گلایه های خودرویی میرسلیم


گلایه های خودرویی میرسلیم

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه باید گاز طبیعی جایگزین سوخت بنزین شود، گفت: از 600 هزار خودرو عرضه شده به بازار تنها 100 هزار با گاز کار می‌کند.

خبرگزاری فارس: سیدمصطفی میرسلیم عصر امروز در دومین همایش ملی موتور‌های درونسوز با تسلیت ایام فاطمیه (س) و تبریک ۴۰ سالگرد پیروزی انقلاب، اظهار کرد: هدف ما از برگزاری همایش‌های ملی در کشور پرداختن به موضوعی که کاملا جنبه فنی از ابعاد علمی و فنی دارد، است.

وی افزود: کاربرد موتور‌های درونسوز در زمینه‌های مختلف غیر از زمینه‌های ترابری در بخش صنعت و تولید انرژی جایگاه انکارناپذیر دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به حواشی که استفاده از موتور‌های درونسوز جامعه ما هم از لحاظ مصرف سوخت و هم به لحاظ آلایندگی پیدا کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۵ درصد سوخت استفاده شده در کشور در بخش ترابری است که اگر انرژی ماشینی را به آن اضافه کنیم به ۳۰ درصد می‎رسد که رقم متنابهی است.

میرسلیم اصل آلایندگی در تهران و شهر‌های بزرگ را ناشی از دود متصاعد از موتور‌های درونسوز خودرو‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: دو مسئله مهم مورد توجه در این حوزه این است که آیا مصرف سوخت بهینه داریم یا اصراف می‌شود و آیا می‌شود برای بهبود بازده دود موتور درونسوز یا کاهش آلاینده‌ها کاری کرد، هردو این‌ها سوالات فنی است و مسائل فنی پاسخ فنی دارد.

این مسؤول یادآور شد: در این همایش شاهد ارائه مقالاتی هستید که مسائل فنی مطرح می‌شود و انتقادات هم برای بررسی نقاط ضعف و قوت استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از کشور‌ها صد‌ها آیین نامه برای استفاده از موتور‌های درونسوز تصویب و اعمال می‎کنند که اعمال محدودیت می‌کند و به بهبود بازده و کاهش مصرف سوخت و کاهش حذف آلاینده‌ها کمک می‌کند.

میرسلیم اظهار کرد: گرچه در کشور ما مقررات اندک و نامناسبی وجود دارد ما در حال حاضر از چرخه نوین اروپا استفاده می‌کنیم که به چرخه رانندگی در شهر‌های اروپا برمی‌گردد که نحوه رانندگی در شهر‌های اروپا مناسبتی با چرخه رانندگی در ایران ندارد.

عضو هیات علمی بیان کرد: متوسط چرخه جدید رانندگی اروپا با چرخه ما به خصوص در ایران وجود ندارد، باید مطالعه کنیم تا به چرخه مناسب رانندگی کشور خود دست یابیم و آنرا تعریف کنیم و اگر اقدامی کردیم ملاکی برای ارزیابی درست بودن آن داشته باشیم که این جایش خالی است، باید ببینیم آیا ابزار اندازه گیری موثر واقع شد یا نه، متاسفانه ابزار ما در این حیطه نامناسب است.

وی با اشاره به اینکه در اجلاس محیط زیست که در سال ۱۹۹۱ برگزار شد به همه شرکت کنندگان تاکید شد به عنوان یک مرحله گذار از سوخت‌های سبز استفاده کنند که همان گاز طبیعی است و الایندگی کمتر دارد، تصریح کرد: کشور ما بیشترین مخازن طبیعی دنیا دارد باز با این روند مصرف بیش از ۱۰۰ سال دیگر داریم استفاده از نفت و گاز در حوزه سوخت اشتباهی است که بشر انجام می‌دهد.

میرسلیم خاطرنشان کرد: بعد از سال ۹۱ کاربرد گاز طبیعی کشور بعنوان منبع اصلی انرژی در کشور شد که از محل گاز طبیعی بیش از ۶۵ درصد مصرف انرژی تامین می‌شود این درحالی است که مصرف دنیا کمتر از ۲۵ درصد است و بیش از ۳۰ درصد از سوخت مایع استفاده می‌شود.

این مسؤول یادآور شد: گرچه توانستیم از گاز طبیعی استفاده خوبی کنیم، اما در حوزه ترابری موفق نبودیم گرچه طراحی موتور گازی داشتیم، اما از ۶۰۰ هزار موتور عرضه شده به بازار کمتر از ۱۰۰ هزار با گاز کار می‌کنند گرچه دو سوخته است، اما مردم بیشتر از بنزین استفاده می‌کنند، جالب است بنزین در کشور ارزانترین سوخت است، نمی‌شود سوخت بنزین را با قیمت کم به مردم داد، اما انتظار داشت مردم از گاز استفاده کنند که این ضربه به اقتصاد کشور است.

عضو هیأت علمی دانشگاه اظهار کرد: اگر می‌خواهید فعالیت دانشگاه و مراکز تحقیقات ما به نتیجه عملی برسند باید زمینه اقتصادی را فراهم کنیم که در دولت هشتم ابلاغ کردیم برمبنای گاز طراحی کنیم این سیاست درست بود، اما پشنوانه اقتصادی آن که همان اصلاح قیمت سوخت بود مطرح نشد.

میرسلیم با بیان اینکه باید هم سوخت را سهمیه بندی کنیم و هم اصلاح قیمت سوخت داشته باشیم، زیرا کشور و این نسل و نسل آینده خسارت می‌بیند، گفت: همچنین به بهانه وضعیت اقتصادی فعلی جامعه جرأت اصلاح قیمت نمی‌شود و این پیامد اجتماعی این امر است لذا با این نحوه اقدام کردن موفق نخواهیم شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس