کم و کیف امدادی 40ساله؛‌ از جامعه هدف تا نوع خدمات


کم و کیف امدادی 40ساله؛‌ از جامعه هدف تا نوع خدمات

گروه جامعه ــ معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) به تبیین دستاورد‌های این نهاد پس از انقلاب اسلامی پرداخت و به گسترش جامعه هدف کمیته امداد از سالمندان و از کارافتادگان به زنان سرپرست خانوار، بیماران صعب‌العلاج، خانوار‌هایی با سرپرست زندانی و سایر گروه‌های جمعیتی خاص اشاره کرد.

کم و کیف امدادی 40ساله؛‌ از جامعه هدف تا نوع خدمات

فاطمه رهبر، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره)، در گفت وگو با ایکنا، به دستاورد‌های این نهاد پس از انقلاب اسلامی ایران تاکنون اشاره و بیان کرد: در سال‌های ابتدایی فعالیت‌ها عمدتاً مبتنی بر توزیع کالا و معیشت بود، اما امروزه به شکل ارائه خدمت درآمده و به مرور دامنه وسیعی از خدمات از معیشت و مسکن و اشتغال گرفته تا فرهنگی، درمان و حمایت‌های اجتماعی را دربرگرفته است.
وی جامعه هدف کمیته امداد را در سال‌های نخستین پس از انقلاب عمدتاً سالمندان و از کارافتادگان معرفی کرد و گفت: به مرور این جامعه گسترش یافت و زنان سرپرست خانوار، بیماران صعب‌العلاج، خانوار‌هایی با سرپرست زندانی و سایر گروه‌های جمعیتی خاص را نیز دربرگرفت.
رهبر عمده پرداخت‌ها را در اوایل فعالیت‌های این نهاد انقلابی به صورت بلاعوض خواند و با بیان اینکه این پرداخت‌ها به مرور به صورت معوض و قرض‌الحسنه و براساس نوع و مدت زمان تغییر یافت، گفت: در حالی که خدمات در ابتدا صرفاً براساس رفع نیاز و پس از بروز مشکل بود، به مرور خدمات جنبه پیشگیرانه نیز یافت و مواردی همچون بیمه حوادث، خدمات مشاوره، طرح‌های بهداشتی، غربالگری و درمان را نیز دربرگرفت.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد معتقد است که در سال‌های اولیه پس از انقلاب، این نهاد صرفاً نیاز‌ها و مشکلات خانوار را مورد بررسی قرار می‌داد، اما در حال حاضر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خانوار نیز در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار گرفته است. همچنین فعالیت‌ها از حالت غیر سیستماتیک و دستی به سمت بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات در قالب به کارگیری نرم‌افزار‌های شبکه‌ای و بانک‌های اطلاعاتی در بالاترین حد ممکن تبدیل شده است.
رهبر از جمله خدمات انجام شده را تغییر در نوع ارائه خدمات دانست و گفت: در ابتدا زمان حمایت به صورت مستمر و دائم بود، اما به مرور بسته‌های خدماتی به صورت زمان‌دار طراحی شد تا از وابستگی دائمی مددجویان به خدمات امداد جلوگیری شود. همچنین هدف از ارائه خدمات صرفاً حمایت از خانواده و کمک به امرارمعاش آنان بود که به مرور سیاست توانمندسازی خانواده‌ها عملیاتی شد.
وی شناسایی نیازمندان را در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب براساس معرفی از معتمدان و مراکز معتبر دانست و بیان کرد: به مرور و در کنار این روش، درخواست محوری و سپس بهره گیری از اطلاعات بانک‌های اطلاعاتی نیز عملیاتی شد.
رهبر کمیته امداد را یکی از دستگاه‌های اصلی در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار، که حدود یک میلیون خانوار هستند، دانست و گفت: همچنین این نهاد یکی از دو دستگاه اصلی در ارائه خدمات به سالمندان با جامعه هدف یک میلیون و نیم نفری است.
وی عضویت در شورا‌های عالی بیمه، رفاه و تأمین اجتماعی، اشتغال،‌ اجتماعی کشور را از دستاورد‌ها و نتایج چهار دهه خدمت‌رسانی کمیته امداد خواند و گفت: این نهاد متولی اصلی جمع‌آوری صدقات و زکات کشور و اولین دستگاه اجراکننده سیستم ارجاع و پزشک خانواده است.
رهبر کمیته امداد را یکی از چهار سازمان بزرگ بیمه‌گر کشور معرفی کرد و با بیان اینکه این نهاد بزرگترین شبکه مددکاری کشور با حدود چهار هزار مددکار و مشاور است، گفت: ۷۰۰ هزار حامی به صورت مشارکتی با کمیته امداد در ارتباط هستند و این نهاد بزرگترین شبکه غیردولتی شناسایی نیازمندان و مروج و حامی ازدواج است.
وی از کمیته امداد در جایگاه مبدع بزرگترین طرح حمایتی مشارکتی کشور با عنوان طرح اکرام و ایتام یاد کرد و افزود: این طرح با درآمد سالانه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان توانسته است در راه خدمت به ایتام گام بردارد. همچنین کمیته امداد بزرگترین صندوق قرض‌الحسنه کشور را با عنوان امداد ولایت در اختیار دارد و از معدود دستگاه‌هایی به شمار می‌آید که تمامی افراد تحت حمایت آن بیمه مکمل و حوادث هستند.
رهبر به نقش تأثیرگذار کمیته امداد در تقویت امنیت ملی به ویژه در مناطق محروم و مرزی اشاره کرد و با بیان اینکه این نهاد نقشه کاهنده و پیشگیرانه در زمینه آسیب‌های اجتماعی داشته است، تصریح کرد: سهم ۲۰ درصدی در ایجاد اشتغال کشور طی سال‌های اخیر از آن کمیته امداد بوده است.
وی از خروجی‌های کمیته امداد را خودکفایی و توانمندسازی بیش از ۷۰۰ هزار خانوار طی چهار دهه خواند و گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به بیش از ۳.۷ میلیون نفر و حدود ۱.۱ میلیون فقره تسهیلات خودکفایی طی دوره چهل ساله ارائه شده است.
از دیگر خدماتی که رهبر از آن نام برد اهدای بیش از دو میلیون و ۱۵۰ هزار فقره جهیزیه، اهدای چهار میلیون و 950 هزار فقره وام قرض‌الحسنه امدادی، ۹۰۰ هزار فقره کمک به آسیب‌دیدگان ناشی از حوادث و بلایا، کمک به تعمیر و تکمیل بیش از 1.3 میلیون واحد مسکونی مددجویان، کمک به نوسازی و بهسازی حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکن مددجویان روستایی، احداث و خرید بیش از حد بیش از ۲۸۰ هزار واحد مسکن مددجویی، اعزام حدود ۸۰۰ هزار مددجو به اردو‌های زیارتی در دوره چهل ساله بوده است.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!