سنسورها، جایگزین دیوار مرزی ترامپ


سنسورها، جایگزین دیوار مرزی ترامپ

از سال ۲۰۱۵ تاکنون دونالد ترامپ مرتبا وعده ساخت دیوار بزرگ و زیبایی را در طول مرز مکزیک داده است. دیواری به طول ۳۱۳۸ کیلومتر و به ارتفاع ۱۰ تا ۱۲ متر. دیوار مد نظر ترامپ دیواری فلزی و سیمانی است که قرار است جلوی مهاجران غیر‌قانونی، همچنین جلوی تروریست‌ها و ورود مواد مخدر و ... را بگیرد.

دیوار تکنولوژی، جایگزین دیوار مرزی ترامپ

منتقدان ترامپ می‌گویند دیوار مرزی ترامپ و اساسا دیوار فیزیکی بین دو کشور چیز غیر موثری است. آنها معتقدند تکنولوژی‌ امروزه راه‌های ارزان‌تری پیش روی چنین مشکلاتی گذاشته است. بسیاری در آمریکا هنوز در شوک تعطیلی ۳۵ روزه دولت هستند که طولانی‌ترین تعطیلات در تاریخ آمریکا است. ترامپ اما اصرار دارد که کنگره باید ۷/ ۵ میلیارد دلار بودجه ساخت این دیوار را تایید کند. کنگره‌ای که بعد از انتخابات اخیر حالا به دست دموکرات‌ها افتاده و بعید است به دیوار مرزی ترامپ رای مثبت بدهد. نانسی پلوسی رئیس کنگره در ماه ژانویه در یک جلسه مطبوعاتی گفت با چند صد میلیون دلار می‌توان از تکنولوژی برای پایش افرادی که مواد مخدر و اسلحه وارد کشور می‌کنند استفاده کرد.

سایت cnet تلاش کرد با پلوسی در این زمینه گفت‎وگویی انجام دهد اما او تاکنون پاسخی به این درخواست نداده است. پنج شنبه گذشته مجلس نمایندگان و در واقع دموکرات‌ها یک طرح جدید برای حفاظت مرزها ارائه کردند. این طرح جدید شامل بودجه برای ساخت دیوار فیزیکی در جنوب آمریکا نیست. یک نماینده جمهوری خواه به نام Pete Aguilar می‌گوید: دیوارها می‌توانند با زدن تونل زیرشان بی اثر شوند. به گفته او نمی‌توان با یک راه حل سنتی به جنگ یک مشکل مدرن رفت. این نماینده تاکید می‌کند: تکنولوژی در امن کردن مرز می‌تواند نقش اصلی ایفا کند. اما دقیقا منظور ما از تکنولوژی در اینجا چیست؟

سیستم دیوار هوشمند می‌تواند شامل تکنولوژی‌های دوربین‌های infrared یا لیزری، پهپادها، سنسورها و رادارها باشد. در این میان البته هوش مصنوعی هم می‌تواند یک تکنولوژی مهم در این میان باشد. به جز اینها می‌توان از تکنولوژی‌های تصویری برای اسکن کردن خودروهایی که مواد مخدر حمل می‌کنند و در حال عبور از دروازه‌های مرز هستند استفاده کرد. اما این رویکرد (استفاده از چنین تکنولوژی‌هایی) می‌تواند به سادگی حریم خصوصی، امنیت و آزادی شهروندان را نقض کند. این اعتقاد اتحادیه آزادی شهروندان آمریکایی است. با چنین پیش فرضی در ادامه می‌خواهیم به تکنولوژی‌هایی اشاره کنیم که می‌توانند به جای دیوار مرزی ترامپ مورد استفاده قرار بگیرند.

سنسورها، جایگزین دیوار مرزی ترامپ

امروز همه‌جا هستند. آنها در حال هدایت خودروها به سمت خودران شدن هستند. حالا بسیاری معتقدند که سنسورها می‌توانند در مرزها مورد استفاده قرار گیرند. شرکتی با نام Quanergy می‌گوید یکی از محصولاتش می‌تواند از طریق تکنولوژی لیدار (سنجش از راه دور) هرنوع حرکت انسان یا حیوانی را از دور دست رصد کند. این شرکت می‌گوید این تکنولوژی می‌تواند تفاوت بین انسان و حیوان را تشخیص دهد. این پروژه برای ۳۰۰۰ کیلومتر مرز نیاز به ۱۵۰۰ سنسور دارد. هر سنسور این شرکت ۲۵۰ دلار قیمت دارد که مجموع هزینه تجهیز کل مرز ۷/ ۳ میلیون دلار می‌شود. این مبلغ یک درصد کل هزینه‌ای است که دیوار مرزی ترامپ قرار است ایجاد کند.

شرکت دیگر در این زمینه استارت‌آپ Anduril است. این شرکت در زمینه ساخت سنسور و برج‌های راداری و دوربین‌های لیزری و همچنین آنتن‌های ارتباطی تخصص دارد. شرکت Anduril می‌گوید که تکنولوژی ساخت این شرکت شامل سنسور، دوربین و آنتن قادر به شناسایی اشیای قابل حرکت از فاصله دو مایلی است. تکنولوژی این شرکت هم قادر به تمایز بین انسان و حیوان است. استارت‌آپ Anduril را پالمر لاکی (Palmer Luckey) راه‌اندازی کرده است. او بنیان‌گذار هدست واقعیت مجازی Oculus است. بعدا فیس‌بوک محصول او را خرید و مانند بسیاری از شرکت‌هایی که فیس‌بوک خریداری کرده، بنیان‌گذار شرکت را ترک کرد.

پالمر لاکی ۲۶ ساله است و حالا شرکت Anduril دومین کسب و کاری است که او به راه انداخته است. شرکت او می‌خواهد بین تکنولوژی و ارتباطات دفاعی پلی بزند. تکنولوژی شرکت‌های Anduril و Quanergy به‌طور بالقوه مشابه تکنولوژی یک شرکت اسرائیلی به‌نام Elbit Systems است. این شرکت ۴۳ برج راداری و دوربین‌های دید در شب در ایالت آریزونا را راه‌اندازی کرده است. این تکنولوژی قادر به ثبت تصاویر از فاصله ۱۲ کیلومتری است. این شرکت قرارداد این پروژه را در سال ۲۰۱۴ با مبلغ ۱۴۵ میلیون دلار برنده شد.

پهپادها، پایش لحظه‌ای مرزها

امروزه می‌توان به تکنولوژی‌های ترکیبی از لیزر و سنسورهای گرمایشی مجهز شد. سال گذشته این تکنولوژی توسط ارتش و آتش‌نشان‌ها در جریان آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا مورد استفاده قرار گرفت. بزرگ‌ترین‌ چالش پهپادها این است که در هر شرایطی اعم از شرایط آب و هوایی بد مجبور به تحت‌نظر گرفتن مرز است. این موضوع می‌تواند هزینه پروژه را افزایش دهد. دولت آمریکا از پهپادها قبل از این هم برای چنین ماموریت‌های داخلی استفاده کرده است. گفته می‌شود دولت ۲۲۵ میلیون دلار در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ روی پروژه نظارت با پهپاد هزینه کرده است.

هوش مصنوعی و کمک به دیوار تکنولوژیک

هوش مصنوعی همین الان هم روی موبایل‌ها و در دسترس هم هست. تکنولوژی که در زمینه شناسایی چهره کمک شایانی به بخش امنیتی و پلیسی در دولت‌ها کرده است. شرکت Cogniac نرم‌افزارهایی را ارائه می‌دهد که می‌تواند افراد و اجسام را از دور شناسایی کند. این شرکت هم‌اکنون تحت مالکیت آلفابت‌گوگل است. به گفته این شرکت این تکنولوژی می‌تواند به‌صورت زنده و در دوربین‌های مدار‌بسته مورد استفاده قرار گیرد. همچنین دوربین‌های پهپادها و حتی تلفن‌های همراه هم می‌توانند به آن متصل شوند. موضوع این است که ترکیب تکنولوژی تشخیص چهره و کلاد به دولت‌ها قدرتی ماورائی در شناسایی اشخاص می‌دهد. برد اسمیت، رئیس هیات‌مدیره مایکروسافت در مطلبی درباره این موضوع در بلاگ این شرکت می‌نویسد: فقط باید مراقب باشیم که سال ۲۰۲۴ شبیه آنچه در رمان ۱۹۸۴ توصیف شده، نباشد.

don​ya-e-eqtesad.‎​com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور