کتاب «هزار و یک شب در سینمای قرن 21» منتشر شد


کتاب «هزار و یک شب در سینمای قرن 21» منتشر شد

تهران- ایرنا- کتاب «هزار و یک‌شب در سینمای قرن 21» نوشته اعظم ­حسن‌پور از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگی ایرنا،نویسنده کتاب « هزار و یک شب در سینمای قرن 21» با زبانی ساده به طرح پیچیده‌­ترین الگو­های روایتگری فیلم­های حاشیه‌­ای تاریخ معاصر سینما پرداخته و معادل‏هایی برای پیچیدگی­ها و درهم‌تنیدگی­های قصه‌­های هزار و یک‌شب پیدا کرده است.
این کتاب که دستاورد پژوهش انجام‌شده در دانشگاه تهران و با راهنمایی دکتر احمد الستی است، به دنبال معرفی توانایی های بالقوه هزار و یک‌شب از نظر روایت­های درهم‌تنیده و مرتبط با هم است.
ارائۀ تحلیلی از امکانات «زمانی» در روایت­های هزار و یک‌شب؛ ارائه روایت‌های درهم‌تنیده و طرح پیچیدگی‌های اشکال مختلف روایت و پیوستگی­های درونی آنها، مطالعه و پژوهشی در تغییر روایتگر در درون متن و جابه‌جایی نقطۀ دید روایتگر از اهداف دیگر این پژوهش است.
نویسنده این اثر در واقع در جستجوی آن است که بداند چگونه و با چه شیوه­هایی هزار و یک‌شب داستان­های مختلف را به هم پیوند می‌زند، زمانِ این آثار چگونه قابل‌بازگشت به گذشته و قابل‌رجعت به آینده است، چگونه روایت­های گسسته هزار و یک‌شب به متن سینمایی پیوسته­ای تبدیل می­شوند و چگونه شگردهای روایتی در هزارویک‌شب قابل‌انطباق با شگردهای روایتی در سینما هستند.
به زعم نویسنده این کتاب، داستان «هزار و یک‌شب» به رغم برخورداری از نقد و بررسی‌های بسیار از سوی پژوهشگران و منتقدان، اما یکی از مهم‌ترین جنبه­های آن یعنی ساختار روایی اثر به‌ویژه از منظر سینمایی کمتر بدان توجه شده است.
این کتاب استدلال می­کند که در شکل روایت­های بسیاری از قصه‌های هزار و یک‌شب، نوعی از داستان­گویی دیده می­شود که شبیه آن چیزی است که دیوید بوردول، نظریه‌پرداز معاصر سینمایی، آن را «ساختار شبکه­‌ای» می­نامد.
اهمیت بررسی و تحقیق دربارة این اثر ادبی این است که می­توان وجوه بسیار فراموش‌شده­ای از تکنیک­های روایت را که تصور می­شود ابداع‌کنندة اصلی آن‌ها‌ غرب است، در این اثر کاملاً شرقی جست‌وجو کرد.
الستی در پیشگفتار این کتاب ضمن بیان توضیحاتی درباره ویژگی‌های این اثر، خواندن کتاب «هزارویک‌شب در سینمای قرن 21» را به همۀ علاقه‌­مندان روایت­‌شناسی در ادبیات و سینما با نگاهی به تحولات معاصر توصیه کرده است.
الستی تأکید می‌کند که این کتاب با تکیه بر تفسیرهای نظریه‌­پردازان روایت، زمینۀ تحقیقی محکمی را برای موقعیت های «داستان در داستان»، «روایت­های غیرخطی کثرت‌گرا» و «الگوهای ساختار زمانی نو» فراهم می‌کند؛ همچنین استدلال‌های نو و بدیع به راوی­های «برون‌داستانی و درون­داستانی»، روایتگر «دگر­گو» و «هم‌گو» و بالاتر از همه گسترش «کانونی­سازی» به سطحی قابل‌توجه، از مهم‌ترین ویژگی این کتاب در گسترش روایت‌شناسی در ایران است.
کتاب «هزارویک‌شب در سینمای قرن 21» در چهار فصل، 202 صفحه، قطع رقعی و با قیمت 16هزار تومان وارد بازار نشر شده است.
فراهنگ**9210**2022

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ادبیات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل