واکنش روسیه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و سوریه/ استقبال از INSTEX


معاون وزیر خارجه روسیه با استقبال از اجرایی شدن مکانیزم ساحات، گفت که تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و سوریه به مثابه تروریسم اقتصادی است.

آفتاب‌‌نیوز :
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که تحریم‌های کنگره آمریکا علیه سوریه و ایران، مصداق بارز «تروریسم اقتصادی» است.

ریابکوف طی نشست خبری در مسکو، با انتقاد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و احیای تحریم‌های ذیل برجام علیه ایران، از اقدام سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) در اجرایی کردن مکانیزم تداوم تجارت با ایران (ساحات - INSTEX) استقبال کرد.

به نوشته خبرگزاری «اینترفکس» وی با تاکید بر لزوم به‌کاربردن واحدهای پول ملی در تبادلات تجاری بین ایران و روسیه، گفت: «ما بارها درباره این مسئله صحبت کرده‌ایم - از جمله طریق سفیر خود در تهران - که باید روند انتقال تعاملات اقتصادی به استفاده از ارزهای ملی را به‌عنوان بهترین روش برای حفاظت از خود در برابر سوءاستفاده آمریکا از نقش دلار، هرچه سریعتر کامل کنیم».

معاون وزیر خارجه روسیه درباره تحریم‌های آمریکا علیه سوریه و حامیانش نیز توضیح داد: «راه‌هایی برای حداقل کردن پیامدهای تحریم‌های آمریکا وجود دارد و البته می‌توان این روش‌ها را بهبود نیز بخشید. بسترها و شرکای جایگزینی وجود دارد که باید تقویت شوند. درخصوص سوریه نیز مطمئنم که روابط روسیه-سوریه، علی‌رغم دخالت‌های آمریکا یا هر کشور دیگری، فقط پیشرفت خواهد کرد. و معتقدم که تحریم‌های آمریکا، تروریسم اقتصادی هستند».

این اظهارات یک روز پس از اقدام مجلس سنای آمریکا در تصویب طرح موسوم به «تقویت امنیت آمریکا در خاورمیانه» مطرح می‌شود. این طرح از دولت آمریکا می‌خواهد که به بهانه‌های حقوق بشری، تحریم‌های جدیدی را علیه حامیان دولت سوریه و هر شخص یا نهادی که بخواهد با بخش‌های انرژی، هوافضا و تجاری این کشور همکاری داشته باشد، تحریم کند.

ریابکوف با صحیح دانستن تصمیم آمریکا برای خارج کردن نظامیان خود از سوریه، ادامه داد: «هرچه زودتر آمریکا از سوریه خارج شود، بهتر است. البته عقب‌نشینی آمریکا از سوریه به‌طول خواهد انجامید».

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره خروج آمریکا از معاهده منع تولید موشک‌های میان‌برد (INF) نیز اظهار داشت: «در تاریخ 4 فوریه (15 بهمن) نامه‌ای را حول تعلیق مشارکت روسیه در این معاهده به آمریکایی‌ها ارسال کردیم. در این نامه تاکید کردیم که تا زمانی که آمریکا به این معاهده بازنگردد، ما نیز آن را معلق می‌دانیم».

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه روسیه هر کاری که می‌توانست برای حفظ این معاهده انجام داد، اضافه کرد: «حتی با اتخاذ تدابیر شفافیت‌بخشی، از چارچوب معاهده نیز فراتر رفتیم. مسئولیت کامل ازبین رفتن معاهده INF، که ضربه سختی به ثبات استراتژیک (جهانی) می‌زند، بر دوش آمریکاست. روسیه اقدامات جامعی را برای حفظ امنیت خود بعد از خروج آمریکا از این معاهده انجام می‌دهد».

ریابکوف ضمن تاکید بر ضرورت منحل نکردن معاهده‌های کنترل تسلیحاتی، گفت: «روسیه از پیشنهاد آمریکا برای تدوین معاهده جدید حول موشک‌های میان‌برد هسته‌ای استقبال می‌کند. ما آماده هستیم تا بر اساس اصل عمل متقابل، مذاکراتی را با آمریکا بر سر معاهده INF و دیگر مسائل ثبات استراتژیک انجام دهیم».

وی درباره مداخله‌های آمریکا در امور داخلی ونزوئلا و حمایت واشنگتن از رهبر مخالفان این کشور نیز تصریح کرد: «اقدام ایالات متحده در ارائه قطعنامه پیشنهادی برای تغییر رژیم در ونزوئلا به شورای امنیت سازمان ملل، اشتباهی بزرگ خواهد بود».

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو