شرایط نگهداری کاسکو در خانه


شرایط نگهداری کاسکو در خانه

کاسکوها پرندگانی باهوش و زیبا هستند. شرایط نگهداری کاسکو در خانه به مهیا کردن قفس، طریقه انتقال به قفس، غذا دادن و نکات دیگری برمی‌گردد که رعایت آن‌ها الزامی است.

شرایط نگهداری کاسکو در خانه
ستاره | سرویس گیاهان و حیوانات - کاسکوها؛ این پرندگان بسیار باهوش می‌توانند یک حیوان خانگی دوست‌داشتنی باشند، اما دانستن شرایط نگهداری کاسکو در خانه قبل از خرید آن‌ها بسیار واجب است. نکاتی که قبل از خرید باید بدانید این است که اولا طوطی و کاسکو، طبیعتا وحشی هستند و اهلی نمی‌شوند؛ بنابراین رفتار و غرایز حیات وحش خود را حفظ می‌کنند. دیگر آنکه همه‌ی گونه‌های طوطی مشابه نیستند، بنابراین درباره ویژگی‌های آن‌ها هنگام خرید تحقیق کنید. در آخر هم کاسکو نسبت به سایر حیوانات خانگی عمر طولانی‌تری دارند. اما برویم سراغ شرایط نگهداری این پرندگان زیبا.

شرایط نگهداری کاسکو در خانه

۱. مهیا کردن قفس کاسکو

قفس‌های مستطیلی و دایره‌ای بهترین گزینه برای کاسکو‌ها هستند؛ آن‌ها در قفس‌هایی که گوشه ندارند احساس ناامنی می‌کنند. اطمینان حاصل کنید که قفس به اندازه‌ای بزرگ باشد که کاسکو به راحتی بتواند در آن حرکت کند. همچنین باید جای کافی برای اسباب بازی ها، کاسه آب و مواد غذایی او وجود داشته باشد. قفس را در جایی قرار دهید که کاسکو بتواند به راحتی در آن تعامل داشته باشد. اغلب طوطی‌ها موجودات اجتماعی هستند. در حیات وحش، آن‌ها به صورت گروهی زندگی می‌کنند و با همنوعان خود ارتباط مداومی برقرار می‌کنند. اگر آن‌ها تنها بمانند ممکن است به اضطراب جدایی مبتلا شوند. کاسکو‌ها دوست دارند در فضایی باشند که انسان‌ها در آن حضور دارند. اگر حیوان خانگی دیگری نیز دارید، زمانی که در منزل حضور ندارید قفس کاسکو را در جایی امن قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که بر ارتباط حیوانات دیگر با پرنده تان نظارت دارید و اگر حضور حیوانات دیگر در خانه باعث استرس کاسکو می‌شوند آن‌ها را از هم دور نگاه دارید.
شرایط نگهداری کاسکو در خانه
دمای هوا را ثابت نگه دارید. پرندگان قادر به تحمل دامنه دمایی گسترده‌ای هستند، اما دمای ایده آل برای کاسکو شما بین ۶۵ تا ۸۵ درجه فارنهایت است. از قراردادن پرنده خود در یک اتاق سرد خودداری کنید. دمای زیر ۴۰ درجه می‌تواند برای پرندگان، به خصوص برای پرنده‌ی لاغر مضر باشد. کاسکوی چاق نیز ممکن است در دما‌های بالای ۸۵ درجه دچار تنش شوند؛ بنابراین از گردش هوا اطمینان حاصل کنید. روش‌ صحیح تمیز کردن قفس پرنده های خانگی را به خوبی بیاموزید.

۲. طریقه انتقال کاسکو به قفس

برای اینکه بار اول کاسکو را از کریر یا وسیله‌ای که پرنده تان را با آن به خانه آورده‌اید؛ بیرون بیاورید و در قفس بگذارید لازم است شرط احتیاط را رعایت کنید و همه‌ی در‌ها و پنجره‌ها را ببندید. سپس خیلی آرام درب قفس را باز کنید و کم کم دست خود را جلو ببرید. اگر پرنده آرام است به کارتان ادامه دهید و خیلی آرام انگشتتان را روی پای کاسکو قرار دهید. اگر از قبل آموزش دیده است، به او بگویید «برو بالا» و با این حرف او روی انگشتتان خواهد پرید. حال به آرامی آن را از کریر خارج کنید و داخل قفس بگذارید تا آرام به خانه جدیدش عادت کند.

شرایط نگهداری کاسکو در خانه

اما در رابطه با کاسکوی خشن، یا کاسکوی تربیت نشده، باید او را بگیرید و در قفس قرار دهید. این کار بر رابطه شما تاثیر نخواهد گذاشت چرا که او خیلی زود آن را فراموش خواهد کرد. باید در انجام این کار سریع باشید چرا که کاسکو قطعا مقاومت خواهد کرد و اگر از دست شما فرار کند، گرفتنش سخت‌تر خواهد شد. اگر می‌ترسید که شما را گاز بگیرد از یک دستکش استفاده کنید. او را از ناحیه گردن نگاه دارید چرا که هم شما را گاز نمی‌گیرد هم تنفس او را مختل نمی‌کنید. به هر صورت او را بگیرید و خیلی سریع در قفس بگذارید.
در نهایت به هر روشی که کاسکو خود را در قفسش می‌گذارید، به او زمان بدهید تا عادت کند. احتمالا آب و غذای کمتری نسبت به حالت طبیعی خواهد خورد، اما خیلی زود این دوران می‌گذرد. به کاسکو اجازه دهید تا آرام شود و با محیط جدید سازگاری پیدا کند.
شرایط نگهداری کاسکو در خانه

۳. غذا دادن به کاسکو

در رژیم غذایی کاسکوی خود تنوع ایجاد کنید. طوطی‌ها به رژیم غذایی متنوع با محدوده‌ی وسیعی از غذا‌ها با ارزش غذایی مختلف نیاز دارند. ایده آل این است که آن‌ها را به غذای خشک و دانه‌های خوراکی محدود نکنید، اگرچه این ترکیب می‌تواند غذای پایه‌ی خوبی برای کاسکوی شما باشد. اما در ادامه برخی اصول غذایی مناسب و نکاتی در رابطه با شرایط نگهداری کاسکو در خانه را شرح می‌دهیم:
به کاسکو میوه و سبزیجات تازه بدهید. آن‌ها را به خوبی خشک کنید، طوری که آن را برای انسان‌ها مهیا می‌کنید. بسیاری از کاسکو‌ها انگور، موز، سیب، هویج، توت، و انواع سبزیجات پخته و له شده مثل نخود، لوبیا و ... را دوست دارند. در مصرف میوه‌جات زیاده روی نکنید چرا که قند زیاد آن‌ها می تواند برای کاسکو‌ها مضر باشد. کاسکو‌ها دوست دارند پوست برخی دانه‌ها را خودشان جدا کنند. به آن‌ها پسته، تخمه و فندق بدهید. به کاسکو‌ها کافئین، الکل، شکلات، تنقلات شور یا شیرین، غذای چرب، لوبیای نپخته یا خشک، کلم، بادمجان یا عسل ندهید. هرگز به کاسکوی خود پیاز و آووکادو نخورانید. هردوی این‌ها برای کاسکو و سایر طوطی‌ها سمی هستند. آووکادو، موجب مرگ ناگهانی کاسکو می‌شود. مقدار غذای کافی به کاسکو بدهید. پرندگان کوچک و متوسط باید ظروف آب و غذای ۵۰۰ گرمی داشته باشند و پرندگان بزرگتر ظروف ۸۰۰ گرمی. کاسکوی تازه متولد شده و جوان به دلیل فعالیت بدنی بالا نیاز به مقدار غذای بیشتری است.

شرایط نگهداری کاسکو در خانه


۴. رعایت نکات کلی برای نگهداری کاسکو

ظرف آب بزرگی برای کاسکو در نظر بگیرید. پرنده‌ها در همان ظرفی که از آن آب می‌خورند، خود را می‌شویند و هیچ اشکالی ندارد. منابع ویتامین را در ظرف آب کاسکو قرا ندهید حتی اگر دستورالعمل چنین می‌گوید. دلیل آن این است که پرنده‌ی شما همه‌ی آب درون ظرف را نخواهد نوشید و شما در این صورت قادر به اندازه گیری میزان ویتامین دریافتی کاسکوی خود نخواهید بود. از پختن غذای کاسکو در ظروف نچسب بپرهیزید. مواد شیمیایی موجود در این ظروف می‌تواند برای کاسکو کشنده باشد. سیگار کشیدن در حضور کاسکو، همچون انسان، بسیار خطر آفرین است. در صورتی که کاسکو نگهداری می‌کنید از سیگار کشیدن در خانه اجتناب کرده و برای ترک سیگار برنامه‌ریزی کنید. هر دو روز یک‌بار قفس کاسکو خود را تمیز کنید. هر گونه پوست دانه و ضایعه را از کف قفس بزدایید.
بیشتر بخوانید:
همه چیز درباره طوطی کاکادو+روش نگهدای و قیمت همه چیز درباره شاه طوطی (طوطی بزرگ اسکندر) + روش نگهداری
اگر شما نیز کاسکو دارید و چیزی بیشتر در رابطه با شرایط نگهداری کاسکو در خانه می‌دانید و یا قصد نگهداری از آن را دارید و سوالاتی برایتان پیش آمده؛ پرسش‌ها، پیشنهادات و تجربیات خود را در قسمت «ارسال نظر» با ما به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در