اموزش نقاشی کشیدن به کودکان، چند نکته مهم


اموزش نقاشی کشیدن به کودکان، چند نکته مهم

بدون شک نقاشی کشیدن یکی از اولین مهارت‌هایی است که اغلب کودکان آن را می‌آموزند.

بدون شک نقاشی کشیدن یکی از اولین مهارت‌هایی است که اغلب کودکان آن را می‌آموزند. نقاشی کشیدن نه فقط یک سرگرمی بلکه یک ابزار برای برقراری ارتباط بهتر کودک با محیط اطراف و همچنین یک روش برای تقویت هوش و مهارت یادگیری کودکان است. به همین دلیل آموزش نقاشی کشیدن به کودکان برای بسیاری از والدین اهمیت دارد.
نکاتی برای آموزش نقاشی کشیدن به کودکان
فراموش نکنید در هر رده سنی کودکان آماده آموزش مهارت‌های متفاوتی در زمینه نقاشی کشیدن هستند بنابراین مهم است که بدانید در هر سنی چه مهارت‌هایی به کودک خود آموزش دهید. در ادامه این مقاله شما را با چند نکته در زمینه آموزش نقاشی کشیدن به کودکان ۹ تا ۱۱ ساله آشنا می‌کنیم با کودکت همراه باشید.
آموزش شکل هندسی و فضایی اجسام
کودکان تا پیش از ۱۰ سال به کشیدن پرسپکتیو، اندازه‌های مختلف اجسام و سایر چیزها در مورد فضا و فاصله اجسام علاقه‌مند هستند. حالا در حدود سن ۹ تا ۱۱ سالگی می‌توانید به آن‌ها آموزش دهید یک جسم را از چند زاویه مختلف نقاشی کنند تا بیشتر با با شکل هندسی و فضایی اجسام آشنا شوند. همچنین می‌توانید با کنار هم قرار دادن اشکال هندسی با رنگ‌های خنثی به او سایه زدن را آموزش دهید.

آموزش نسبت از طریق کشیدن پرتره
یکی از سخت‌ترین تکنیک‌ها در آموزش نقاشی کشیدن به کودکان آموزش نسبت اجزای صورت و بدن است. افراد معمولا تمایل دارند سر و چشم را بزرگ‌تر از حالت طبیعی آن‌ ببینند. همچنین معمولا تصور می‌کنند چشم در مکان بالاتری قرار دارد.
برای آموزش نسبت اجزای چهره به کودکان می‌توانید یک آینه به آن‌ها بدهید و از آن‌ها بخواهید چهره خودشان را نقاشی کنند. به آن‌ها اجازه دهید از چهره خود در حالت‌ها مختافی نقاشی بکشند یا از افراد مختلف نقاشی بکشند تا سرعتشان در کشیدن طرح بالاتر رود.
بحران کاهش اعتماد به نفس را مدیریت کنید
در حدود سن ۹ تا ۱۰ سالگی کودکان علاقه شدیدی به کشیدن نقاشی واقع گرایانه دارند. کودکان ممکن است از اینکه نمی‌توانند به خوبی نقاشی بکشند ناامید شوند. آن‌ها ممکن است اعتماد بهن فس خود را از دست بدهند و دست از نقاشی کشیدن بکشند و خودشان را یک نقاش بد معرفی کنند. برای مدیریت این بحران اعتماد به نفس برای آن‌ها توضیح دهید که نقاشی کشیدن یک مهارت است که فقط با تمرین زیاد امکان پذیر است. به آن‌ها بفهمانید وقتی از نقاشی‌های خود خسته می‌شوند و انتظار بیشتری از خودشان دارند یعنی در حال رفتن به سطح مهارت بالاتری هستند. اگر فکر می‌کنند نقاش بدی هستند به خاطر این است که آن‌ها یاد گرفته‌اند چیزها را به شکل دیگری ببیند که پیش از این نمی‌دیدند.
-کودکان در حدود ۱۱ سالگی معمولا علاقه خود را نسبت به نقاشی کشیدن از دست می‌دهند و دست از آن می‌کشند. تکنیک‌ها و مهارت‌های مناسب سنشان را به آن‌ها آموزش دهید تا به کمک این مهارت‌های جدید آن‌ها همچنان به نقاشی کشیدن علاقه‌مند باقی بمانند.
-مفهوم گسترده‌تری از هنر را به کودک آموزش دهید. وقتی کودک علاقه خود را به تمرین نقاشی کشیدن از دست می‌دهد می‌توانید شکل‌های دیگری از هنر نقاشی را به او بیاموزید. برای مثال نقاشی‌های انتزاعی، کمیک (comics) یا طراحی می‌توانند اعتماد به نفس کودک را باز گردانند. در واقع به این ترتیب می‌توانید به کودک بیاموزید که غیر از سبک واقع گرایانه سبک‌های دیگری هم در نقاشی وجود دارد و آن‌ها می‌توانند مهارت خود را در آن سبک‌ها بیازمایند.

مشاهده‌ کودکان را به چالش بکشید
کودکان تا پیش از این سن آموخته‌اند که به اشیا نگاه کنند و تلاش کنند تا آن‌ها را به صورت واقعی نقاشی کنند. حالا آن‌ها آماده هستند تا آموخته‌های خود را به چالش بکشند و به روشی غیر از این نقاشی بکشند.
برای مثال می‌توانید یک درخت یا تکه‌های چوب به آن‌ها نشان دهید و به آن‌ها توضیح دهید چه رنگ‌هایی روی پوست چوب درختان مشاهده می‌کنند. حالا وقت آن است آن‌ها را به چالش بکشید و از آن‌ها بخواهید درخت یا چوب‌ها را نقاشی کنند بدون انکه از رنگ قهوه‌ای استفاده کنند، در واقع آن‌ها می‌آموزند چگونه می‌توانند از ترکیب رنگ‌های مختلف رنگ‌های جدیدی را پدید بیاورند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج