تشریح دلایل افت شدید بانکرینگ از زبان وزیر نفت/ ارز حاصل از بانکرینگ به شبکه مالی کشور باز نمی‌گردد


تشریح دلایل افت شدید بانکرینگ از زبان وزیر نفت/ ارز حاصل از بانکرینگ به شبکه مالی کشور باز نمی‌گردد

وزیر نفت دو عامل اصلی عدم بازگشت ارز حاصل بانکرینگ و مقررات دولتی در مقطعی از زمان را دلیل افت شدید میزان فروش بانکرینگ کشور اعلام کرد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ باوجود موقعیت استراتژیک ایران در تنگه هرمز و قابلیت‌های بین‌المللی که این منطقه می‌تواند برای کشورمان داشته باشد، اما عدم برنامه‌ریزی صحیح و همچنین تصمیمات مدیریتی نا به جا در وزارت نفت سبب شده است که صنعت سودآور بانکرینگ هرچه بیشتر مغفول مانده و از روزهای اوج خود فاصله بگیرد. این در حالی است که رقبای منطقه‌ای ما در حال بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت موجود در منطقه خلیج فارس در صنعت بانکرینگ هستند. صنعتی که در دوران تحریم مزیت‌های بسیاری در جهت فروش هرچه بیشتر فرآورده‌های نفتی برای کشورمان ایجاد می‌کند.

از سویی دیگر یکی از راه های بهینه جهت خلاص شدن از حجم عظیم تولید نفتکوره، توسعه صنعت سوخترسانی به کشتی ها (بانکرینگ) می باشد. لیکن علت عدم توفیق صنعت بانکرینگ در ایران را باید در دیدگاه و عملکرد مدیران ارشد وزارت نفت جویا شد زیرا از سال 1389 تا سال 1394 توسعه صنعت بانکرینگ در بنادر جنوبی کشور توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در قالب ماده (31) قانون برنامه پنجم توسعه دنبال و از روندی خوبی برخوردار بود بگونه ای که فروش نفتکوره بانکرینگ در سال 94 به عدد 4/4 میلیون تن رسید که در نوع خود کم نظیر بود. لیکن با تغییراتی که در مدیریت بین الملل شرکت ملی نفت ایران ایجاد شد و ارائه گزارش های غیرکارشناسی و جهت دار توسط آن مدیریت، وزیر نفت در اوایل سال 95 مدیریت فروش محموله های بانکرینگ را از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به مدیریت بین الملل شرکت ملی نفت منتقل نمود که این تصمیم اشتباه عملا فروش بانکرینگ را بشدت کاهش و شرکت های فعال در این حوزه را زمین گیر و به نوعی به ورشکستکی کشاند.

در این باره زنگنه در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در خصوص افت شدید میزان بانکرینگ در دو سال اخیر گفت: مشکل اصلی در بنکرینگ، بازگشت پول است چراکه در حال حاضر باوجود آمار یک میلیون تنی بانکرینگ اما دلاری از این عملیات به کشور بازنمی گردد و سرنوشت این پول ها نامعلوم است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر نیز ما برای سهولت بصورت ریالی با شرکت های بنکر کار می کنیم چراکه شرکت ها ی بنکرینگ دلار صادراتی خود را وارد سامانه نیما نمی کنند و دلار 11 هزار تومانی را با شرکت در نظر می گیرند.

زنگنه اما با ابزار ناراحتی از این موضوع گفت: ما به ناچار برای اینکه عملیات بنکرینگ متوقف نشود قبول کردیم تا شرکت ها دلار صادراتی خود را به نرخ سنا محاسبه کنند.

وزیر نفت همچنین با اعلام این خبر که 80 درصد بنکرینگ به صورت نفت کوره (reexport) می شود گفت: اصل بانکرینگ یعنی سوخترسانی به کشتی ها در آب های اطراف ما نه اینکه به جای دیگر صادر شود. اما اخیرا بیش از 80 درصد بانکرینگ در بندر فُجیره به صورت نفتکوره مجددا صادر می شود ولی چون در حال حاضر تحریم هستیم به ناچار این روش را پذیرفتیم که البته بازگشت پول این صادرات نیز بصورت ریال است.

وی یکی دیگر از دلایل افت میزان بانکرینگ در دوسال گذشته را مقررات دولت عنوان کرد و گفت: در دوره ای دولت تکلیف کرد که باید ارز حاصل از بانکرینگ در هرشرایطی به دلار تسویه شود که این امر سبب کاهش میزان بانکر شد.

در پایان زنگنه با بیان این موضوع که در سال جاری مجددا شاهد افزایش میزان بانکرینگ خواهیم بود گفت: بیش از یک میلیون لیتر حجم بانکرینگ خواهد بود که نسبت به سال گذشته رشد را تجربه خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق