وضعیت بازار خودروی هند در نخستین ماه سال 2019


وضعیت بازار خودروی هند در نخستین ماه سال 2019

بزرگ‌ترین خودروساز هند، یعنی ماروتی سوزوکی در ماه گذشته در فروش داخلی خود با عرضه 142هزارو150دستگاه خودرو، شاهد افزایش نسبتا اندک 1.1درصدی بوده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، بازار خودرو هند در نخستین ماه سال جدید میلادی شتاب کندی داشت و به خاطر سخت‌تر شدن شرایط بازار و بالارفتن نرخ بهره، قیمت خودروها افزایش پیدا کرد که در نتیجه به کاهش تقاضا منجر شد. در این ماه عمده خودروسازانی که در بازار هند حضور دارند، یا با افت فروش مواجه بوده‌اند یا تنها افزایشی اندک و ناچیز را گزارش کرده‌اند. هرچند استثناهایی نیز قابل‌مشاهده است و شرکت‌هایی مانند هوندا کارز ایندیا، اشوک لیلند و سوزوکی موتورسایکلز همچنان به رشد دو رقمی خود ادامه می‌دهند که در وهله نخست به دلیل اصلاحات صورت‌گرفته در بازار بورس است.

علاوه‌بر این کارشناسان بر این باورند که به دلیل انتخابات پیش رو و شور و شوق اندک در بازار خرید، خودروسازی هند به مواجهه خود با افت ادامه خواهد داد. با وجود این برخی می‌گویند که تغییرات صورت‌گرفته در مالیات در ماه‌های آتی به احیای بازار، خصوصا بازار دوچرخه‌های موتوری و بازار خودروهای کوچک‌تر کمک خواهد کرد.

ن. راجا، مدیر ارشد تویوتا در هند در این باره می‌گوید: «با اتمام پیشنهادات ویژه و برنامه‌های مخصوص فروش در آخر سال شور و شوق بازار در ماه نخست سال با کاهش روبه‌رو شده است. سخت‌ترشدن تامین سرمایه خودروسازان نیز به چالش‌های موجود در بازار خودرو هند افزوده است.»

خودروهای سواری

بزرگ‌ترین خودروساز هند، یعنی ماروتی سوزوکی در ماه گذشته در فروش داخلی خود با عرضه 142هزارو150دستگاه خودرو، شاهد افزایش نسبتا اندک 1.1درصدی بوده است. این شرکت در دوره مشابه در سال 2018 موفق به فروش 140هزارو 600دستگاه خودرو شده بود. در سوی دیگر ماهیندرا اند ماهیندرا با فروش 23هزارو872دستگاه نسبت به ماه ژانویه سال قبل تنها 1درصد افزایش رشد را به ثبت رساند.

این کمپانی به‌رغم عرضه خودروهای جدیدی مانند ماراتزو و آلتوراس موفق نشد در بازار خودروهای شاسی‌بلند به افزایش چشمگیری در فروش خود دست پیدا کند و با فروش 22هزارو263دستگاه خودرو شاسی‌بلند که (با 22هزارو235دستگاه فروش) فرق چندانی با فروش این مدل‌ها در ژانویه سال 2018 نداشت، تقریبا هیچ رشدی را در این بخش شاهد نبوده است.

راجان وادهرا، مدیر بخش خودرویی ماهیندرا اند ماهیندرا در این خصوص گفته است: «در نخستین ماه سال میلادی همچنان شاهد یک رشد کلی در فروش بوده‌ایم. نوعی میل به افزایش خرید در روستاها قابل مشاهده است و همچنین هزینه اقلام نیز در حال توازن یافتن است. به علاوه هزینه سوخت در حال کاهش است و در بازار فارکس نیز با بهبود شرایط روبه‌رو هستیم که نهایتا تاثیر مثبتی روی شور و شوق مشتریان خواهد گذاشت.»

فروش داخلی خودروهای سواری تاتا موتورز با کاهشی 11‌درصدی از 20هزارو55دستگاه در ژانویه سال قبل به 17هزارو826دستگاه در ژانویه 2019 تقلیل پیدا کرده است.

مایانک پاریک، مدیر واحد تجاری خودرو سواری در تاتا موتورز این باره گفته است: «ژانویه 2019 دوره بسیار بدی برای کل خودروسازی بوده و به فروکش کردن شور و شوق خریداران انجامیده است. هرچند باید بدانیم که در ماه‌های آتی با معرفی محصولات جدید ما وضعیت رشد فروش تاتا موتورز به وضعیت مطلوب بازخواهد گشت.»

تویوتا کرلوسکار موتور (TKM) نیز برای ژانویه 2019 کاهشی 9.1درصدی را در فروش داخلی خود گزارش داده و رقم فروش خود را 11هزارو221واحد گزارش داده است. این در حالی است که سال گذشته این خودروساز نختسین ماه سال را با فروش 12هزارو351دستگاه از محصولاتش به پایان رساند.

تنها استثنا در بازار هند را می‌توان به کمپانی هوندا نسبت داد که موفق شده با بازگشت مدل‌های پرطرفدار امیز و WR-V در این ماه رشد خوب 23درصدی را به ثبت برساند و در مجموع 18هزارو261دستگاه از محصولات خود را (در مقایسه با 14هزارو838 دستگاه خودرو فروش‌رفته در ژانویه 2018) به فروش برساند.

دوچرخه‌ها

شرکت موتورسازی TVS موتور که در منطقه چنای واقع است موفق شد در ماه گذشته با 2درصد رشد نسبت‌به دوره مشابه سال 2018 در مجموع 269هزارو277دستگاه از محصولاتش را به فروش برساند.

کمپانی رویال انفیلد از سوی دیگر با کاهشی چشمگیر در فروش ماهانه خود روبه‌رو شد و توانست 70هزارو872دستگاه از موتورسیکلت‌های خود را در هند بفروشد که نسبت‌به فروش در سال 2018 (76هزار و 205دستگاه) 7درصد کاهش داشته است.

اما برنده بازار موتورسیکلت‌ در هند را بی‌شک می‌توان کمپانی موتورسازی سوزوکی دانست که موفق شد رقم فروش خود را نسبــت‌به دوره مشابه در ســـال گذشته 40درصد افزایش دهد و فروش خــود را از 45هزارو287دستــگاه به 63هزارو209 دستــگاه برساند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا