کارخانه فرآوری «آندالوزیت» در نهبندان افتتاح شد


کارخانه فرآوری آندالوزیت معدن سرتل در پنجمین روز از دهه فجر با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهرستان نهبندان افتتاح شد.

صنعت و معدن | ایرنا | 4 ساعت پیش |2/5/2019 2:59:50 PM 56 بازدید

کارخانه فرآوری «آندالوزیت» در نهبندان افتتاح شد
به گزارش ایرن، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی روز سه شنبه در آیین افتتاح این طرح گفت: معدن آندالوزیت سرتل شهریورماه 92 با ذخیره یک میلیون تن پروانه بهره برداری گرفت و ذخیره اکتشاف حین استخراج آن 10 میلیون تن است.
داود شهرکی اظهار داشت: این معدن با استخراج سالانه یکصد هزار تن در اسفند 93 جواز تاسیس کارخانه فرآوری گرفت.
وی ظرفیت تولید سالانه کارخانه آندالوزیت را پنح هزار تن عنوان کرد و افزود: مبلغ سرمایه گذاری این طرح یکصد میلیارد ریال بوده که برای 35نفر اشتغال ایجاد کرده است.
مدیرعامل شرکت آرشیا اورنگ و سرمایه گذار طرح فرآوری آندالوزیت در نهبندان نیز گفت: این طرح براساس اقتصاد مقاومتی و در شرایط تحریم به عنوان یک الگو ارایه شده است.
بهزاد میرهادی با بیان اینکه طرح معدنی آندالوزیت سرتل یک استارت آپ( کسب و کار نوپا) است اظهار داشت: عمده هنر اندیشه و فکری است که در فرآوری به کار گرفته شده تا ماده معدنی عرضه شود.
وی با تاکید بر اینکه ریسک پذیری پروژه سرتل پایین است افزود: این پروژه طبق الگوی معدنی اقتصاد مقاومتی بدون رانت های انرژی و سایر رانت ها می تواند با عرصه های جهانی رقابت کند.
میرهادی گفت: آندالوزیت جزو مواد معدنی و کانی های با ارزش افزوده بوده و قیمت فروش آن از سنگ آهن و زغال سنگ بیشتر است.
وی بیان کرد: ایران سه معدن آندالوزیت در مناطقی همچون همدان، سرتل و دهسلم نهبندان دارد.
این سرمایه گذار فناوری فرآوری آندالوزیت را بسیار پیچیده دانست و افزود: محصول نهایی باید خیلی مهندسی شده باشد در این صورت می توان از این ماده معدنی مواد نسوز تولید کرد.
وی یکی از مشکلات موجود را پرت این ماده عنوان کرد و گفت: فقط پنج درصد این ماده معدنی قابل فرآوری است.
ماده معدنی استخراج شده از معدن سنگ آندالوزیت از کانی های نوع آلومینیوم سیلیکات بوده که بیشترین کاربرد آن برای تولید آجرهای نسوز در کارخانه های فولاد است.
22 ماده معدنی در نهبندان شناسایی شده و این شهرستان رتبه دوم خراسان جنوبی را از نظر تعداد پروانه بهره‌برداری و گواهی کشف معدن دارد.
شهرستان نهبندان با 140 کیلومتر مرز با افغانستان و 26 هزار کیلومتر مربع وسعت در جنوبی ترین نقطه خراسان جنوبی و 200 کیلومتری بیرجند قرار دارد.
بیش از 50 نوع ماده معدنی در خراسان جنوبی تاکنون شناسایی شده و این استان رتبه چهارم تعداد معادن کشور را به خود اختصاص داده است.
همچنین در سال های اخیر با استفاده از عملیات ژئوفیزیک هوایی و همکاری بخش خصوصی توانمند فعالیت هایی در حوزه اکتشاف معادن انجام شده که زمینه را برای ایجاد صنایع معدنی در این استان فراهم کرده است.
آیین افتتاح این طرح معدنی با حضور جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان در نهبندان برگزار شد.
9893*3028
برچسب ها:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان