17 بهمن 1357/ اعلام اعضای شورای انقلاب و دولت موقت


17 بهمن 1357/ اعلام اعضای شورای انقلاب و دولت موقت

پرواز بی سابقه فانتوم ها و هلی کوپترها بر فراز تهران، اعلام اعضای شورای انقلاب و دولت موقت، امام خمینی در جمع علمای خوزستان، حمایت اقشار مختلف مردم ایران از نخست وزیری مهندس بازرگان برخی از عناوین اتفاقات مهم در 17 بهمن 1357 بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، انقلاب اسلامی ایران، متولد لحظه ها است. بازخوانی این لحظه های می تواند، در تحلیل چرایی و چگونگی انقلاب بسیار موثر باشد. تلاش داریم تا پایان بهمن ماه روزشماری از رویدادهای انقلاب اسلامی در بهمن 1357 را منتشر کنیم. مهمترین اتفاقات 17 بهمن 1357 به شرح زیر است:

امام خمینی در جمع خبرنگاران در مورد دولت موقت و وجوب اطاعت از آن سخنرانی کردند و به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.

امام خمینی در جمع علمای خوزستان سخنرانی کردند و وحدت کلمه را رمز پیروزی دانستند.

امام خمینی در جمع نمایندگان مستعفی مجلس شورای ملی درباره قراردادهای غیرقانونی، مجالس شاهنشاهی یا آمریکایی صحبت کردند و فرمودند شاه نصیحت مرا (در سال های 42 و 43) نشنید.

امام در جمع روحانیون و پرسنل نظامی ضمن اندرز به ارتش و دولت غاصب، تبعیت از دولت موقت را تکلیف همگان دانستند.

پرواز بی سابقه فانتوم ها و هلی کوپترها بر فراز تهران.

امام خمینی: اگر دولت کنار برود آشفتگی را حل می کنیم.

اقشار مختلف مردم ایران از نخست وزیری مهندس بازرگان حمایت کردند.

جلسه مجلس با شدید ترین تدابیر امنیتی: لایحه انحلال ساواک و محاکمه وزرا تصویب شد نخست وزیر با هلی کوپتر به مجلس رفت.

اعضای شورای انقلاب و دولت موقت اعلام شدند.

طالقانی:حکومت اسلامی در انحصار هیچکس نیست.

کیسینجر: ظرف دو سال آزادی در ایرن کمتر می شود.

پس از ورود تاریخ ساز امام خمینی(س) به ایران در روز 17 بهمن در پی تشکیل جلسه مجلس و حضور بختیار، فانتوم‌ها و هلیکوپترهای نیروی هوایی بر فراز تهران مانور دادند و با شدیدترین تدابیر امنیتی لایحه انحلال ساواک و محاکمه وزرا تصویب شد.

صبح همین روز نخست وزیر با هلی کوپتر به مجلس رفت و تهران شاهد پرواز بی سابقه فانتوم ها و هلی کوپترها بر فراز خود بود.

در 17 بهمن با فراخوانی به مردم جهت راهپیمایی عمومی در تأیید دولت بازرگان، اقشار مختلف مردم ایران حکومت مهندس بازرگان را تأیید کردند و موج راهپیمایی، شهرها را فرا گرفت.

در همین روز مردم زاهدان، اعم از شیعه و سنی، که به پشتیبانی دولت مهندس بازرگان دست به راهپیمایی زده بودند، از سوی چماق به دستان مورد هجوم قرار گرفتند و در این حادثه، شصت و دو نفر کشته یا زخمی شدند.

در هفدهم بهمن امام(س) در پیام تشکری خطاب به عموم به پیام‌های مردم، شخصیت‌ها و گروه‌های مختلف به مناسبت ورود حضرت امام به کشور پاسخ گفت. (صحیفه امام، ج6، ص71)

امام همچنین در جمع خبرنگاران در مورد دولت موقت و وجوب اطاعت از آن سخنرانی کردند و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

در همین روز از سوی آیت‌الله مرعشی نجفی، به مناسبت انتصاب مهندس بازرگان به نخست وزیری، پیام تبریکی ارسال شد و خبرگزاری فرانسه منتشر کرد که جبهه ملی از مقامات و سازمان‌های حاکمه و تمام مردم خواسته است تا از دولت بازرگان حمایت کنند.

در 17 بهمن 57 بازرگان در اولین مصاحبه خود به عنوان نخست وزیر دولت موقت، برنامه و وظایف دولت خود را تشریح کرد و موقتا از رهبری نهضت آزادی کناره‌گیری نمود و به مدرسه علوی نقل مکان کرد، چراکه در حکم نخست وزیری حضرت امام از وی خواسته شده بود تا بدون واسبتگی حزبی و گروهی به پست نخست وزیری اشتغال یابد.

امام‌خمینی(س) در جمع علمای خوزستان سخنرانی کردند و وحدت کلمه را رمز پیروزی دانستند و در جمع پرسنل نیروی دریایی ضمن اندرز به ارتش و دولت غاصب، تبعیت از دولت موقت را تکلیف همگان دانستند.

در این روز امام خمینی(س) در سخنانی با تاکید بر این‌که اگر دولت کنار برود آشفتگی را حل می کنیم ،گفتند: کار عاقلانه و مفید به حال کشور این است که بختیار و ارتش در مقابل انقلاب اسلامی، عکس‌العملی مثبت داشته باشند. (صحیفه امام، ص74 تا 86)

در همین روز بود که در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان دانشکده افسری، افسران جوان از سوگند وفاداری به شاه معاف شدند و اعضای شورای انقلاب و دولت موقت اعلام شدند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران و پروتال امام خمینی./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش