رساله «حسن خلق و اقامه نماز در اندیشه آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی» دفاع شد


رساله «حسن خلق و اقامه نماز در اندیشه آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی» دفاع شد

کانون خبرنگاران نبأ ــ جلسه دفاع از پایان‌نامه و رساله دکتری حجت‌الاسلام احمد لطفیان سرگزی از طلاب سطح چهار حوزه علمیه قم با عنوان «حسن خلق و اقامه نماز به روایت قرآن مجید در اندیشه و سیره آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی»، در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد.

رساله «حسن خلق و اقامه نماز در اندیشه آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی» دفاع شد

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ جلسه دفاع از پایان‌نامه و رساله دکتری حجت‌الاسلام احمد لطفیانسرگزی، از طلاب سطح چهار حوزه علمیه قم با عنوان «حسن خلق و اقامه نماز به روایت قرآن مجید در اندیشه و سیره آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی»، 17 بهمن‌ماه در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام احمد لطفیان سرگزی در این جلسه گفت: حسن خلق یکی از ارکان اصلی مدیریت قوی و کارآمد است و می‌تواند بسیاری از ضعف‌های انسان را بپوشاند یا جبران کند. آیت‌الله فاضل لنکرانی معتقد بودند یکی از عوامل موفقیت و نشاط عبادت و استجابت دعا، رزق حلال و خوش‌برخوردی با مردم است؛ همچنین ایشان معتقد بود ادعای ایمان ساده ولی رسیدن به حقیقت آن بسیار مشکل است.
وی به موضوع نماز در اندیشه آیت‌الله فاضل لنکرانی پرداخت و افزود: اگر نمازگزار همیشه آفریدگار خود را در نظر داشته باشد و در هر تصمیمی که می‌گیرد رضایت خدواند برای او اولویت باشد، سعادت این دنیا و آخرت را برای خود می‌خرد.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: چهار گامی که هر جوان نمازگزار باید در جهت اقامه نماز بردارد، عبارت است از مرحله اول تکمیل نماز خود، مرحله دوم معرفت‌افزایی به دانسته‌هایش از نماز، قرآن، معارف مهدوی و مسجدمحوری، مرحله سوم شناخت نماز و معارف مهدویت از نگاه سایر فرقه‌ها و ادیان و مرحله چهارم، بعد طی مراحل قبلی و بالا بردن معرفت و کیفیت نماز خود، با شیوه‌های دعوت دیگران به نماز آشنا شود.
لطفیان سرگزی ادامه داد: البته جوان نمازگزار در هر سطحی می‌تواند دعوت‌کننده به نماز باشد، اما بعد گذراندن معارف چهار گانه و با توکل به پروردگار می‌تواند موفقیت بیشتری در دعوت دیگران به معارف نماز، قرآن، مسجد و مهدویت داشته باشد.
وی بیان کرد: قبل از اسلام واژه صلاة در معنای دعا به کار می‌رفت، اما بعد این معنا به عملی مخصوص تعلق یافت که با تکبیرة‌الاحرام آغاز و با تسلیم در برابر خداوند پایان می‌پذیرد و چون نماز مشتمل بر کمک‌خواهی از خداوند است، آن را صلاة نا‌میده‌اند.
این کارشناس مذهبی گفت: نماز واژه‌ای است که در زبان پهلوی به معنای احترام، تعظیم و ستایش، تهنیت همراه با احترام زیاد نسبت به خدا وجود داشته است. نماز را ستون دین خوانده‌اند و آنچه با ستون تناسب دارد به پا داشتن است، نه خواندن به تنهایی.
یادآور می‌شود، در این جلسه با تایید هیئت داوران دانشنامه سطح چهار از سوی مؤسسه آموزش عالی حوزوی صحیفه سجادیه به حجت‌الاسلام احمد لطفیان سرگزی اعطا شد.
محمود لطفیان
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیست