برای تقویت تخمدان قبل از بارداری چه کارهایی می‌توان انجام داد؟


برای تقویت تخمدان قبل از بارداری چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

رژیم غذایی مناسب، مصرف مکمل‌ها، افزایش گردش خون، تغییرات سبک زندگی، ماساژ باروری، مصرف آب، مدیریت استرس و طب سوزنی می توانند به تقویت تخمدان قبل از بارداری و بهبود کیفیت تخمک ها کمک کنند.

برای تقویت تخمدان قبل از بارداری چه کارهایی می‌توان انجام داد؟
ستاره | سرویس مادر و کودک – ممکن است این سوال به ذهن شما خطور کند که "برای تقویت تخمدان قبل از بارداری، چه کارهایی می توان انجام داد؟" برای این سوال، تنها یک پاسخ وجود نداشته است زیرا عوامل متعددی بر کیفیت تخمک‌ها و سلامت آن‌ها تأثیر می‌گذارند. در این مطلب راجب عوامل موثر در تقویت تخمدان پیش از بارداری صحبت می‌کنیم.
سلامت تخمدان زنان باعث منظم بودن چرخه قاعدگی و توانایی باروری و زایمان آن‌ها در آینده می‌شود. تغییرات سبک زندگی، تغذیه و رژیم غذایی برنامه ریزی شده می‌توانند به تقویت تخمدان قبل از بارداری کمک کنند. یک بارداری سالم مبتنی بر عوامل محیطی، هورمونی، استرس، چرخه قاعدگی منظم، گردش خون و رژیم غذایی است.


چرا کیفیت تخمک‌ها مهم است؟

سلامت تخمک‌ها بر لقاح و یا لانه گزینی تاثیر گذاشته و شانس بارداری را افزایش می‌دهد. اعتقاد بر این است که زنان در طول سال‌های باروری خود تخمک تولید می‌کنند، اما با این حال سلول‌های تخمک باززایی نمی‌شوند.
سابق بر این، این اعتقاد وجود داشت که یک زن با تمام تخمک هایش متولد شده و بدن تخمک بیشتری تولید نخواهد کرد. با این حال، تحقیقات نشان دادند که سلول‌های بنیادی در تخمدان‌ها قادر به تولید تخمک‌های بیشتر در طول سال‌های باروری یک زن هستند.
سن، بر روی کیفیت تخمک تاثیر می‌گذارد. تخمدان‌ها محافظ تخمک‌ها هستند. با افزایش سن، تخمدان‌ها دیگر نمی‌توانند محیطی پایدار و مناسب برای حمایت و تقویت تخمک‌ها فراهم کنند. شما می‌توانید با رژیم غذایی، مصرف مکمل‌ها و افزایش گردش خون به دستگاه تولید مثل خود کمک کنید.


عوامل تاثیر گذار بر رشد تخمک

برای تخمک گذاری نیاز به یک چرخه ۹۰ روزه وجود دارد. بنابراین، عوامل سالم و ناسالم می‌توانند تا قبل از رشد کامل تخمک، بر روی آن تأثیر گذارند.

۱. جریان خون و اکسیژناسیون مناسب

کاهش جریان خون ناشی از کمبود ورزش، کم آبی و غلیظ شدن خون می‌تواند بر جریان خون غنی از اکسیژن که برای سلامت تخمک و تخمدان ضروری است تاثیر بگذارد. کمبود آب می‌تواند مانع از رسیدن جریان خون به دستگاه تولید مثل شود. هر روز آب بنوشید. از یک ورزش روزانه شامل پیاده روی، دویدن و یوگا پیروی کنید. این عوامل باعث تحریک گردش خون تازه در سلول‌های تخمدان و رحم می‌شوند.


۲. ماساژ باروری

ماساژ شکمی یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش جریان خون در رحم و تخمدان‌ها است. ماساژ باروری را یک روز پس از اتمام قاعدگی خود شروع کرده و در طول ماه انجام دهید. توصیه می‌شود که حداقل ۴ بار در هفته، ماساژ داشته باشید.
برای تقویت تخمدان قبل از بارداری چه کارهایی می‌توان انجام داد؟


۳. تعادل هورمون‌ها

استرس، رژیم نامناسب و دیگر مشکلات مرتبط با شیوه زندگی می‌توانند سبب عدم تعادل در هورمون‌ها شوند. عدم تعادل هورمون‌ها باعث عدم واکنش تخمک‌ها و اختلال در چرخه باروری شده و در نتیجه تخمک گذاری روی نمی‌دهد. سعی کنید استرس کمتری به خود وارد کرده و از رژیم غذایی سالم پیروی کنید.


۴. ارزش غذایی

رژیم غذایی غنی از اسید فولیک باعث تقویت تخمدان‌ها و تخمک‌ها می‌شود. برای سلامت تخمک ها سبزیجات برگ دار، محصولات لبنی و ماهی را در رژیم غذایی خود حتما بگنجانید.


رژیم غذایی باروری برای بهبود کیفیت تخمک

برای افزایش احتمال باروری نیاز به پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل دارید. در ادامه، به فهرستی از غذا‌های مناسب برای افزایش سلامت تخمدان‌ها و تخمک‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱. آووکادو

آووکادو غنی از چربی‌های غیراشباع است که به حفظ سلامت باروری کمک می‌کند.
برای تقویت تخمدان قبل از بارداری چه کارهایی می‌توان انجام داد؟


۲. لوبیا و عدس

کمبود آهن در بدن می‌تواند منجر به کمبود تخمک گذاری شود. لوبیا و عدس منابعی غنی از آهن، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. توجه داشته باشید که از این مواد، هر روز در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

۳. آجیل و میوه‌های خشک شده

میوه‌های خشک و آجیل حاوی پروتئین، ویتامین ها، و مواد معدنی هستند. بادام برزیلی منبعی غنی از سلنیوم است که این ماده معدنی به کاهش آسیب کروموزومی در تخمک کمک می‌کند. سلنیوم آنتی اکسیدانی است که رادیکال‌های آزاد را دور نگه داشته و تولید تخمک را بهتر می‌کند.

۴. دانه کنجد

دانه‌های کنجد غنی از روی بوده که به تولید هورمون‌های مسئول در سلامت تخمک‌ها کمک می‌کنند. همچنین، دانه‌های کنجد غنی از چربی‌های غیراشباع هستند. دانه‌های کنجد را می‌توانید به سالاد اضافه کرده و یا آن‌ها را به تنهایی مصرف کنید.
برای تقویت تخمدان قبل از بارداری چه کارهایی می‌توان انجام داد؟


۵. توت‌ها

توت‌ها آنتی اکسیدان‌های قوی هستند که تخمک ها را از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. توت‌ها را می‌توانید به تنهایی یا در اسموتی و سالاد مصرف کنید. توصیه می‌شود حداقل سه وعده توت در هفته مصرف کنید.

۶. سبزیجات برگ دار

اسفناج، کلم و دیگر سبزیجات برگ دار حاوی اسید فولیک، آهن، منگنز، کلسیم و ویتامین A هستند. هر روز حداقل دو وعده سبزیجات در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۷. زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است که به افزایش گردش خون و تقویت گوارش کمک می‌کند. زنجبیل به کاهش ناراحتی در دستگاه تولید مثل، تنظیم چرخه سلامت و کاهش التهاب در اندام‌های تناسلی کمک می‌کند. یکی از بهترین روش‌های مصرف زنجبیل، نوشیدن چای زنجبیل است.

۸. ریشه ماکا

ریشه ماکا حاوی ۳۱ ماده معدنی مختلف و ۶۰ فیتونوتیت (گیامغذی) است. ریشه ماکا به افزایش اسپرم و سلامت تخمک کمک می‌کند. همچنین، ریشه ماکا به تعادل هورمون‌ها و افزایش میل جنسی نیز کمک می‌کند.

۹. دارچین

دارچین عملکرد تخمدان‌ها را بهبود بخشیده و با تحریک مقاومت به انسولین، منجر به تولید بهتر تخمک می‌شود. توصیه می‌شود که زنان مبتلا به تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، دارچین را در رژیم غذایی خود بگنجانند. مصرف یک چهارم قاشق چای خوری دارچین به صورت روزانه می‌تواند به سلامت باروری کمک کند.
برای تقویت تخمدان قبل از بارداری چه کارهایی می‌توان انجام داد؟


۱۰. آب

آب ماده‌ای ضروری برای سلامت تخمک‌ها است. روزانه ۸ لیوان آب بنوشید. سعی کنید آب تصفیه شده مصرف کرده و از بطری‌های پلاستیکی آب ننوشید. مواد شیمیایی موجود در بطری‌های پلاستیکی می‌توانند تاثیر منفی بر سلامت تخمک‌ها داشته باشند.


دیگر راه‌ها برای تقویت تخمدان قبل از بارداری

زنان ممکن است پس از سن ۳۵ سالگی، نگران کیفیت تخمک‌های خود شوند. سلامت تخمدان‌ها و کیفیت تخمک‌ها تعیین کننده میزان موفقیت در بارداری هستند. در ادامه، به روش‌هایی برای بهبود کیفیت تخمک در دوران بارداری اشاره خواهیم کرد.

۱. اجتناب از کافئین، الکل و سیگار

سیگار باعث کاهش تخمک در تخمدان‌ها می‌شود. مواد شیمیایی موجود در سیگار باعث تغییر DNA در تخمک شده و در نتیجه تخمک برای باروری مناسب نخواهد بود. این تصور وجود دارد که الکل باعث افزایش میل جنسی می‌شود. با این حال، این موضوع درست نیست و علاوه بر کاهش میل جنسی باعث کاهش چرخه قاعدگی و کیفیت تخمک نیز می‌شود.
برای تقویت تخمدان قبل از بارداری چه کارهایی می‌توان انجام داد؟


۲. مدیریت و کنترل استرس

استرس موجب تولید هورمون‌هایی مانند کورتیزول و پرولاکتین می‌شود که این هورمون‌ها مانع تخمک گذاری و تولید تخمک خواهند شد. سعی کنید استرس خود را کاهش داده و انرژی خود را بر روی افکار مثبت و فعالیت‌هایی مانند شنا، پیاده روی، رقص و یوگا متمرکز کنید.بیشتر بخوانید: استرس چیست؟ تعاریف، انواع و راه‌های مدیریت استرس

۳. رژیم غذایی سالم

یک درمان طبیعی برای سلامت تخمک‌ها و افزایش باروری استفاده از رژیم غذایی حاوی سبزیجات برگ دار، ماهی، آجیل و میوه‌های تازه است. از غذا‌های سرخ شده، غذا‌های فرآوری شده، گوشت، نمک و شکر اجتناب کنید.

۴. دستیابی به شاخص توده بدنی سالم و طبیعی (BMI)

چاقی مانع از روند تولید مثل شده و استرس اکسیداتیو را افزایش می دهد. چربی بیش از حد در بدن می‌تواند باعث عدم تعادل هورمون‌ها و اختلال در تخمک گذاری شده و در نتیجه باروری را با مشکل مواجه خواهد کرد. شاخص توده بدنی مناسب برای زنان بین ۱۸.۵- ۲۴.۹ است. برای حفظ وزن سالم خود، مصرف غذای مناسب و ورزش را مد نظر داشته باشید.

۵. گردش خون

برای عملکرد مناسب تخمدان‌ها و تولید تخمک نیاز است که اندام‌های تولید مثل، خون غنی از اکسیژن دریافت کنند. کمبود آب می‌تواند باعث کاهش جریان خون شود. یوگا، ورزشی مناسب برای افزایش گردش خون است.

۶. مصرف مکمل‌ها

توصیه می‌شود که برای تقویت باروری از مکمل‌های ویتامین استفاده کنید. زنانی که قصد باردار شدن دارند بهتر است قبل از بارداری و حتی پس از آن، اسید فولیک مصرف کنند. درباره مکمل‌های مورد نیاز خود با پزشک مشورت کنید. کوآنزیم Q۱۰ مکمل توصیه شده‌ای است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند.
برای تقویت تخمدان قبل از بارداری چه کارهایی می‌توان انجام داد؟


۷. فریز کردن تخمک

فریز کردن تخمک یکی از راه‌های تقویت قدرت باروری است. افرادی که سابقه یائسگی زودرس در خانواده خود دارند و یا دیر ازدواج کرده و نگران بارداری خود هستند، می‌توانند از فریز کردن تخمک استفاده کنند.

۸. طب سوزنی

استفاده از طب سوزنی می‌تواند به بهبود کیفیت تخمک کمک کند. بیماران تحت IVF (لقاح آزمایشگاهی) می‌توانند از طب سوزنی استفاده کنند. علاوه بر این، طب سوزنی می‌تواند به کاهش استرس و در نتیجه سلامت تولید تخمک کمک کند.
نظر شما درباره راه حل‌های ارائه شده چیست؟ آیا شما راه دیگری را برای تقویت تخمدان می‌شناسید؟ تجربیات خود را در قسمت "ارسال نظر" با مخاطبان ستاره درمیان بگذارید.
برگرفته از: parenting.firstcry.com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403