سلولیت چیست؟ راههای درمان سلولیت


سلولیت چیست؟ راههای درمان سلولیت تحرک و ورزش باعث بهبود خون‌رسانی به بافت چربی زیر پوستی می‌شود سلولیت به ناهمواری های سطح بدن در قسمت هایی از بدن مانند کشاله های ران، شکم و باسن اطلاق می شود.    سلولیت نوعی چربی است که به شکلی متفاوت روی پوست نمایان می‌شود. علت سلولیت را باید … نوشته سلولیت چیست؟ راههای درمان سلولیت اولین بار در داناکده پدیدار...


سلولیت چیست؟ راههای درمان سلولیت

تحرک و ورزش باعث بهبود خون‌رسانی به بافت چربی زیر پوستی می‌شود

سلولیت به ناهمواری های سطح بدن در قسمت هایی از بدن مانند کشاله های ران، شکم و باسن اطلاق می شود.

سلولیت نوعی چربی است که به شکلی متفاوت روی پوست نمایان می‌شود. علت سلولیت را باید این گونه معرفی کرد که این نوع خاص از چربی زیر پوستی، بین عضلات و فیبرهایی که پوست را به عضله وصل می‌کند، گیر کرده است و با فشاری که کیسه‌های چربی به بافت پوست وارد می‌کنند، ظاهری پرتقالی شکل به پوست می‌دهند و فرورفتگی‌هایی را روی پوست به وجود می‌آورند.

سلولیت به صورت یک ناحیه ی قرمز رنگ و ورم کرده بر روی پوست ظاهر می شود که گرم و حساس بوده و ممکن است به سرعت گسترش پیدا کند.

سلولیت‌ها اغلب بعد از سنین بلوغ دیده می‌شوند و در خانم‌ها به دلیل اینکه حجم فیبر در بافت‌های مفصلی و ارتباط دهنده آنها بیشتر است، به میزان بیشتری وجود دارد که به حدود۸۰-۹۰ درصد می‌رسد. ممکن است در خانم‌های جوان هم سلولیت دیده شود ولی میزان آن در افرادی که سن بالاتری دارند، به دلیل نازک شدن پوست بیشتر است. با افزایش چربی و شل شدن عضلات بدن، درصد بروز سلولیت بیشتر می‌شود.

از دلایل تشکیل سلولیت:

تحرک و ورزش نکردن: تحرک و ورزش باعث بهبود خون‌رسانی به بافت چربی زیر پوستی و سوخت و ساز بهتر چربی‌ها می‌شود.

وراثت: بدین معنی که اگر مادر شما سلولیت دارد شما هم احتمالا”‌ این فرورفتگی‌های بد شکل را در اندام‌های خود خواهید یافت.

پیروی از رژیم‌های غلط غذایی به منظور لاغر شدن

نوشیدن ناکافی آب: توصیه می‌شود روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشید.

جریان ناکافی خون در ناحیه زیر پوستی

در معرض نور آفتاب قرار گرفتن به مقدار زیاد

خوردن غذا‌های چرب و ناسالم از نظر تغذیه‌ای

سیگار کشیدن

جریان ناکافی سیستم لنفاوی

بعضی از آلرژی‌های غذایی

خوردن غذاهایی شور باعث تورم و باد کردن بیشتر سلول‌های چربی می‌شوند

راههای درمان سلولیت :

درمان سلولیت با کرم های موضعی:

ساده ترین راه های کوتاه مدت برای بهبود ظاهر سلولیت استفاده از یک لوسیون یا کرم است، که به دو گروه عمده تقسیم می شوند: آنهایی که حاوی کافئین هستند، و دارای یک اثر سفت کننده موقت است و به صاف کردن برجستگی ها کمک میکنند .و دسته دوم هم کرمهایی که با ویتامین A مشتق شده اند ، که در طول زمان می تواند لایه بیرونی پوست را ضخیم و توده زیر پوست را کمتر کند .

درمان سلولیت با روغن کرچک :

روغن کرچک در تولید کلاژن و الاستین موثر است. روغن کرچک به این دلیل در درمان سلولیت بسیار موثر است که دارای نفوذپذیری بالایی است و یک مرطوب کننده فوق العاده است. برای استفاده از روغن کرچک در درمان سلولیت، این روغن را به دمای بالاتر از دمای محیط (ولرم) رسانده و به مدت بیست دقیقه از آن برای ماساژ قسمت های موضعی که درگیر سلولیت است استفاده کنید. این قسمت ها را به خوبی ماساژ دهید و صبر کنید به مدت یک ساعت روی موضع سلولیت بماند.

درمان سلولیت با رژیم غذایی سالم :

رژیم غذایی خود را به سمتی پیش ببرید که از میوه‌های تازه، سبزیجات، مواد پروتئینه سالم و غلات بیشتر مصرف کنید و خوردن غذاهایی مانند نوشیدنی و خوراکی‌های فرآوری شده مانند نان سفید و نوشابه‌های گازدار و انرژی‌زا و البته شکر را به حداقل برسانید. برخی مطالعات نشان داده است که مصرف کافئین به دلیل آنکه جریان خون و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، باعث بدتر شدن وضعیت سلولیت بدن می‌شود.

خوردن غذاهایی که میزان زیادی نمک دارند و شور هستند، باعث تورم و باد کردن بیشتر سلول‌های چربی می‌شوند و به دنبال آن باعث می‌شوند که سلولیت‌ها بیشتر به چشم بیایند. پس بهتر است که میزان مصرفی سدیم خود را کنترل کنید و با خوردن حجم زیادی از غذاهای فیبردار مانند سبوس و جو دوسر، جذب پتاسیم را تنظیم کنید. همچنین خوردن غلات مانند میوه و سبزی باعث از بین بردن و دفع مواد سمی و بیهوده از روده‌ها می‌شود.

برای کمک به درمان سلولیت، محل آسیب دیده را با ویتامین E ماساژ دهید

درمان سلولیت با فعالیت ورزشی منظم:

به همان اندازه که رژیم غذایی در درمان سلولیت و ممانعت از تشکیل سلولیت نقش دارد، داشتن فعالیت بدنی منظم روزانه نیز موثر است. تمرینات ورزشی HIIT و Cardio دو نوع سبک تمرینی هستند که بر روی چربی سوزی و افزایش متابولیسم بدن تمرکز دارند.

انجام این تمرینات به کاهش تجمع چربی در بدن، کاهش احتباس آب اضافه و درمان سلولیت ها کمک می کند. یکی از قابلیت های این نوع تمرینات این است که اکثرا بر پایه وزن بدن هستند و نیازی به وسایل ورزشی تخصصی برای انجام آن ها ندارید و به راحتی می توانید در منزل به انجام این تمرینات بپردازید.

درمان سلولیت با دوچرخه ثابت در آب:

یکی دیگر از روش‌های بسیار مطلوب و نوین در درمان سلولیت، پدال زدن در آب است. استفاده از دوچرخه ثابت مخصوص در استخر باعث می‌شود عملکرد ماساژ‌دهنده آب بر عضلات روی بافت‌های عمیق‌تر باشد. این روش همچنین با بهبود جریان خون بر وضعیت پوست و بافت‌ها تاثیر مثبت دارد. به علاوه، پدال زدن در آب، بدن را در وضعیت مقاوم‌تری قرار می‌دهد که درنتیجه باعث افزایش ضربه به قسمت‌های عمیق‌تر عضلات می‌شود. برای تاثیر بیشتر این روش توصیه می‌شود پس از پدال زدن، پوست با کرم‌های مخصوص ماساژ داده شود.

درمان سلولیت با استفاده از ویتامین E :

ویتامین E در تغذیه پوست بسیار موثر است. ویتامین E پوست شما را سالم و مرطوب نگه می دارد و از بروز مشکلات پوستی از جمله خارش، التهاب، قرمزی و کشش در پوست جلوگیری می کند و در درمان سلولیت می تواند موثر باشد. برای کمک به درمان سلولیت، محل آسیب دیده را با ویتامین E ماساژ دهید.

درمان سلولیت با استفاده از نمک دریا :

وان حمام را از آب گرم پر کنید و در آن به اندازه دو فنجان نمک دریا اضافه فرمایید. در این آب به مدت بیست دقیقه بنشینید. این کار به دفع سموم پوست و بدنتان کمک می کند و در درمان و پیشگیری از سلولیت موثر است.

لیزر تنها روشی است که سلول‌های چربی زیرپوستی را از بین می‌برد

درمان سلولیت با الکترولیپولیز electrolipolysis:

این شیوه درمانی تاثیر عالی بر درمان سلولیت دارد و اصول آن مبتنی بر از بین بردن چربی‌ها با استفاده از جریان الکتریکی و گرما بدون درد است. تحریک الکتریکی بر چربی‌های جمع‌شده سرعت جریان خون را آسان کرده و به دفع سلول‌های زائد چربی از بافت‌ها کمک می‌کند. الکترولیپولیز برای درمان سلولیت خفیف و متمرکز مفید است و باعث کاهش ظاهر پوست پرتقالی و بهبود حالت کشسانی پوست می‌شود. شایان ذکر است از بین روش‌های مختلف لیزر که ممکن است در مورد سلولیت معرفی شود، تنها این روش که سلول‌های چربی زیرپوستی را از بین می‌برد، موثر است و انواع دیگری که تنها روی پوست تابیده می‌شود، بدون تاثیر خواهد بود.

درمان سلولیت با نوشیدن آب:

آب زیادی بنوشید و تلاش کنید تا این میزان به ۲-۴ لیتر در روز برید. نوشیدن آب کافی موجب می‌شود مواد سمی از بدن دفع شوند و به تمیز شدن بدن کمک می‌کند. همچنین می‌تواند در دفع چربی هم اثرگذار باشد. آب باعث استحکام بیشتر کلاژن و بافت‌های ارتباط دهنده پوست می‌شود و در نتیجه آن پوست سفت‌تر می‌شود. همچنین نوشیدن آب کافی بر کاهش چروک روی پوست هم تأثیر مثبت دارد. هم زمانی که آب کافی در بافت و درون بدن شما وجود نداشته باشد، وضعیت سلولیت بدتر می‌شود. کمبود آب باعث نازک شدن پوست و ضعیف شدن آن می‌شود؛ زمانی که پوست نازک باشد، سلولیت بیشتر نمایان می‌شود.

درمان سلولیت با لیپوساکشن :

این روش درمانی ریشه ای برای از بین بردن سلولیت است. با این حال باید بدانید که این شیوه، به جراحی واقعی نیاز دارد. در این عمل جراحی، سلول های چربی کنده و مکیده می‌شوند. ضمناٌ می‌توان مقدار زیادی از سلول های چربی را یک باره از جا بکند. در بین افراد جوان بعد از جراحی، پوست به طور طبیعی به حالت عادی خود باز می‌گردد اما برای افراد مسن تر، باید از روش های جراحی استفاده کرد.با این حال، پس از انجام این جراحی نیز تغذیۀ فرد باید کنترل شود تا سلول های جذب کنندۀ چربی دوباره از نو ساخته نشوند.

گردآوری: بخش سلامت بیتوته

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بیماری‌ها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی