ارتقاء جایگاه آلومینیوم ایران به رتبه 12


با تمام شدن­ طرح‌های توسعه ­آلومینیوم­ جنوب و جاجرم در سال جاری جایگاه ­­آلومینیوم ­­ایران به رتبه 12 جهان ارتقاء می‌یابد.

در حال حاضر ایران از نظر ظرفیت تولید در رتبه ۱۸ جهان قرار دارد که با اتمام طرح‌های توسعه ­­آلومینیوم­ جنوب و جاجرم در سال جاری به رتبه ۱۲ ارتقاء می‌یابد.

عملکرد تولید­­ آلومینیوم­­ نشان می‌دهد که تولید این محصول از ۱۸ هزار تن در سال ۵۷ به ۳۳۷ هزار تن در سال ۹۶ افزایش یافت که حاکی از رشد ۱۹ برابری است. پیش بینی می‌شود که تولید ­آلومینیوم­­ ایران در سال ۹۷ به ۳۸۵ هزار تن افزایش یابد.

سال ۵۷ ظرفیت تولید ­آلومینیوم ­­ایران ۱۸ هزار تن بود که در سال ۹۶ به ۴۲۲ هزار تن افزایش یافت و پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۹۷ به ۴۷۵ هزار تن برسد.

از سوی دیگر طرح تولید پودر آلومینا با ظرفیت اولیه ۸۰۰ هزار تن برای تامین حداقل نیاز استراتژیک صنعت ­آلومینیوم ­­کشور به این ماده معدنی تعرف شده است. برآورد سرمایه گذاری این طرح ۶۵۰ میلیون یورو اعلام شده و بوکسیت مورد نیاز طرح نیز از طریق واردات تامین خواهد شد.

تامین بوکسیت مورد نیاز صنایع ­آلومینیوم­ کشور که از طریق فراخوان بین المللی در حال اجرای طرح معدن بوکسیت گینه است یکی از اقدامات ایمیدرو در این حوزه به شمار می‌رود.

از دیگر اقدامات در صنعت ­آلومینیوم­­ی توان به تعریف طرح تولید ۱۶۰ هزار تن محصولات عریض آلومینیومی (فویل، پلیت، ورق قوطی) با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیون یورو و با هدف ایجاد ارزش افزوده در زنجیره ­آلومینیوم ­­اشاره کرد.

تولید بیش از ۲۴۰ هزار تن آلومینا

روند تولید آلومینا طی سال‌های ۸۱ (آغاز تولید آلومینا در ایران) تا ۹۶ حاکی از آن است که تولید آلومینا از ۱۰۲ هزار تن در سال ۸۱ به ۲۴۰ هزار تن در سال ۹۶ افزایش یافت که رشد ۲.۵ برابری تولید این محصول را نشان می‌دهد. پیش بینی می‌شود میزان تولید آلومینا در سال ۹۷ به ۲۴۵ هزار تن خواهد رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...