خواسته‌های طالبان در نشست مسکو چیست؟


خواسته‌های طالبان در نشست مسکو چیست؟

در نخستین روز از دیدار احزاب سیاسی افغانستان و گروه طالبان در مسکو، اعضای دفتر سیاسی این گروه مواضع طالبان را درباره روند صلح افغانستان اعلام کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در پی دیدار احزاب سیاسی افغانستان با اعضای دفتر سیاسی طالبان در مسکو این گروه در بیانیه‌ای مواضع طالبان درباره روند صلح این کشور را منتشر کرد.

روز گذشته نخستین روز از نشست احزاب سیاسی افغانستان با اعضای دفتر سیاسی طالبان در مسکو برگزار شد.
اعضای دفتر سیاسی طالبان در این نشست بار دیگر شروطی را برای پایان جنگ و پیوستن به روند سیاسی در افغانستان بیان کرده است.
طالبان در نشست صلح مسکو تصریح کرد که صلح با شعار نمی‌تواند برقرار شود بلکه به اراده واقعی نیاز دارد زیرا هر زمانی که آزادی مردم از آنها سلب شود صلح جای خود را به جنگ می‌دهد.
این گروه خاطرنشان کرد که افغانستان اشغال شده و جنگ بر این گروه تحمیل شده است اما برای برقراری صلح باید عوامل جنگ از میان برداشته شوند.
اقدامات مقدماتی برای صلح:
حذف اسامی رهبران طالبان از فهرست سیاه
روند صلح و قرار گرفتن اسامی رهبران طالبان در فهرست سیاه دو موضوع متضاد یکدیگر هستند که با هم همخوانی ندارد زیرا این فهرست برای اعمال فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اسامی رهبران طالبان باید از فهرست سیاه حذف شود تا آنها بتوانند به نشست‌های صلح در کشورهای مختلف شرکت کنند.
آزادی زندانیان طالبان
بازداشت افراد بی گناه و زندانی کردن آنها اقدامی متضاد با روند صلح است، آمریکا نیز هزاران نفر از طالبان و غیرنظامیان را زندانی کرده و با آنها خلاف قانون رفتار می‌کند.
چطور ممکن است که از یک طرف خواستار صلح باشید اما از سوی دیگر آنها بازداشت شوند که این خود مانعی دربرابر روند صلح محسوب می‌شود.
برای پیشرفت در روند صلح طرف مقابل باید تمام زندانیان طالبان را رها کند.
به رسمیت شناخته شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر
طالبان برای گفت‌وگو درباره صلح به یک دفتر رسمی نیاز دارد زیرا نشست‌های منظم تنها با موجودیت یک دفتر رسمی امکان پذیر است تا درباره صلح بیانیه صادر کند.
این گروه تاکید کرده است که به یک دفتر رسمی نیاز دارد تا به نگرانی‌ها پاسخ دهد و به مردم این کشور پاسخگو باشد.
پایان تبلیغات منفی علیه طالبان
همه می‌دانند که تبلیغات گسترده و زهر آگینی علیه طالبان در حال انجام است و اتهاماتی بی مورد به این گروه وارد می‌کند که این خود مانعی در برابر صلح محسوب می‌شود.
برخی از سازمان‌های اطلاعاتی با منفجر کردن پل، مسموم کردن دانش‌آموزان، بمب‌های کنارجاده‌ای که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد و از آن به عنوان مواد تبلیغاتی علیه طالبان استفاده می‌کنند.
برای برقراری صلح در افغانستان باید تبلیغات زهر آگین علیه طالبان متوقف شود.
موانع در برابر برقراری صلح از نظر اعضای دفتر سیاسی طالبان در نشست مسکو:
اشغال
برای برقراری صلح باید به اراده مردم این کشور احترام گذاشت و نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند زیرا مردم این کشور هرگز به اشغال تسلیم نمی‌شوند.
صلح در افغانستان و خروج نیروهای خارجی از این کشور دو مسئله مرتبط با یکدیگر هستند زیرا خروج نیروهای خارجی می‌تواند زمینه برقراری صلح را فراهم کند.
ایجاد نظام اسلامی در افغانستان
برای برقراری صلح در افغانستان باید یک نظام اسلامی و فراگیر تشکیل شود که برای همه مردم افغانستان پذیرفتنی باشد و مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و مردم این کشور باشد.
زیرا اسلام دین مردم افغانستان است که می‌تواند وحدت و همبستگی مردم، توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی را تضمین کند.
نبود تضمینی برای صلح
توافق صلح به یک تضمین اساسی نیاز دارد زیرا بدون تضمین مواد توافقنامه صلح به درستی اجرایی نمی‌شود بنابراین سازمان ملل، قدرت‌های بزرگ، کنفرانس اسلامی و کشورهای تسهیل کننده باید اجرایی شدن توافقنامه را تضمین کنند.
قانون اساسی
قانون اساسی نیاز مبرم هر کشوری است زیرا در نبود قانون اساسی امور کشوری و امور روزانه مردم با مشکل روبرو خواهد شد زیرا قانون اساسی حقوق سیاسی و مدنی اتباع این کشور را تعیین می‌کند.
قانون اساسی رابطه دولت با مردم را تعریف می‌کند و توازن بین قوای سه گانه کشور را برابر می‌کند.
اما قانون اساسی کنونی افغانستان معتبر نیست زیرا از کشورهای غربی نسخه برداری شده است و در پی حضور نظامیان خارجی بر مردم این کشور تحمیل شده است.
قانون اساسی کنونی پاسخگوی مشکلات مردم نیست و اجرایی نیست.
مقامات دولتی بارها قانون اساسی را نقض کرده و دولت کنونی این کشور نیز مخالف قانون اساسی تشکیل شده است بنابر این قانون اساسی کنونی مانعی در برابر صلح است.
طالبان خواستار قانون اساسی است که بر اساس اصول اسلامی، منافع ملی، افتخارات تاریخی و عدالت اجتماعی تدوین شده باشد و به کرامت‌های انسانی و حقوق بشری متعهد باشد.
یک چنین قانون اساسی باید در فضای آزاد از سوی علمای دین و حقوقدانان تدیون شود.
مواضع طالبان درباره سایر مسائل مهم:
عدم مداخله در امور سایر کشورها
گروه طالبان در امور سایر کشورها مداخله نمی‌کند و به سایر کشورها نیز اجازه مداخله در امور افغانستان را نمی‌دهد.
ما خواستار آزادی کشور و تحکیم نظام اسلامی در کشورمان هستیم.
ما می‌خواهیم با سایر کشورها روابط خوبی داشته باشیم و از کمک آنها برای توسعه افغانستان استقابل می‌کنیم و می‌خواهیم در برقراری ثبات و صلح در منطقه و جهان نقش ایفا کنیم.
مبارزه با مواد مخدر
در زمان حکومت طالبان تولید مواد مخدر به صفر رسیده بود اما در سایه حضور نظامیان خارجی کشت و تولید مواد مخدر به صورت بی سابقه افزایش یافته و تعداد معتادان در این کشور به ۴ میلیون نفر رسیده است.
طالبان مصمم است که کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان را ریشه کن کند و در این راستا از کمک کشورهای همسایه و جهان و سازمان ملل استقابل خواهد کرد.
جلوگیری از تلفات غیرنظامیان افغان
تلفات غیرنظامیان در جنگ جاری افغانستان هر روز رو به افزایش است که حملات نیروهای آمریکایی از عمده عوامل این تلفات محسوب می‌شوند.
گروه طالبان نیز اقدامات متعددی را در راستای کاهش تلفات غیرنظامیان در افغانستان در دست اجرا گرفته است و در مناطق تحت کنترل خود زمینه فعالیت‌های بشردوستانه را فراهم کرده است.
حقوق زنان
گروه طالبان به تمام حقوقی که اسلام برای زنان تعریف کرده است احترام می‌گذارد.
اسلام به زنان اجازه کار، تجارت، میراث و آموزش را داده است.
در دوران حضور نظامیان خارجی تحت عنوان حقوق زنان برای گسترش بداخلاقی، بی حیایی و مخالف فرهنگ اسلامی تلاش شده است.
پخش سریالهای غیراسلامی و خارجی و زمینه سازی برای جرائم اخلاقی و تشویق زنان به اعمال مخالف با فرهنگ افغانستانی از جمله مواردی هستند که تحت عنوان حقوق زن در افغانستان تحمیل شده است.
درمان و بهداشت
این گروه همچنان به ارائه خدمات درمانی به مردم تاکید کرده و از سازمان های جهانی خواستار فعالیت در این زمینه شده است.
منبع: تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج