دورافتاده‌ترین مناطق سیستان و بلوچستان دارای مدرسه و جاده شدند


دورافتاده‌ترین مناطق سیستان و بلوچستان دارای مدرسه و جاده شدند

زاهدان - سیستان و بلوچستان که پیش از انقلاب از بسیاری از زیرساخت های ابتدایی محروم بود، به برکت انقلاب اسلامی امروز در حال تبدیل شدن به یکی از قطب های اقتصادی کشور است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سیستان و بلوچستان را باید نمونه بارزی از پیشرفت و آبادانی پس از انقلاب اسلامی ایران دانست زیرا این استان کمتر توسعه یافته پس از پیروزی انقلاب اسلامی به لطف عدالت حکومت اسلامی شرایط بسیار مطلوب تری را تجربه کرده و می کند و با کار و فعالیت های انجام شده طی ۴ دهه عمر با برکت انقلاب اسلامی تعداد زیادی طرح های بسیار مهم در آن اجرا شده و تعداد از سایر طرح های مهم نیز در آن در دست اجرا است.

سیستان و بلوچستان با در اختیار داشتن ۱۱.۵ درصد از وسعت ایران اسلامی و همجواری با ۲ کشور پاکستان و افغانستان و با در اختیار داشتن تنها بندر اقیانوسی کشور و هزاران مزیت دیگر تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از پیشرفت متعالی باز مانده بود اما امروزه به برکت انقلاب اسلامی به استانی امن و کارگاه سازندگی و شکوفایی توانمندی ها تبدیل شده و از شمال تا جنوب آن طرح های متعدد زیر بنایی در حال اجرا و اقدام است.

طی این ۴۰ سال توجه به مزیت های مرزی، تاکید بر اقتصاد درون محور، اهمیت دادن به کارگاه های خرد و کوچک و توجه همه جانبه به ظرفیت های بومی سیستان و بلوچستان موجب پویایی اقتصادی و اجتماعی در این استان مرزی شده است.

که در این گزارش تنها به بخش مختصری از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی و همچنین برخی از شاخص ترین طرح ها و پروژه هایی که در این استان اجرا شده و یا در حال اجراست می پردازیم.

دورافتاده‌ترین مناطق سیستان و بلوچستان دارای مدرسه و جاده شدند

نرخ ۷۶ درصدی باسوادی سیستان و بلوچستان

اهمیت آموزش و پرورش در دنیای امروز به حدی است که بسیاری از جامعه شناسان آنرا مهمترین نهاد در ساخت یک جامعه موفق می دانند در واقع آموزش و پرورش، نوعی سرمایه گذاری است، زیرا به طور مستقیم، در تحول و پیشرفت دیگر نهادهای اجتماعی نقش بنیادی و زمینه ساز دارد.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان از نظر نرخ باسوادی، سرانه فضای آموزشی، نسبت دانش آموز به کلاس و نسبت دانش آموز به کارکنان در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار داشت اما در سایه انقلاب شکوهمند اسلامی برای برخورداری همه افراد جامعه از نعمت علم و دانش بسیاری از مشکلات رفع شد.

بنابر آخرین آمار نرخ باسوادی افراد ۶ ساله و بالاتر در سیستان و بلوچستان از ۲۹.۲ درصد قبل از پیروزی انقلاب در حال حاضر به ۷۶ درصد رسیده است که نشان دهنده عزم جدی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای تحقق عدالت آموزشی در کشور است.

علیرضا نخعی، مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار داشت: رفع تبعیض و ایجاد فرصت های برابر برای با هم بودن و با هم آموختن و اندیشیدن از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است.

وی به اشاره به اینکه رشد نرخ باسوادی در استان سیستان و بلوچستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر بوده است، افزود: نرخ باسوادی افراد ۶ سال و بالاتر در این استان از ۲.۲۹ درصد قبل از پیروزی انقلاب در حال حاضر به ۷۶ درصد رسیده است.

مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه این رقم همچنان در حال افزایش است، ادامه داد: نرخ باسوادی زنان در سال ۵۷ در این استان ۱۹.۰۵ و نرخ باسوادی مردان ۳۹.۲۱ درصد بود که اختلاف ۲۰.۱۶ درصدی بین آن ها وجود داشت.

وی گفت: اما در حال حاضر نرخ باسوادی در زنان سیستان و بلوچستان به ۷۱ درصد و مردان به ۸۱ درصد رسیده است که اختلاف باسوادی بین این دو جنس را به ۱۰ درصد کاهش داده است.

نخعی تصریح کرد: همچنین از نظر سرانه فضای آموزشی سال ۵۷ این سرانه ۱.۶۹ متر مربع به ازای هر دانش آموز در سیستان و بلوچستان بود که با رشد ۱.۶۸ اکنون به ۳.۳۷ متر مربع رسیده است.

دورافتاده‌ترین مناطق سیستان و بلوچستان دارای مدرسه و جاده شدند

افزایش تولیدات بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان به ۵ میلیون تن در سال

سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور دارای ظرفیت های مختلفی در حوزه کشاورزی و زیربخش های مهم آن است زیرا اقلیم بسیار مناسب این استان امکان تولید محصولات زراعی در فصل زمستان و همچنین میوه های گرمسیری و سردسیری و محصولات متنوع دامی و شیلاتی در آب های ساحلی و فراساحلی را فراهم کرده است.

سیستان و بلوچستان را به سبب فراوانی نعمات خدادادی و داشتن توانمندی ها و ظرفیت های متعدد سرزمین گنج های پنهان نامیده اند که در پرتو انقلاب اسلامی بسیاری از استعدادهای آن به ویژه در بخش کشاورزی به ثمر نشسته استدر این استان کشور مردم در طول چهار فصل سال به تولید انواع محصولات کشاورزی، داروهای گیاهی، دامداری و صید و صیادی مشغول هستند از همین رو سیستان و بلوچستان را به سبب فراوانی نعمات خدادادی و داشتن توانمندی ها و ظرفیت های متعدد سرزمین گنج های پنهان نامیده اند که در پرتو انقلاب اسلامی بسیاری از استعدادهای آن به ویژه در بخش کشاورزی با وجود قهر طبیعت شکوفا شده و به ثمر نشسته است.

افزایش تولیدات بخش کشاورزی به ۵ میلیون تن با ارزش ۹ هزار میلیارد تومان و تولید فرآورده های دام و طیور به ۲۰۰ هزار تن تنها بخش اندکی از این دستاوردها است که در سایه توجه مسئولان دلسوز نظام به توانمندی این خطه از ایران اسلامی محقق شده است.

مجتبی پیری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بخش های مختلف کشاورزی در این استان به دلیل عدم وجود زیرساخت مناسب با چالش های مختلفی مواجه بود.

وی افزود: اما پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با توجه ویژه ای که به بخش کشاورزی در سیستان و بلوچستان انجام گرفت شاهد دستاوردهای مختلفی در بخش کشاورزی استان بودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: ارتقای تولیدات بخش کشاورزی استان به ۵ میلیون تن به ارزش سالیانه ۹ هزار میلیارد تومان، تولید فرآورده های دام و طیور به ۲۰۰ هزارتن درسال، تولید محصولات و فرآورده های شیلاتی به میزان ۳۱۰ هزار تن در سال و تامین بیش از ۶۰ درصد ماهیان صنعتی کشور و ۴۰درصد صید کل کشور از جمله مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این استان بوده است.

وی افزود: افزایش محصولات زراعی خارج از فصل به ۲۲ هزار هکتار و تولید ۵۵ هزار تن، تولید انواع خرما به میزان ۲۳۰ هزارتن و توسعه سطح زیرکشت خرما به ۵۷ هزار هکتار و صادرات خرمای تولید ارگانیک و توسعه صنایع تبدیلی خرما با ایجاد ۴۹ واحد سردخانه، ۲۲واحد بسته بندی و ۲ واحد فرآوری مجموعا به ظرفیت ۱۲۰ هزار تن و معرفی ۱۰برند تولید و عرضه در سطح ملی و بین المللی را از جمله دیگر دستاوردهای انقلاب در این استان است.

پیری با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حوزه توسعه فضای بسته (گلخانه)، ردیابی مبارزه با آفات قرنطینه ای سوسک سرخرطومی، ثبت جهانی محصولات ارگانیک خرما و اجرای عملیات هرس و تغذیه باغات خرما و بهداشت باغ هیچ گونه اقدامی انجام نشده است، ادامه داد: ایجاد زمینه توسعه کشت های فشرده در فضای گلخانه در سطح ۲۶۰ هکتار با تولید ۵۷ هزارتن و برنامه توسعه گلخانه در سواحل مکران در سطح ۱۰ هزار هکتار، تولید ۱۶۰ هزار تن میوه های گرمسیری و توسعه زیر کشت باغات به ۹ هزار هکتار ، تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز در استان، تولید ۷۰ تن عسل در استان و افزایش کلنی های زنبورعسل به ۶ هزار و ۵۰۰ کلنی، معرفی بیش از ۱۰۰ رقم محصول زراعی اصلاح شده و گواهی شده با عملکرد کمی و کیفی برتر برای ارتقاء تولید و سازگار با شرایط اقلیمی استان، تولید سالانه ۱۰۶ هزار تن شیر و راه اندازی یک هزار و ۷۲۰ واحد گاوداری شیر صنعتی و سنتی در سیستان و بلوچستان از دیگر دستاورهای به دست آمده پس از انقلاب است.

دورافتاده‌ترین مناطق سیستان و بلوچستان دارای مدرسه و جاده شدند

وی گفت: همچنین ارتقای سطح زیرکشت پسته در ۹ هزار هکتار و ایجاد ۴ مرکز ضبط و فرآوری پسته به ظرفیت ۳ هزار تن، اختصاص ۵ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به کشت گیاهان دارویی، اجرای طرح کاداستر اراضی در سطح ۲۷۸ هزار هکتار برای صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزان، توسعه سامانه های نوین آبیاری در سطح ۳۴ هزار هکتار و مطالعه ۲۹ هزار هکتار، ایجاد زمینه توسعه مرغداری های صنعتی و ارتقاء ظرفیت جوجه ریزی به میزان ۲۳ میلیون قطعه در سال و تولید ۳۹ هزارتن گوشت مرغ یا راه اندازی ۲۲۰ واحد پرورش مرغ صنعتی از دیگر دستاوردهای حوزه کشاورزی سیستان و بلوچستان در ۴ دهه گذشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ایجاد زمینه توسعه پرورش مرغ تخم گذار و افزایش ظرفیت تولید تخم مرغ به ۱۱ هزارتن با ایجاد ۴ واحد پرورش مرغ تخم گذار به ظرفیت ۶۰۰ هزار قطعه، توسعه پرورش صنعتی شترمرغ با ایجاد ۷ واحد پرورش شتر مرغ، راه اندازی بزرگترین مزرعه چرخه کامل زنجیره تولید شترمرغ جنوب شرق کشوردر چابهار به ظرفیت ۲۳ هزار و ۷۰۰ قطعه، مرمت و بازسازی و ساماندهی هزار و ۳۲۵ رشته قنات و اجرای طرح عظیم انتقال آب با لوله در سطح ۴۶ هزار هکتار از دشت سیستان با بهره مندی ۷۰ هزار بهره بردار بمنظور افزایش بهره وری و مدیریت مصرف آب از دیگر دستاوردهای چند سال اخیر در استان محسوب می شوند.

وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان سالانه توانایی تولید ۹۰ هزار تن گوشت در کشور را دارد، افزود: ایجاد ۱۲ کشتارگاه صنعتی و بهداشتی، ۴۱ واحد بسته بندی ، ۱۳ کارخانه خوراک دام ، هزار و ۶۰۰ واحد پرواربندی صنعتی و سنتی گوساله، ۱۸ واحد پرواربندی صنعتی و سنتی شتر، تکمیل زنجیره تولید گوشت مرغ با ایجاد ۵ کشتارگاه طیور صنعتی، ۲۱۴ واحد صنعتی پرورش مرغ گوشتی، سه واحد پرورش مرغ مادرگوشتی و ۲واحد کارخانه تولید جوجه یکروزه به ظرفیت ۳۳میلیون قطعه در سال موجب تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز در استان سیستان و بلوچستان شده است.

پیری با بیان اینکه زندگی ۷۰ درصد مردم سیستان و بلوچستان وابسته به کشاورزی است، ادامه داد: این استان با وجود ظرفیت های فراوان با مشکلاتی نظیر خشکسالی چندین ساله روبه روست که زندگی بخش قابل توجه ای از مردم آن را که در این بخش مشغول فعالیت هستند تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: از همین رو در چند سال اخیر با عنایت رهبر معظم انقلاب و تلاش دولت با انجام طرح های مهم نظیر آبیاری با لوله به ۴۶ هزار هکتار از زمین های دشت سیستان و اجرای طرح آبیاری تحت فشار در جنوب استان توجه ویژه ای به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان انجام شده که نوید دهنده آینده روشن در این بخش است.

دورافتاده‌ترین مناطق سیستان و بلوچستان دارای مدرسه و جاده شدند

دورافتاده‌ترین مناطق سیستان و بلوچستان دارای جاده ‌استاندارد شدند

سیستان وبلوچستان در مسیر دو کریدور بسیار مهم و حیاتی «چابهار- میلک» و «میرجاوه به زاهدان و کرمان» قرار گرفته است و با توجه به طرح توسعه بندر چابهار، در حال حاضر پروژه های بزرگ راه سازی در این استان در دست اجرا است که نقش حیاتی در توسعه سیستان و بلوچستان و کشور دارند.

این در حالی است که سیستان و بلوچستان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حتی یک کیلومتر راه روستایی و بزرگراه نداشته اما حالا این استان جزو استان‌های پیشرو در حوزه راه و شهرسازی به شمار می‌رود.

انتقال میلیون‌ها تن بار از بندر چابهار به دیگر مناطق کشور چیزی است که امروزه موجب رشد چشمگیر اقتصادی در این منطقه از کشور شده استسیستان و بلوچستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل هم مرز بودن با دو کشور پاکستان و افغانستان و دارا بودن تنها بندر اقیانوسی کشور به شاهراه ارتباطی شرق به غرب تبدیل شده و توانسته ارتباط هند به افغانستان را نیز تامین کند، انتقال میلیون‌ها تن بار از بندر چابهار به دیگر مناطق کشور چیزی است که امروزه موجب رشد چشمگیر اقتصادی در این منطقه از کشور شده و همه این‌ها به دلیل همین راه‌های مواصلاتی استانداردی است که پس از انقلاب ایجاد شده است.

مسعود مالکی، مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب در این استان تنها ۵ هزار و ۱۹۶ کیلومتر راه وجود داشت که تنها ۸۷۳ کیلومتر آن آسفالت بود.

وی افزود: اما پس از پیروزی انقلاب و در سایه توجهات مسئولان نظام اسلامی به سیستان و بلوچستان خدمات بسیاری در حوزه راه سازی در این استان انجام گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۴ هزار و ۸۳ کیلومتر راه در استان وجود دارد، گفت: همچنین در حال حاضر سیستان و بلوچستان دارای ۲۶۴ کیلومتر بزرگراه، یک هزار و۹۳۱ راه اصلی و ۴ هزار و ۹۱۹ کیلومتر راه فرعی است.

وی با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کل راه های روستایی سیستان و بلوچستان ۱۸۰۰ کیلومتر به صورت خاکی بوده است، ادامه داد: در حال حاضر ۱۶ هزار و ۹۶۸ کیلومتر راه روستایی در استان وجود دارد که از این میزان حدود ۶ هزار و ۲۶۶ کیلومتر آسفالت است که این رقم معادل ۳۷ درصد راه های روستایی را تشکیل می‌دهد.

این موارد تنها گوشه ای از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در چند حوزه در استان پهناور سیستان و بلوچستان بود و از آنجایی که برای نظام پیشرفت سیستان و بلوچستان به نوعی پیشرفت کشور محسوب می شود، برای توسعه این استان گام های زیادی برداشته شده است.

قطعا در صورت جدی گرفتن ظرفیت های سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص و وجود نیروی جوان بسیار در آن، این استان می تواند به یکی از قطب های اقتصادی کشور تبدیل شود همانگونه که هم اینک بیشترین حجم صادرات و واردات کشور از این استان انجام می شود.


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: سیستان و بلوچستان را باید نمونه بارزی از پیشرفت و آبادانی پس از انقلاب اسلامی ایران دانست زیرا این استان کمتر توسعه یافته پس از پیروزی انقلاب اسلامی به لطف عدالت حکومت اسلامی شرایط بسیار مطلوب تری را تجربه کرده و می کند و با کار و فعالیت های انجام شده طی ۴ دهه عمر با برکت انقلاب اسلامی تعداد زیادی طرح های بسیار مهم در آن اجرا شده و تعداد از سایر طرح های مهم نیز در آن در دست اجرا است.

سیستان و بلوچستان با در اختیار داشتن ۱۱.۵ درصد از وسعت ایران اسلامی و همجواری با ۲ کشور پاکستان و افغانستان و با در اختیار داشتن تنها بندر اقیانوسی کشور و هزاران مزیت دیگر تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از پیشرفت متعالی باز مانده بود اما امروزه به برکت انقلاب اسلامی به استانی امن و کارگاه سازندگی و شکوفایی توانمندی ها تبدیل شده و از شمال تا جنوب آن طرح های متعدد زیر بنایی در حال اجرا و اقدام است.

طی این ۴۰ سال توجه به مزیت های مرزی، تاکید بر اقتصاد درون محور، اهمیت دادن به کارگاه های خرد و کوچک و توجه همه جانبه به ظرفیت های بومی سیستان و بلوچستان موجب پویایی اقتصادی و اجتماعی در این استان مرزی شده است.

که در این گزارش تنها به بخش مختصری از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی و همچنین برخی از شاخص ترین طرح ها و پروژه هایی که در این استان اجرا شده و یا در حال اجراست می پردازیم.

دورافتاده‌ترین مناطق سیستان و بلوچستان دارای مدرسه و جاده شدند

نرخ ۷۶ درصدی باسوادی سیستان و بلوچستان

اهمیت آموزش و پرورش در دنیای امروز به حدی است که بسیاری از جامعه شناسان آنرا مهمترین نهاد در ساخت یک جامعه موفق می دانند در واقع آموزش و پرورش، نوعی سرمایه گذاری است، زیرا به طور مستقیم، در تحول و پیشرفت دیگر نهادهای اجتماعی نقش بنیادی و زمینه ساز دارد.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان از نظر نرخ باسوادی، سرانه فضای آموزشی، نسبت دانش آموز به کلاس و نسبت دانش آموز به کارکنان در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار داشت اما در سایه انقلاب شکوهمند اسلامی برای برخورداری همه افراد جامعه از نعمت علم و دانش بسیاری از مشکلات رفع شد.

بنابر آخرین آمار نرخ باسوادی افراد ۶ ساله و بالاتر در سیستان و بلوچستان از ۲۹.۲ درصد قبل از پیروزی انقلاب در حال حاضر به ۷۶ درصد رسیده است که نشان دهنده عزم جدی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای تحقق عدالت آموزشی در کشور است.

علیرضا نخعی، مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر در این زمینه اظهار داشت: رفع تبعیض و ایجاد فرصت های برابر برای با هم بودن و با هم آموختن و اندیشیدن از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است.

وی به اشاره به اینکه رشد نرخ باسوادی در استان سیستان و بلوچستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار چشمگیر بوده است، افزود: نرخ باسوادی افراد ۶ سال و بالاتر در این استان از ۲.۲۹ درصد قبل از پیروزی انقلاب در حال حاضر به ۷۶ درصد رسیده است.

مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه این رقم همچنان در حال افزایش است، ادامه داد: نرخ باسوادی زنان در سال ۵۷ در این استان ۱۹.۰۵ و نرخ باسوادی مردان ۳۹.۲۱ درصد بود که اختلاف ۲۰.۱۶ درصدی بین آن ها وجود داشت.

وی گفت: اما در حال حاضر نرخ باسوادی در زنان سیستان و بلوچستان به ۷۱ درصد و مردان به ۸۱ درصد رسیده است که اختلاف باسوادی بین این دو جنس را به ۱۰ درصد کاهش داده است.

نخعی تصریح کرد: همچنین از نظر سرانه فضای آموزشی سال ۵۷ این سرانه ۱.۶۹ متر مربع به ازای هر دانش آموز در سیستان و بلوچستان بود که با رشد ۱.۶۸ اکنون به ۳.۳۷ متر مربع رسیده است.

دورافتاده‌ترین مناطق سیستان و بلوچستان دارای مدرسه و جاده شدند

افزایش تولیدات بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان به ۵ میلیون تن در سال

سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور دارای ظرفیت های مختلفی در حوزه کشاورزی و زیربخش های مهم آن است زیرا اقلیم بسیار مناسب این استان امکان تولید محصولات زراعی در فصل زمستان و همچنین میوه های گرمسیری و سردسیری و محصولات متنوع دامی و شیلاتی در آب های ساحلی و فراساحلی را فراهم کرده است.

سیستان و بلوچستان را به سبب فراوانی نعمات خدادادی و داشتن توانمندی ها و ظرفیت های متعدد سرزمین گنج های پنهان نامیده اند که در پرتو انقلاب اسلامی بسیاری از استعدادهای آن به ویژه در بخش کشاورزی به ثمر نشسته استدر این استان کشور مردم در طول چهار فصل سال به تولید انواع محصولات کشاورزی، داروهای گیاهی، دامداری و صید و صیادی مشغول هستند از همین رو سیستان و بلوچستان را به سبب فراوانی نعمات خدادادی و داشتن توانمندی ها و ظرفیت های متعدد سرزمین گنج های پنهان نامیده اند که در پرتو انقلاب اسلامی بسیاری از استعدادهای آن به ویژه در بخش کشاورزی با وجود قهر طبیعت شکوفا شده و به ثمر نشسته است.

افزایش تولیدات بخش کشاورزی به ۵ میلیون تن با ارزش ۹ هزار میلیارد تومان و تولید فرآورده های دام و طیور به ۲۰۰ هزار تن تنها بخش اندکی از این دستاوردها است که در سایه توجه مسئولان دلسوز نظام به توانمندی این خطه از ایران اسلامی محقق شده است.

مجتبی پیری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بخش های مختلف کشاورزی در این استان به دلیل عدم وجود زیرساخت مناسب با چالش های مختلفی مواجه بود.

وی افزود: اما پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با توجه ویژه ای که به بخش کشاورزی در سیستان و بلوچستان انجام گرفت شاهد دستاوردهای مختلفی در بخش کشاورزی استان بودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: ارتقای تولیدات بخش کشاورزی استان به ۵ میلیون تن به ارزش سالیانه ۹ هزار میلیارد تومان، تولید فرآورده های دام و طیور به ۲۰۰ هزارتن درسال، تولید محصولات و فرآورده های شیلاتی به میزان ۳۱۰ هزار تن در سال و تامین بیش از ۶۰ درصد ماهیان صنعتی کشور و ۴۰درصد صید کل کشور از جمله مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این استان بوده است.

وی افزود: افزایش محصولات زراعی خارج از فصل به ۲۲ هزار هکتار و تولید ۵۵ هزار تن، تولید انواع خرما به میزان ۲۳۰ هزارتن و توسعه سطح زیرکشت خرما به ۵۷ هزار هکتار و صادرات خرمای تولید ارگانیک و توسعه صنایع تبدیلی خرما با ایجاد ۴۹ واحد سردخانه، ۲۲واحد بسته بندی و ۲ واحد فرآوری مجموعا به ظرفیت ۱۲۰ هزار تن و معرفی ۱۰برند تولید و عرضه در سطح ملی و بین المللی را از جمله دیگر دستاوردهای انقلاب در این استان است.

پیری با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حوزه توسعه فضای بسته (گلخانه)، ردیابی مبارزه با آفات قرنطینه ای سوسک سرخرطومی، ثبت جهانی محصولات ارگانیک خرما و اجرای عملیات هرس و تغذیه باغات خرما و بهداشت باغ هیچ گونه اقدامی انجام نشده است، ادامه داد: ایجاد زمینه توسعه کشت های فشرده در فضای گلخانه در سطح ۲۶۰ هکتار با تولید ۵۷ هزارتن و برنامه توسعه گلخانه در سواحل مکران در سطح ۱۰ هزار هکتار، تولید ۱۶۰ هزار تن میوه های گرمسیری و توسعه زیر کشت باغات به ۹ هزار هکتار ، تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز در استان، تولید ۷۰ تن عسل در استان و افزایش کلنی های زنبورعسل به ۶ هزار و ۵۰۰ کلنی، معرفی بیش از ۱۰۰ رقم محصول زراعی اصلاح شده و گواهی شده با عملکرد کمی و کیفی برتر برای ارتقاء تولید و سازگار با شرایط اقلیمی استان، تولید سالانه ۱۰۶ هزار تن شیر و راه اندازی یک هزار و ۷۲۰ واحد گاوداری شیر صنعتی و سنتی در سیستان و بلوچستان از دیگر دستاورهای به دست آمده پس از انقلاب است.

دورافتاده‌ترین مناطق سیستان و بلوچستان دارای مدرسه و جاده شدند

وی گفت: همچنین ارتقای سطح زیرکشت پسته در ۹ هزار هکتار و ایجاد ۴ مرکز ضبط و فرآوری پسته به ظرفیت ۳ هزار تن، اختصاص ۵ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به کشت گیاهان دارویی، اجرای طرح کاداستر اراضی در سطح ۲۷۸ هزار هکتار برای صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزان، توسعه سامانه های نوین آبیاری در سطح ۳۴ هزار هکتار و مطالعه ۲۹ هزار هکتار، ایجاد زمینه توسعه مرغداری های صنعتی و ارتقاء ظرفیت جوجه ریزی به میزان ۲۳ میلیون قطعه در سال و تولید ۳۹ هزارتن گوشت مرغ یا راه اندازی ۲۲۰ واحد پرورش مرغ صنعتی از دیگر دستاوردهای حوزه کشاورزی سیستان و بلوچستان در ۴ دهه گذشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ایجاد زمینه توسعه پرورش مرغ تخم گذار و افزایش ظرفیت تولید تخم مرغ به ۱۱ هزارتن با ایجاد ۴ واحد پرورش مرغ تخم گذار به ظرفیت ۶۰۰ هزار قطعه، توسعه پرورش صنعتی شترمرغ با ایجاد ۷ واحد پرورش شتر مرغ، راه اندازی بزرگترین مزرعه چرخه کامل زنجیره تولید شترمرغ جنوب شرق کشوردر چابهار به ظرفیت ۲۳ هزار و ۷۰۰ قطعه، مرمت و بازسازی و ساماندهی هزار و ۳۲۵ رشته قنات و اجرای طرح عظیم انتقال آب با لوله در سطح ۴۶ هزار هکتار از دشت سیستان با بهره مندی ۷۰ هزار بهره بردار بمنظور افزایش بهره وری و مدیریت مصرف آب از دیگر دستاوردهای چند سال اخیر در استان محسوب می شوند.

وی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان سالانه توانایی تولید ۹۰ هزار تن گوشت در کشور را دارد، افزود: ایجاد ۱۲ کشتارگاه صنعتی و بهداشتی، ۴۱ واحد بسته بندی ، ۱۳ کارخانه خوراک دام ، هزار و ۶۰۰ واحد پرواربندی صنعتی و سنتی گوساله، ۱۸ واحد پرواربندی صنعتی و سنتی شتر، تکمیل زنجیره تولید گوشت مرغ با ایجاد ۵ کشتارگاه طیور صنعتی، ۲۱۴ واحد صنعتی پرورش مرغ گوشتی، سه واحد پرورش مرغ مادرگوشتی و ۲واحد کارخانه تولید جوجه یکروزه به ظرفیت ۳۳میلیون قطعه در سال موجب تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز در استان سیستان و بلوچستان شده است.

پیری با بیان اینکه زندگی ۷۰ درصد مردم سیستان و بلوچستان وابسته به کشاورزی است، ادامه داد: این استان با وجود ظرفیت های فراوان با مشکلاتی نظیر خشکسالی چندین ساله روبه روست که زندگی بخش قابل توجه ای از مردم آن را که در این بخش مشغول فعالیت هستند تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: از همین رو در چند سال اخیر با عنایت رهبر معظم انقلاب و تلاش دولت با انجام طرح های مهم نظیر آبیاری با لوله به ۴۶ هزار هکتار از زمین های دشت سیستان و اجرای طرح آبیاری تحت فشار در جنوب استان توجه ویژه ای به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان انجام شده که نوید دهنده آینده روشن در این بخش است.

دورافتاده‌ترین مناطق سیستان و بلوچستان دارای مدرسه و جاده شدند

دورافتاده‌ترین مناطق سیستان و بلوچستان دارای جاده ‌استاندارد شدند

سیستان وبلوچستان در مسیر دو کریدور بسیار مهم و حیاتی «چابهار- میلک» و «میرجاوه به زاهدان و کرمان» قرار گرفته است و با توجه به طرح توسعه بندر چابهار، در حال حاضر پروژه های بزرگ راه سازی در این استان در دست اجرا است که نقش حیاتی در توسعه سیستان و بلوچستان و کشور دارند.

این در حالی است که سیستان و بلوچستان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حتی یک کیلومتر راه روستایی و بزرگراه نداشته اما حالا این استان جزو استان‌های پیشرو در حوزه راه و شهرسازی به شمار می‌رود.

انتقال میلیون‌ها تن بار از بندر چابهار به دیگر مناطق کشور چیزی است که امروزه موجب رشد چشمگیر اقتصادی در این منطقه از کشور شده استسیستان و بلوچستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل هم مرز بودن با دو کشور پاکستان و افغانستان و دارا بودن تنها بندر اقیانوسی کشور به شاهراه ارتباطی شرق به غرب تبدیل شده و توانسته ارتباط هند به افغانستان را نیز تامین کند، انتقال میلیون‌ها تن بار از بندر چابهار به دیگر مناطق کشور چیزی است که امروزه موجب رشد چشمگیر اقتصادی در این منطقه از کشور شده و همه این‌ها به دلیل همین راه‌های مواصلاتی استانداردی است که پس از انقلاب ایجاد شده است.

مسعود مالکی، مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب در این استان تنها ۵ هزار و ۱۹۶ کیلومتر راه وجود داشت که تنها ۸۷۳ کیلومتر آن آسفالت بود.

وی افزود: اما پس از پیروزی انقلاب و در سایه توجهات مسئولان نظام اسلامی به سیستان و بلوچستان خدمات بسیاری در حوزه راه سازی در این استان انجام گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۴ هزار و ۸۳ کیلومتر راه در استان وجود دارد، گفت: همچنین در حال حاضر سیستان و بلوچستان دارای ۲۶۴ کیلومتر بزرگراه، یک هزار و۹۳۱ راه اصلی و ۴ هزار و ۹۱۹ کیلومتر راه فرعی است.

وی با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کل راه های روستایی سیستان و بلوچستان ۱۸۰۰ کیلومتر به صورت خاکی بوده است، ادامه داد: در حال حاضر ۱۶ هزار و ۹۶۸ کیلومتر راه روستایی در استان وجود دارد که از این میزان حدود ۶ هزار و ۲۶۶ کیلومتر آسفالت است که این رقم معادل ۳۷ درصد راه های روستایی را تشکیل می‌دهد.

این موارد تنها گوشه ای از خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در چند حوزه در استان پهناور سیستان و بلوچستان بود و از آنجایی که برای نظام پیشرفت سیستان و بلوچستان به نوعی پیشرفت کشور محسوب می شود، برای توسعه این استان گام های زیادی برداشته شده است.

قطعا در صورت جدی گرفتن ظرفیت های سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص و وجود نیروی جوان بسیار در آن، این استان می تواند به یکی از قطب های اقتصادی کشور تبدیل شود همانگونه که هم اینک بیشترین حجم صادرات و واردات کشور از این استان انجام می شود.

کد خبر 4534789

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج