پلیس واقعی و تبهکار ساختگی در «متری شیش و نیم»


امتیاز اصلی فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» خلق شخصیت پلیسی بود که تا به امروز در سینمای ایران کم داشتیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پرویز جاهد یکی از منتقدان با سابقه با مقدمه‌ای درباره کارنامه روستایی و ژانر فیلم‌های پلیسی در سینمای ایران، در توصیف فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» می‌گوید: «فیلم «ابد و یک روز» سعید روستایی با وجود آنکه مانند «متری شیش و نیم» به موضوع اعتیاد می پردازد اما موضوع متفاوتی دارد و یک ملودرام خانوادگی با تم رئالیستی اجتماعی است و با «متری شیش و نیم» که فیلمی پلیسی و گانگستری است تفاوت دارد. او در «ابد و یک روز» به قربانیان اعتیاد می‌پرداخت و در این فیلم به مسببین اعتیاد و از این لحاظ دو فیلم کاملا متفاوت هستند. اگر بخواهیم تاریخی به این ژانر نگاه کنیم از دهه ۴۰ با آن سر و کار داریم، فیلم‌هایی درباره مواد مخدر، قاچاق و جدال پلیس با آن‌ها که پس از انقلاب نیز وجود داشت اما آن‌ها سطحی و کلیشه‌ای و تیپ‌سازی بودند. الان با چند فیلمی که در سال‌های اخیر ساخته شد مانند «مغزهای کوچک زنگ زده»، «متری شش و نیم» و آثاری دیگر تحولی در این ژانر ایجاد شده است و من از این لحاظ فیلم را بسیار جالب می‌دانم.»

او در ارزیابی «متری شیش و نیم» بیان می‌کند: «این فیلم یک جهش‌ها، امتیازها و در مقابل کمبودهایی را نیز دارد. امتیاز اصلی فیلم در خلق شخصیت یک پلیس است که در سینمای ایران بسیار کم داشتیم، روستایی یک پلیس خون‌دار و واقعی را آفریده که باورپذیر است و پیمان معادی نیز خیلی خوب نقشش را بازی می‌کند. از آن طرف در خلق شخصیت ناصر خاکزاد که نوید محمدزاده نقش او را ایفا می‌کرد موفق نبوده است. ضمن اینکه فیلم چون کاراکتر محور است فکر می‌کنم اگر بیشتر روی کاراکتر پلیس تمرکز می‌کرد خیلی موفق‌تر می بود اما به سمت کاراکتر تبهکار می‌رود که او هم گانگستر واقعی نیست و نمی‌توانم آن را بپذیرم. در فیلم یک گانگستر ایرانی است که ریشه در فقر دارد و از همان فضایی می‌آید که آقای روستایی در «ابد و یک روز» ترسیمش کرده بود و یک آدمی از آنجا شروع کرده و به یک کارتل مواد مخدر تبدیل شده است اما چون فیلم چگونگی رشد این شخصیت را نشان نمی‌دهد، فیلمساز می‌خواهد با دیالوگ همه آن گذشته را به تماشاگر عرضه کند که به نظرم در نیامده است.»

این منتقد در ادامه می‌افزاید: «در ژانر پلیسی فیلم موفقی است که پس از دستگیری نوید محمدزاده واقعا خیلی احساساتی و خانوادگی شده و از ژانر پلیسی درآمده و به ژانر «ابد و یک روز» می پیوندد و در واقع می‌خواهد ادای دینی به فیلم نخست خود انجام دهد که به نظرم این مسئله هم آسیب‌زاست.»

پلیس واقعی و تبهکار ساختگی در «متری شیش و نیم»

۵۷۲۴۳

کد خبر 1230013

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟