خواص روغن پیاز عنصل و طریقه مصرف آن


خواص روغن پیاز عنصل و طریقه مصرف آن

تقویت پیاز مو، درمان ریزش شدید مو، درمان کچلی سکه‌ای، تسکین درد‌های مفصلی و عضلانی، تسکین درد سیاتیک، تسکین درد و التهاب مفصلی ناشی از نقرس و سردرد‌های ناشی از غلبه سردی از مهمترین خواص روغن پیاز عنصل است.

خواص روغن پیاز عنصل و طریقه مصرف آن
ستاره | سرویس سلامت – ریزش مو در مردان و زنان امروزه به یکی از نگرانی‌های اصلی افراد تبدیل شده است و بسیاری به دنبال راه‌های بی خطر و استفاده از گیاهان دارویی برای درمان ریزش موی خود هستند. روغن استخراج شده از پیاز عنصل از دسته درمان‌های گیاهی است که به دلیل بالا بودن میزان گوگرد در آن به تقویت ریشه مو و رفع مشکل ریزش مو‌ها کمک می‌کند. همچنین این روغن به تسکین درد‌های مفصلی کمک شایانی می‌کند. در این مقاله خواص روغن پیاز عنصل و طریقه مصرف آن گردآوری شده است.

خواص روغن پیاز عنصل (طبیعت و خواص درمانی)

طبع گیاه دارویی پیاز عنصل بسیار گرم و خشک است و از خود گیاه، سرکه و روغن تهیه شده از آن در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. برخی از مهمترین خواص روغن پیاز عنصل به شرح زیر است:

۱. درمان ریزش مو

یکی از علت‌های اصلی ریزش مو در مردان و زنان سوء تغذیه و کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها است. گوگرد یکی از عناصری است که در سلامت و تقویت مو‌ها نقش ویژه دارد و کمبود آن یکی از علت‌های اصلی ریزش مو است. روغن پیاز عنصل و به طورکلی گیاهان دارویی از خانواده پیاز، سیر و موسیر، حاوی مقادیر بالایی از این عنصر هستند و به درمان ریزش مو کمک می‌کنند. به طور کلی در طب سنتی از خواص روغن پیاز عنصل برای درمان ریزش موی شدید، ریزش قطعه‌ای مو، درمان ریزش ناگهانی قسمتی از موی سر، صورت یا ابرو (مولسیک) و تقویت پیاز مو استفاده می‌شود.

۲. تسکین درد سیاتیک و درد‌های عضلانی

استفاده از روغن پیاز عنصل به دلیل داشتن خاصیت ضد التهاب و طبع گرمی که دارد به تسکین درد سیاتیک کمک می‌کند. همچنین تسکین درد‌های عضلانی، کوفتگی و درد مفاصل نیز از خواص روغن پیاز عنصل است.

۳. تسکین درد و التهاب مفصلی ناشی از نقرس

هنگامی که میزان اسید اوریک در خون افزایش پیدا می‌کند، باعث شکل گرفتن و سپس رسوب کریستال‌هایی در قسمت‌های مفصلی اندام یا بافت‌های همبند می‌شود که درد شدید، التهاب و تورم را در یک یا چند مفصل بدن به دنبال دارد. در طب سنتی از خواص روغن پیاز عنصل برای کمک به تسکین درد و التهاب مفصلی ناشی از نقرس استفاده می‌شود.

۴. تسکین سر درد و درد گوش

روغن پیاز عنصل به تسکین سردرد‌های ناشی از غلبه سردی، درد شقیقه و ساکت کردن درد گوش کمک می‌کند.

۵. درمان سرمازدگی

استفاده از روغن پیاز عنصل برای درمان سرمازدگی انگشتان دست و پا مفید است.


طریقه استفاده از روغن پیاز عنصل

طریقه مصرف برای درمان ریزش مو
برای درمان ریزش مو و تقویت پیاز مو، مقداری از روغن را به ریشه مو‌ها بمالید و حدود ۱۰ دقیقه به آرامی ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت ۷ تا ۸ ساعت، روی سر بماند. سپس به حمام رفته و با شامپو ملایم شستشو دهید.

طریقه مصرف برای تسکین درد عضلانی و سیاتیک
به این منظور مقداری از روغن پیاز عنصل را روی موضع درد ریخته و با روغن به خوبی ماساژ دهید وچند ساعتی روی آن را ببندید.

طریقه مصرف برای رفع سرمازدگی
برای معالجه سرمازدگی انگشتان دست و پا مقداری از پیاز عنصل را در روغن زیتون بجوشانید و استفاده کنید.


معرفی پیاز عنصل و روغن آن

پیاز عنصل گیاهی از خانواده مارچوبه است و در کتب طب سنتی ایران با نام‌هایی نظیر پیاز دشتی، پیاز موش، اسقیل و بصل الفار شناخته می‌شود. مهمترین بخش دارویی این گیاه پیاز‌های سفید آن است. این گیاه عمدتاً در استان‌های جنوبی کشور و در برخی مواقع در میان جنگل‌های بلوط غرب یافت می‌شود. برگ‌های گیاه پیاز عنصل شبیه گل سوسن، زنبق و نرگس است با این تفاوت که کمی پهن‌تر و کشیده‌تر میباشد و پیاز آن گلابی شکل است. پیاز عنصل بزرگ و حجیم است و قسمتی از آن در خاک و قسمت دیگر معمولاً خارج از خاک قرار دارد. فلس‌های پیاز این گیاه مهمترین بخش دارویی آن را تشکیل می‌دهند و ترکیبات شیمیایی سیلی‌پیکرین، سیلین، سیلی‌توکسین و ... از مواد شناسایی شده موجود در این گیاه است. از خواص پیاز عنصل در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

خواص روغن پیاز عنصل و طریقه مصرف آن

طرز تهیه روغن پیاز عنصل

در طب سنتی از پیاز‌های تازه عنصل برای تهیه روغن استفاده می‌شود، به این صورت که پیاز را بعد از برداشت، تمیز و با تیغ به قطعات نازک بریده و خشک می‌کنند و معمولا از روغن زیتون به عنوان روغن پایه استفاده می‌شود.


نکات احتیاطی

استفاده از روغن پیاز عنصل به دلیل دارا بودن برخی ترکیبات سمی برای زنان باردار، زنان شیرده و کودکان مضر است. استفاده از این روغن برای اشخاص دارای مزاج گرم و افرادی که دارای ناراحتی کلیه و معده هستند، بایستی با احتیاط صورت گیرد. در صورتی که گیاه پیاز عنصل مستقیما بر روی پوست مالیده شود، پوست را زخم می‌کند و حتی ممکن است در پوست تاول ایجاد کند.


برگرفته از: مجله طب سنتی اسلام و ایران، کتاب طبّ الصمصام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند