سنگ اوپال ؛ اطلاعاتی در مورد سنگ اوپال جواهر زیبا


اوپال چیست؟ اوپال سنگ جواهری کمیاب و بسیار زیاد است و به اندازه ای که کمیاب است به همان اندازه هم شکننده می باشد. این سنگ قیمت زیادی دارد. از انواع سنگ اوپال می توان به اوپال آتشین، اوپال مکزیکی، اوپل پرو و اوپال کنیاک اشاره کرد. بعضی از افراد بومی در مورد اوپال عقایدی … نوشته سنگ اوپال ؛ اطلاعاتی در مورد سنگ اوپال جواهر زیبا اولین بار در مجله...

سنگ اوپال ؛ اطلاعاتی در مورد سنگ اوپال جواهر زیبا

اوپال چیست؟

اوپال سنگ جواهری کمیاب و بسیار زیاد است و به اندازه ای که کمیاب است به همان اندازه هم شکننده می باشد. این سنگ قیمت زیادی دارد. از انواع سنگ اوپال می توان به اوپال آتشین، اوپال مکزیکی، اوپل پرو و اوپال کنیاک اشاره کرد.

بعضی از افراد بومی در مورد اوپال عقایدی دارند، انها معتقد هستند که نیرویی توسط رنگین کمان در تمام جهان منتشر می شود که این نیرو تاثیر زیادی در ترویج صلح و پویایی زمین دارد. آنها اعقاد دارند که تمام رنگ های رنگین کمان و آثار آن در بین سنگ های باقی مانده است و در هنگام درخشش این سنگ ها نیروی بی نظیری در محیط پراکنده می شود، یکی از این سنگ ها همان سنگ اوپال است.

هسته اوپال دارای رنگ های متفاوتی می باشد و در تاثیر نور، جاذبه های زیادی را فراهم می آورد و به همین دلیل است که سنگ اوپل به عنوان سنگ ملی استرالیا انتخاب شده. این سنگ کاربرد زیادی در ساخت جواهرات دارد.

واژه اوپال از یک کلمه هندی به معنی سنگ گرفته شده است. سنگ اوپال یا اپال در انگلیسی Opale به معنی عقیق به سنگ چشم گربه شهرت دارد و با نام های دیگری مانند عین الهر یا عین الشمس هم خوانده می شود. سنگ اوپال یا چشم گربه نوعی سیلیس آبدار است که گاهی اوقات میزان آب آن به 20 درصد هم می رسد. سنگ اوپال در رنگ های مختلفی مانند سفید، سبز، آبی شیری، سرخ و … هم در محیط یافت می شود ولی بیشترین نوع آن سفید و سبز است و کمیاب ترین گونه آن سرخ در زمینه سیاه است.

بخوانید : سنگ زمرد خواص سنگ زیبا و ارزشمند زمرد

معروف ترین سنگ های اوپال

1- اوپال ملکه یا چشم گربه آنداموکا که به ملکه الیزابت دوم پیشکش شده است.

2- اوپال ملکه اخگر

3- آتش سوزی تروی، چشم گربه‌ای که توسط ناپلئون به ژوزفین دو بوآرنه پیشکش شد.

4- اوپال دنباله دار هالی، بزرگ‌ترین اوپال ( چشم گربهٔ ) نتراشیدهٔ سیاه رنگ

5- ساعت دیواری روبه روی بخش پذیرش ترمینال گراند سنترال منهتن نیویورک.

6- چشم گربه روبلینگ در مؤسسهٔ اسمیتسونیَن.

سنگ اوپال ؛ اطلاعاتی در مورد سنگ اوپال جواهر زیبا

انواع سنگ های اوپال

اوپال پدیده اوپالسانس دارند، رنگ ای زیادی در طیف نوری پدید می آورند و از زاویه های مختلف به صورت های گوناگون دیده می شوند.

اوپال ها به رنگ زرد و قرمز آنشی به اوپال آتشی معروف هستند. با وجود این، پدیده اوپالسانس در این سنگ وجود ندارد و معمولا غیر شفاف است و در مقابل فشار خیلی حساس و شکننده می باشد.

اوپال های معمولی که به نوعی مات و بدون درخشش و به رنگ های مختلفی وجود دارند.

آب در اوپال ها و به خصوص انواع قیمتی آن وجود دارد و مقدارش متغیر است که با گذشت زمان با تبخیر و خروج آب از کانی اوپال، باعث ترک خوردگی و تضعیف پدیده هفت رنگی در آن می شود ک با اشباع این سنگ ها از آب یا روغن از بروز ترک خوردگی آنها جلوگیری می شود. پس بهتر است اوپال ها را از حرارت نور خورشید دور نگه داریم.

خواص و فواید اوپال

1- اوپال انرژی های درونی بدن را تقویت می کند و در تقویت دستگاه گوارش به ویژه کمک به معده در هضم غذاموثر است.

2- اوپال به خون سازی بدن کمک می کند و گردش خون را تنظیم می نماید.

3- اوپال برای درمان سرطان خون مفید است.

4- اوپال نیروهای منفی شخص را جذب می کند.

5- اوپال نگرانی و افسردگی را تسکین می دهد.

6- اوپال انسان را از سستی و بی حالی باز می دارد.

7- اوپال برای درمان روده ، درد شکم، فشار خون، استخوان درد موثر است.

8- نگاه‌ کردن‌ به‌ این‌ سنگ‌ زیبا، چشم‌ها را به‌ روی‌ زندگی‌ باز می ‌کند و باعث‌ ایجاد شعف‌ و امید، و تقویت‌ صفات‌ نیکو خواهد شد.

سنگ اوپال ؛ اطلاعاتی در مورد سنگ اوپال جواهر زیبا

معادن اوپال در دنیا

بزگترین در استرالیا (ماسه سنگ)،برزیل (آتشفشانی)، مکزیک (گدازه های تجزیه نشده)، آمریکا (نوادا،اورگان) (آتشفشانی)،گواتمالا،هندوراس (گدازه های تجزیه نشده)،اندونزی (آتشفشانی) چکسلواکی (گدازه های آتشفشانی)، تانزانیا، عمان است. عمده‌ اوپال‌ استخراجی‌ در دنیا امروزه‌ از این‌ مناطق‌ است.تا پیش‌ از قرن‌ اخیر، بهترین‌ معادن‌ اوپال‌ در کشور چک واسلواکی‌ بوده‌ است. اوپال‌ از جمله‌ جواهرات‌ زیبایی‌ است‌ که‌ داشتن‌ آن‌ نشانه سلیقه‌ و درک خاص‌ از سنگ های‌ قیمتی‌ است؛ زیرا دارنده‌ آن‌ باید حتماً به‌ خواص‌ و اهمیت‌ این‌ سنگ‌ پی‌ برده‌ باشد.

خواص فیزیکی و شیمیایی اوپال

اوپال از سیکاهای آبدار می باشد که با دمای پایین ته نشین می شود و جزو سنگ های رسوبی به حساب می آید و می تواند در ترک ها، اتصالات و حفره ها، صخره های رسوبی، اتش فاشی و دگرگونی ته نشن بشود. معمولا 3 تا 30 درد اوپال، آب است. سختی آن 5.5 – 6.5، وزن مخصوص 1.98 – 2.5 و ضریب شکست 1.37 – 1.52 است. شفافیت آن می تواند از شفاف تا مات باشد. هرچند زمینه سنگ اوپال، تیره تر باشد تا پدیده آن واضح تردیده شود، با ارزش تراست، پس به طور کلی اوپال سیاه (black opal) از اوپال سفید (white opal) ارزش بیشتری دارد. اوپال را هم مثل مروارید باید هر چند وقت یکبار در آب گذاشت.

سنگ بستر اوپال welo از سنگ های آتشفشانی (volcanic rock)، ریولیت است. اوپال های mezezo حفره های ریولیت را پر می کنند و تشکیل دانه هایی (nodules) می دهند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی