در بازار اجاره آپارتمان/ واردات 5456 میلیون دلار کالا از امارات به ایران/ بانک‌های ایرانی، جایگزین صرافی‌های عراق می‌شوند/ اصلی‌ترین مقصد کالا‌های ایرانی کدام کشور است؟پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون آغاز پرداخت وام ۴ هزار میلیارد تومانی به خودروسازان، سرمایه‌گذاری خودروسازی جنرال‌موتورز در برزیل، شاخص کل بورس پس از دو روز، ۶۸۸ واحد تقویت شد، دلار از فضای کاهشی روز‌های اخیر فاصله گرفت، حبس بازه‌ای اوراق مسکن، طلای سیاه با تحریم‌های آمریکا گران ماند، کسری بودجه ۲۵ میلیارد یورویی آلمان و صرف هزینه ۱۹۴ میلیون دلاری برای واردات چای را در بر دارد.


رکورد تولید بنزین در ایران شکسته شد

اجرای طرح‌های پالایشی، تکمیل فاز‌ها و به‌ طور کلی توسعه صنعت پالایشگاهی در یک سال اخیر سبب شده است، رکورد تازه‌ای در تولید بنزین ثبت شود و این رقم از مرز یکصد میلیون لیتر در روز بگذرد. بنا بر این گزارش، ظرفیت تولید بنزین کشور در مدت مشابه پارسال، حدود ۶۳ میلیون لیتر در روز بود که اکنون با عبور از مرز ۱۰۵ میلیون لیتر، نسبت به پارسال (۱۳۹۶) ۶۷ درصد رشد را به ثبت رسانده است. چندی پیش، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: با تولید ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور افزون بر تامین نیاز داخل، حدود ۲۰ میلیون لیتر تفاوت تولید و مصرف در شش ماه دوم سال خواهیم داشت.

آغاز پرداخت وام ۴ هزار میلیارد تومانی به خودروسازان

یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با مهر، از آغاز اعطای ۴ هزار میلیارد تومان وام از سوی نظام بانکی به دو خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو و سایپا خبر داد و گفت: این رقم جهت پرداخت مطالباتی که قطعه سازان از خودروسازان دارند، پرداخت می‌شود. وی افزود: هر یک از خودروسازان ۲ هزار میلیارد تومان از نظام بانکی وام دریافت می‌کنند که مطابق با اعلام مدیران شرکت‌های خودروساز، بالغ بر ۸۰ درصد این رقم بابت مطالبات قطعه سازان از خودروسازان اختصاص خواهد یافت. وی تصریح کرد: قطعه سازان مدارک مثبت خود را به خودروساز ارائه خواهند کرد و بر اساس آن، معرفی نامه‌ای از خودروساز دریافت کرده و به بانک مراجعه می‌کنند.

سرمایه‌گذاری خودروسازی جنرال‌موتورز در برزیل

جنرال‌موتورز که یک شرکت خودروسازی آمریکایی بزرگ در جهان به شمار می‌رود، روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ میلادی قصد دارد در برزیل ۷۳/ ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند. بر اساس گزارش رویترز، کارلوس زارلنگا، مدیر ارشد اجرایی جنرال‌موتورز، در بیانیه خود خاطرنشان کرده است، «ما قصد داریم به‌ منظور حفظ سرمایه‌داران و رشد صنعتی و تجاری در سال‌های آتی به گسترش و توسعه زیرساخت‌های خود در کشور‌های دیگر بپردازیم و به‌ این منظور برزیل را که یکی از کشور‌های کلیدی و مهم تجاری در منطقه آمریکای لاتین به‌شمار می‌رود، انتخاب کرده‌ایم.»
وی در ادامه افزود: «ما در راستای توسعه زیرساخت‌های خود در برزیل برنامه کامل و جامعی را طرح‌ریزی کرده‌ایم که ادامه همان سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد رئال برزیل در بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ میلادی است.» این غول خودروسازی آمریکا در ماه نوامبر سال گذشته اعلام کرد، بنا دارد برای افزایش درآمدزایی خود پنج خط تولید در آمریکای شمالی را تعطیل و حدود ۸ هزار نفر از کارکنان خود را نیز تعدیل کند.

شاخص کل بورس پس از دو روز کاهشی، ۶۸۸ واحد تقویت شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با افزایش ۶۸۸ واحدی معادل ۰.۴۴ درصد به رقم ۱۵۷ هزار و ۳۵۵ واحد رسید. این در حالی است که در دو روز قبل‌تر شاهد افت ۲۹۳۹ واحدی نماگر کل بورس بودیم. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۹۹ واحدی معادل ۰.۴۴ درصد به رقم ۴۵ هزار و ۸۱۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۳۲ واحدی معادل ۰.۴۵ درصد، عدد ۲۹ هزار و ۴۳۷ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۹۲ واحدی معادل ۰.۴۵ درصد به رقم ۲۰ هزار و ۶۹۰ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۹۵۰ واحد افزایش معادل ۰.۵۵ درصد را رقم زد و به سطح ۱۷۲ هزار و ۹۸۰ واحد رسید. شاخص بازار اول با ۵۲۰ واحد افزایش معادل ۰.۴۴ درصد به رقم ۱۱۷ هزار و ۵۰۱ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۳۰۹ واحد افزایش معادل ۰.۴۲ درصد همراه بود و عدد ۳۰۹ هزار و ۶۹۳ واحد را به نمایش گذاشت.
رکورد تولید بنزین در ایران شکسته شد/ افزایش جست‌وجوگران در بازار اجاره آپارتمان/ واردات 5456 میلیون دلار کالا از امارات به ایران/ بانک‌های ایرانی، جایگزین صرافی‌های عراق می‌شوند/ اصلی‌ترین مقصد کالا‌های ایرانی کدام کشور است؟

سهام آسیا ثابت ماند / دلار قدرت گرفت

روز دوشنبه، به دنبال بالا و پایین شدن شاخص‌های وال‌استریت در انتهای هفته گذشته، سهام آسیایی نزدیک به بالاترین سطح چهار ماهه خود ماند و دلار تقویت شد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، تقریبا بدون تغییر بود و مقداری جزئی افت کرد. این شاخص روز جمعه به بالاترین سطح چهار ماهه خود رسیده بود. حجم معاملات بازار‌ها تحت تأثیر تعطیلی سال نو در این منطقه، پایین بود. بازار‌های مالی چین کل هفته تعطیل خواهند بود و بازار‌های کره‌جنوبی تا پنج‌شنبه بسته می‌مانند. بازار سهام هنگ‌کنگ در میانه جلسه معاملاتی امروز تعطیل شد و شاخص هنگ‌کنگ توانست ۰.۲ درصد رشد کند. شاخص سهام استرالیا و شاخص نیکی ژاپن، هر کدام ۰.۵ درصد رشد کردند. شاخص ای‌مینی اس‌اندپی ۵۰۰ آمریکا هم عملا تا این لحظه بدون تغییر ماند. جونیچی ایچیکاوا، استراتژیست ارشد اف‌اکس، در شرکت اوراق آی‌جی در توکیو، می‌گوید: آن‌چه این هفته برای بازار‌ها کلیدی است این که ببینیم ادامه درآمد‌های شرکت‌ها چطور از آب درخواهد آمد و آیا عملکرد شرکت‌ها با داده‌های قدرتمند اخیر هم‌خوانی دارد یا خیر! در بازار ارز، دلار آمریکا دیروز ۰.۲۵ درصد در برابر ین ژاپن تقویت شد و به نرخ برابری ۱۰۹.۷۶ رسید. دلار روز جمعه هم ۰.۶ درصد رشد و یورو از نرخ ۱.۱۴۸۸ دلار افت کرد و تا نرخ برابری ۱.۱۴۴۲ پایین آمد.

دلار از فضای کاهشی روز‌های اخیر، فاصله گرفت

در بازار آزاد ارز روز (دوشنبه پانزدهم بهمن ماه ۹۷) بر اساس اعلام سامانه سنا بانک مرکزی، هر اسکناس دلار آمریکا با نرخ ۱۱۵۵۰ تومان در صرافی‌های مجاز خریداری شد و در مقابل، هر اسکناس دلار آمریکا با قیمت ۱۱۶۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا به فروش رفت. همچنین هر یورو نیز با نرخ ۱۳۶۰۰ تومان در صرافی‌های بانکی فروخته شد. این در حالی است که هر اسکناس یورو با افزایش ۴۵۰ تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل (سامانه سنا) به نرخ ۱۳۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

حبس بازه‌ای اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) طی معاملات دیروز حدود ۳۵/ ۰ درصد رشد داشت و به قیمت ۵۵ هزار و ۵۱۶ تومان معامله شد. سایر سررسید‌های وام مسکن شرایط متفاوتی را تجربه کردند، برخی دچار افت قیمت شدند، اما بیشتر آن‌ها در محدوده مثبت معاملاتی به جلسه کاری دوشنبه پایان دادند. قیمت‌های این اوراق نیز در حال همگرایی به دو کانال ۵۶ و ۶۰ هزار تومانی است. اوضاع «تسه‌ها» نسبت به نیمه اول سال بسیار بغرنج است، به‌طوری‌که با قیمت مصوب دیروز، بازدهی «تسه ۹۵۱۲» از ابتدای سال به بیش از منفی ۱۷ درصد رسید. کاهش چشمگیر حجم آپارتمان‌های معامله شده، افزایش نجومی قیمت واحد‌های مسکونی، جهش بهای خانه‌های نوساز به تبع رشد قیمت مصالح ساختمانی و وام صندوق یکم از جمله عوامل محدود‌کننده اوراقمسکن به شمار می‌روند.

بانک‌های ایرانی جایگزین صرافی‌های عراق می‌شوند

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق، با اشاره به برگزاری جلسه‌ای بین اداره سیاست مقررات ارزی بانک مرکزی و بانک‌های ایرانی فعال در عراق گفت: در جلسه مذکور بانک مرکزی موافقت کرد به جای اینکه ارز و دینار حاصل از صادرات کالا‌های ایرانی به عراق توسط طرف عراقی به صراف عراقی داده و صراف به صادرکننده ریال پرداخت کند، بانک‌های ایرانی جایگزین صرافی در عراق شود.

وی اظهار داشت: بنابراین، مقرر شد تا صادرکننده ایرانی در عراق بتواند دینار حاصل از فروش کالا‌های خود در عراق را به شعبات بانک‌های ایرانی در عراق تحویل دهند و ریال را به قیمت روز ارز از شعبات بانک‌های ایرانی (بانک ملی و پارسیان) دریافت کنند. حسینی بیان داشت: در این جلسه بانک مرکزی پذیرفت تا این بانک‌ها به نمایندگی از بانک مرکزی دلار یا دینار صادرکننده در عراق را خریداری و صادرکننده در ایران ریال دریافت کنند، لذا با این کار مشکل پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان به عراق و همچنین قیمت ارز نیمایی حل می‌شود./فارس


طلای سیاه با تحریم‌های آمریکا گران ماند

قیمت نفت روز دوشنبه تحت تأثیر کاهش تولید اوپک و تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا، ثابت بود و رشد قیمت معاملات پیشین را حفظ کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت روز دوشنبه با یک سنت افزایش، به ۶۲.۷۶ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت روز جمعه بیش از سه درصد افزایش یافته و در بالاترین قیمت خود در بیش از دو ماه گذشته بسته شده بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با شش سنت کاهش، به ۵۵.۲۰ دلار در هر بشکه رسید. شاخص قیمت نفت آمریکا روز جمعه با ۲.۷۳ درصد افزایش بسته شده بود.

افت یهای جهانی طلا با کاهش تقاضا

با بروز نشانه‌هایی از پیشرفت در مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین و با تقویت دلار که سبب شد تا دوری از ریسک کردن در بازار اندکی کمرنگ شود، قیمت طلا در معاملات دیروز کاهش یافت. هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با ۶.۲۸ دلار کاهش ۱۳۱۱.۷۰ دلار فروخته شد. این فلز گران‌بها پنجشنبه گذشته به ۱۳۲۶.۳۰ دلار، بالاترین قیمت از ۲۶ آوریل افزایش یافته بود. مارگارت یانگ، تحلیلگر بازار‌های سی ام سی گفت: «افت قیمت از بالاترین رقم روز پنج شنبه با کمرنگ شدن اشتیاق برای دارایی‌های امن همراه شده است، زیرا آمریکا و چین به توافق کردن نزدیک می‌شوند و سیاست‌گذاری بانک مرکزی آمریکا نیز مشخص شده است.»

افزایش جست‌وجوگران در بازار اجاره آپارتمان

دنیای اقتصاد نوشت: واسطه‌های ملکی بیشترین دمای بازار معاملات مسکن ـ چه در حوزه خرید و چه اجاره ـ در نیمه دوم هر سال را اواسط بهمن تا پایان نیمه اول اسفند ماه عنوان می‌کنند. از آنجا که وضعیت سنتی حاکم بر بازار مسکن در اغلب سال‌های گذشته به همین صورت بوده است، انتظار واسطه‌ها این است که همین روند بر بازار حاکم باشد. البته با توجه به اینکه بازار مسکن در رکود عمیق به سر می‌برد، ممکن است این افزایش دما برای سه ضلع عرضه، تقاضا و واسطه‌ها چندان محسوس نباشد؛ اما در عین حال می‌توان از طریق آمار‌های قطعی در پایان ماه آن را رصد کرد.

تحقیق میدانی از وضعیت بازار اجاره‌بها نیز نشان می‌دهد، در چند روز اخیر بر تعداد جست‌وجوگران آپارتمان‌های اجاری در محله‌های مختلف شهر افزوده شده است. این در حالی است که رسوب فایل‌های اجاری در ماه‌های سپری شده از پاییز و زمستان، بعضا به بیش از دو ماه نیز رسیده است. در نتیجه به نظر می‌رسد، فرصت بهمن و اسفند برای موجرانی که قصد اجاره ملک خود در این ایام را دارند، مغتنم بوده و آن‌ها می‌توانند با اندکی انعطاف قیمتی، ملک خود را اجاره دهند. مشاوران املاک اعتقاد دارند، صرفه و صلاح موجران در انعطاف قیمتی برای به اجاره رفتن بموقع ملک است، چون زیان خالی ماندن آپارتمان در چند ماه پیاپی، اغلب بیشتر از سودی است که از رقم اجاره‌بهای بالاتر، اما با دوره انتظار طولانی برای یافتن مستأجر، نصیب آن‌ها می‌شود.

رکورد تولید بنزین در ایران شکسته شد/ افزایش جست‌وجوگران در بازار اجاره آپارتمان/ واردات 5456 میلیون دلار کالا از امارات به ایران/ بانک‌های ایرانی، جایگزین صرافی‌های عراق می‌شوند/ اصلی‌ترین مقصد کالا‌های ایرانی کدام کشور است؟

کسری بودجه ۲۵ میلیارد یورویی آلمان

روزنامه بیلد آلمان به نقل از یک منبع دولتی در سرمقاله خود نوشت: از آنجایی که قرار است درآمد‌های مالیاتی در آلمان کاهش و دستمزد بخش عمومی افزایش پیدا کند، اگر آلمان اقدام به کاهش هزینه کرد‌های خود نکند تا سال ۲۰۲۳ میلادی با کسری بودجه ۲۵ میلیارد یورویی (۲۹ میلیارد دلار) روبه رو خواهد شد. چشم انداز کسری بودجه آلمان نشان دهنده وخیم‌تر شدن شرایط در فاینانس‌های بزرگترین اقتصاد اروپا خواهد بود؛ ضمن اینکه آلمان در سال گذشته میلادی هم ۱۱.۲ میلیارد یورو کسری بودجه داشت. این هشدار به دنبال گزارش تنظیم شده توسط وزیر دارایی آلمانی به همکاران خود برای آماده شدن بمنظور بحث و گفت وگو برای برنامه ریزی بودجه متعادل است.

همچنین تنش‌های تجاری میان چین و ایالات متحده و نیز احتمال تأثیر بی نظمی به دنبال برگزیت پیش از این منجر به کاهش رشد پیش بینی آلمان در سال جاری میلادی و رسیدن آن به رقم یک درصد شده است.

روزنامه بیلد نوشت: در این شرایط سخت، کاهش مالیات سالانه یک حفره ۵ میلیارد یورویی در بودجه آلمان ایجاد خواهد کرد. کاهش بودجه ۲۵ میلیارد یورویی، معادل تقریبا یک درصد از تولید ناخالص داخلی آلمان است. به نقل از ایبنا، بر پایه این گزارش انتظار می‌رود سرعت سریع دستمزد‌های دولتی در آلمان در سال ۲۰۲۰ میلادی، بودجه ۳۵ میلیارد یورویی به خود اختصاص دهد که این رقم برای سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۱ میلیارد یورو ثبت شده بود.


صرف هزینه ۱۹۴ میلیون دلاری برای واردات چای

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در ۹ ماهه نخست سال ۹۷ نشان می‌دهد، در این مدت بیش ۴۲ هزار و ۳۱۳ تن چای سیاه و سبز از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بنا بر آمار گمرک، واردات این حجم چای باعث خروج ۱۹۴ میلیون و ۸۰۴ هزار و ۱۳۸ دلار شده که رقم ریالی آن بالغ بر ۸۳۵ میلیارد و ۵۲۷ میلیون و ۳۹۴ هزار و ۹۵۷ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. به نقل از میزان؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که واردات چای از یازده کشور جهان از جمله هند، ترکیه، آلمان، چین، ژاپن و سریلانکا صورت گرفته که در این بین بیشترین حجم واردات از کشور‌های هند و سری لانکا به ایران انجام شده است.

اصلی‌ترین مقصد کالا‌های ایرانی کدام کشور است؟

بنا بر آمار‌های ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی تهران، در سال ۲۰۱۷ میلادی کشور‌های منطقه، رقمی نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد دلار واردات داشته‌اند که در این بین، تنها ۲.۳ درصد از کل این رقم واردات از سوی ایران انجام شده است. با وجود این، همچنان بخش قابل توجهی از همکاری‌های تجاری ایران با کشور‌های همسایه خود انجام می‌شود که با احتساب مرز‌های دریایی عدد این کشور‌ها به ۱۴ می‌رسد.

بر پایه بررسی‌های صورت گرفته در ده ماهه نخست سال جاری ایران حدود ۷۵۱۵ میلیون دلار کالا به عراق صادر کرده که با این آمار عراق رسماً به عنوان اصلی‌ترین مقصد کالا‌های ایرانی معرفی شده است. در این میان با توجه به این‌که تنها ۵۱ میلیون دلار کالا از عراق وارد ایران شده، بالاترین تراز تجاری کشور نیز در معامله با این همسایه غربی به وجود آمده و در ده ماهه ابتدایی سال جاری، تراز این معاملات ۷۴۶۴ میلیون دلار مثبت بوده است. پس از عراق، اصلی‌ترین مقصد کالا‌های ایرانی امارات متحده عربی بوده و در طول این مدت ایرانی‌ها ۵۳۱۳ میلیون دلار کالا به این همسایه جنوبی فروختند، اما آنچه شرایط در امارات متحده عربی را با عراق متفاوت کرده، بالا بودن واردات از این کشور است. بر این اساس در این مدت ایرانی‌ها حدود ۵۴۵۶ میلیون دلار کالا از امارات متحده عربی وارد کرده‌اند و به این ترتیب تراز تجاری کشور در این بخش منفی ۱۴۳ میلیون دلار شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !