خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو


خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو

با نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال آژانسهای مسافرتی و تورهای گردشگری برای جذب مسافر دست به ترفندهایی میزنند که جز فرهنگ ابتذال در داخل و خارج از کشور نام دیگری ندارد.

به گزارش فانوس، در ماه های گذشته از طریق رسانه ها هشدارهای گوناگونی درباره صنعت توریسم و آسیب های اجتماعی و اخلاقی ارائه شده است. از آنجا که برای آژانس های مسافرتی و گردشگری وجود مشتری حرف اول را میزند به همین دلیل برای جذب دست به هر ترفندی از جمله تورهای مختلط و علمی و فرهنگی میزنند.

خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو

در وهله ی اول ممکن است این سوال پبش بیاید که چه ایرادی در این تورها وجود دارد؟ درعلم روانشناسی اجتماعی پدیده ای به اسم نفوذ اجتماعی وجود دارد که به وسیله آن دیدگاه و عقاید افراد برای همرنگی با جماعت تغییر میکند. برای مثال ممکن است فردی چادری در جمع دوستانه به دلیل انکه دوستان حجاب ندارند حجاب خود را بردارد که به این پدیده همرنگی میگویند.
خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو

نامش هرچه باشد نوعی پیروی از گروه محسوب میشود که به معنی تغیر رفتار ما برای هماهنگ شدن با اطرافیان است. در بعضی موارد این اثر اجتماعی شامل پذیرش یاعمل به نظر یک گروه است تا فرد از دید اعضاء گروه نرمال جلوه کند حتی اگر نظریات گروه خلاف باورهای فرد باشد.

خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو

روانشناسان معتقدند که به طور خاص انطباق و همرنگی بر اثر فشار گروه رخ میدهد. این در حالی است که در این تورها هر فردی با هر عقیده و ظاهری شرکت میکند و سعی دارند برای لذت بردن از سفر با یکدیگر آشنا و دوست شوند از طرفی انسان موجودی اجتماعی است و خواه ناخواه پیوسته در تلاش برای ایجاد ارتباط با سایر افراد است. در این زمان است که پدیده نفوذ اجتماعی بیان میشود و افراد سعی میکنند حفظ ارتباط را مقدم بر تفاوت های میان فردی و عقیده ای بشمارند.

خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو

نفوذ اجتماعی، از مجموعه رفتارهای کلامی (از کلماتی که بیان می‌‏کنیم) رفتارهای غیر کلامی (حرکات ، وضعیت جسمانی و اندامی ، و یا زبان بدنی و تن صدا و …) و رفتار جهت یافته محیطی (تحت تاثیر فضای میان ارتباط گران و …) تشکیل میشود. اندیشمندان چهار مرحله برای نفوذ اجتماعی انسان ها پیش بینی کرده اند :

1- مرحله آشنا سازی : که عبارت است از افشا کردن ابعاد کوچکی در مورد خودمان است
2- مرحله تبادل عاطفی مقدماتی : که منجر به ظاهر کردن شخصیت ها برای دیگران می شود.
3- مرحله عاطفی موثر : که طرفین خود انگیخته بوده و روابط بسیار راحت صورت می گیرد.
4- مرحله تبادل پایدار : که منجر به خود افشایی و خود برانگیختگی کامل برای طرفین ارتباط می شود .

قوانین دست و پا شکسته تورهای مسافرتی

اسماعیل بهرامی، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس ارتباط به این تورها میگوید: یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن این موضوع و سوءاستفاده تورهای مسافرتی غیرمجاز قوانین دست و پا شکسته تورهای مسافرتی و اعزام به خارج از کشور است.

بهرامی می‌افزاید: وجود این قوانین دست و پا شکسته باعث شده است که تورهای مسافرتی غیرمجاز و آژانس‌های سفری برای کسب درآمد به شگردهای گوناگونی متوسل شوند.

وی اظهار می‌دارد: یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن این موضوع ضعف در قوانین ورود و خروج به کشور است، در حال حاضر یک دختر و پسر جوان به راحتی می‌توانند بدون اینکه شناخته شوند و ارتباط بین آنها مشخص شود در قالب تورهای گروهی به هر نقطه از جهان سفر کنند.

خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو

این استاد دانشگاه می‌گوید: برای کاهش آسیب‌های این پدیده خطرناک سه موضوع را باید مد نظر داشت: نظارت، بازرسی و اطلاع‌رسانی.

بهرامی می‌افزاید: در وهله اول نظارت به فعالیت آژانس‌های مسافرتی و چگونگی اخذ مجوز این آژانس‌ها ضروری است، در مرحله دوم بازرسی‌های مداوم از تورهای گروهی که این آژانس‌ها برگزار می‌کنند و در مرحله سوم اطلاع‌رسانی دقیق به جامعه و آگاه‌سازی جوانان نسبت به خطرات تورهای مسافرتی گروهی ضروری و غیرقابل اجتناب است.

وی در پایان تأکید می‌کند: بسیاری از تورهای مسافرتی دانشجویی که در حال حاضر توسط آژانس‌های مسافرتی برگزار می‌شود، می‌تواند توسط دانشگاه‌ها و وزارت علوم و تحقیقات برگزار شود، تا شاهد اینگونه از مسائل نباشیم.

نویسنده: علیرضا آزادی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس