نایب رییس فراکسیون امید: شعار «ایران برای همه ایرانیان» باید مفهوم واقعی خود را پیدا کند


نایب رییس فراکسیون امید: شعار  «ایران برای همه ایرانیان» باید مفهوم واقعی خود را پیدا کند

ایلنا نوشت:نایب رئیس فراکسیون امید با اشاره به لزوم توجه شایسته‌گزینی در کشور گفت: وقتی ما برای هر موضوع می‌توانیم یک کمیته یا کارگروه ایجاد کنیم چرا قوای سه‌گانه برای امر به این مهمی تشکیل کارگروه ندهند و شاخص‌گذاری نکنند و بر اساس آن شاخص‌ها شایسته‌گزینی نکنند؟

عبدالکریم حسین‌زاده درباره لزوم توجه به شایسته‌سالاری در اداره امروز کشور گفت: مهمترین عامل توسعه درون‌سرزمینی در هر کشوری، نیروهای انسانی آن سرزمین است. اگر ظرفیت‌های واقعی هر سرزمینی به درستی و با همه توان مورد استفاده قرار بگیرد، قاعدتا همه آن ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل تبدیل می‌شود و می‌تواند کشور را احیا کند.

وی تاکید کرد: یکی از موارد و ایراداتی که ما داریم و باید هرچه سریع‌تر نسبت به اصلاح آن مبادرت بورزیم عدم به‌کارگیری شایستگان در جاهای کلیدی و حساس و حتی پست‌های کارشناسی است. امروز باید توجه کنیم که چه میزان از سرمایه‌های انسانی ما در خارج از کشور هستند و در بخش‌های مهم فنی، دانشی و اجرایی اسباب توسعه دیگر کشورها را ایجاد کردند در حالی که ما اینجا از حضور و وجود آن‌ها بی‌بهره هستیم. از طرف دیگر تعداد زیادی از شایستگان در داخل کشور در حاشیه موقعیت‌های حتی کارشناسی قرار گرفته‌اند که این‌ها همه برای ایران آسیب و ضرر است.

نایب رئیس فراکسیون امید یادآور شد: بالاخره اگر زمانی برای این‌که این افراد تبدیل به نیروهای سرمایه‌ای ما بشوند هزینه‌ کرده‌ایم، امروز عدم به‌کارگیری آن‌ها اثرات مخرب بیشتری دارد علاوه بر اینکه این رویکردها اسباب یاس و ناامیدی را در جامعه تشدید می‌کند، چه بسا وقتی افرادی که باید در این موقعیت‌ها باشند حضور پیدا کنند هم خروجی کارها بهتر خواهد بود و هم اینکه مردم احساس خرسندی خواهند کرد که شایستگان بر مسند کار هستند و نبود این شایستگان اسباب تشدید ناامیدی، دلسردی و دوری‌گزینی می‌شود.

نماینده مردم نقده و اشنویه تصریح کرد: نیروهای انسانی زمانی بر دوش جامعه خودشان آمده‌اند و تبدیل به سرمایه‌های اجتماعی شدند و عقل سیاسی اجتماعی ایجاب می‌کند که به‌کارگیری شوند و عدم بکارگیری آن‌ها در مغایرت صددرصد با منافع ملی و توسعه درون سرزمینی است.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم در پاسخ به این سوال که آیا نباید طی چهاردهه گذشته این مسائل را حل می‌کردیم تا امروز بتوانیم به اهداف بزرگتری فکر کنیم؟، گفت:‌ قطعا اینطور است. در طراحی سیستم‌های اقتصادی - اجتماعی مدل‌های مختلفی برای تعالی سازمان وجود دارد یکی از آن‌ مدل‌ها EFQM است. ما بعد از چهل سال بایستی به تعالی سازمانی واقعی می‌رسیدیم. ما باید شاخص‌هایی داشته باشیم که بر اساس آن‌ها افراد را در موقعیت‌ها قرار دهیم نه اینکه شاخص‌ها را با افراد همسو کنیم.

وی ادامه داد:‌ اتفاقی که طی زمان رخ داده این بوده که همیشه سعی کردیم افراد و جریان‌ها برایمان مهم باشد. حتی اگر دقت کنید دولت‌های مختلف که سرکار می‌آیند نیروهای بدنه کارشناسی را هم تغییر می‌دهند درحالی که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته چنین نیست، مدیران ارشد تغییر می‌کنند، انتظار هم از هر دولتی این است که افراد را بر اساس جهان‌بینی و رویکرد سیاسی خودش به کار بگیرد اما بدنه کارشناسی یک بدنه کاملا فنی و غیر سیاسی است.

حسین‌زاده عنوان کرد: به اعتقاد من چرخه معیوبی وجود دارد و این چرخه معیوب تنها با تعریف شاخص‌های دقیق قابل اندازه‌گیری است نه اینکه بر اساس حرف‌های کلی قابل اصلاح باشد، به این معنا که باید شایسته‌گزینی را شاخص‌پذیر کنیم. شایسته‌گزینی یعنی کسی که توان علمی، اجرایی و مدیریتی دارد و از سلامت رفتاری و تایید اجتماعی برخوردار باشد. باید این‌ها را لحاظ دهیم که افراد شایسته بتوانند در این موقعیت قرار بگیرند تا انتظارات جامعه را برآورده کنند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه برخی مولفه‌ها تا حدود زیادی وجود ندارند، ابراز داشت: به نظر من وزارت نیرو حرکت‌هایی را آغاز کرده و برای موقعیت‌ها فراخوان می‌دهد. ما چاره‌ای نداریم جز اینکه وارد شاخص‌ها و معیارهای دقیق شویم. قرار نیست هر چرخه هستی را مجددا اختراع کنیم بلکه الگوهای مختلفی در کشورهای توسعه یافته وجود دارد که می‌توانیم به‌ آن‌ها توجه کنیم و بومی‌سازی کنیم و در ادامه شاخص‌گذاری‌ها را در چرخه مدیریتی کشور لحاظ کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که برای نزدیک شدن به این هدف کدام شخص یا نهادی می‌تواند به ما کمک کند و در این امر پیشگام باشد، اظهار کرد:‌ من در چهل سالگی انقلاب می‌گویم اگر همه ما یعنی هر سه‌ قوه دروغ نمی‌گوییم و اگر به فکر انقلاب و ایران و مردم هستیم، انجام شایسته‌گزینی کار نشدنی یا کار عجیبی نیست. همه دنیا این مدل‌ها را اجرا کرده‌اند. همه این دستگاه‌ها مسئول هستند و نمی‌توان تنها صحبت از یک‌جای خاص به میان آورد، ولی وقتی ما برای هر موضوع می‌توانیم یک کمیته یا کارگروه ایجاد کنیم چرا قوای سه‌گانه برای امر به این مهمی تشکیل کارگروه ندهند و شاخص‌گذاری نکنند و بر اساس آن شاخص‌ها شایسته‌گزینی نکنند؟

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس با اشاره به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گفت: بخشی از آن قانون برای این بود تا افرادی که از حدی سابقه و سن‌شان گذشته بازنشسته شوند، همین فرایند می‌تواند وارد شایسته‌گزینی شود تا نگاه‌های فنی بر نگاه‌های جناحی و حتی فراجناحی اولویت پیدا کند. این صحبتی که سالیان متمادی همه شعار می‌دهند ایران برای همه ایرانیان باید مفهوم واقعی خودش را پیدا کند. نمی‌شود دائما عده‌ای را از چرخه مدیریتی کشور حذف کنیم و به بهانه‌های مختلف بگوییم که حضور نداشته باشید.

حسین‌زاده گفت:‌ این حضور نداشته باش و وجود نداشته باش قبل از این که ظلم به این افراد باشد، ظلم به نظام و کشور و مردم است. کشور را داریم از توان مدیریتی و توسعه‌ای محروم می‌کنیم و بنده فکر می‌کنم که اگر سابقه همه این سال‌های گذشته ما مطالعه شود، کشور قطعا از این رویکر ما سود نبرده است.

۲۹۲۹

کد خبر 1230250

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش