یکی از پراسترس‌ترین زمان‌هایی است که هر مادری ممکن است با آن مواجه شود سه ماه اول بارداری است و با رسیدن به ماه چهارم، این دوره پراسترس و ناآرام به اتمام می رسد.

به گزارش خبرگزاری موج، با پایان ماه سوم بارداری که در (راهنمای کامل ماه سوم بارداری/ در ماه سوم بارداری چه میگذرد؟) در نهایت، سه ماهه اول بارداری تمام شد و با شروع ماه چهارم بارداری وارد سه ماه دوم بارداری خواهید شد.

سه ماهه دوم بارداری شامل هفته چهاردهم تا هفته بیست و هفتم است. در آغاز سه ماهه دوم بارداری، طول جنین حدود ۹ سانتیمتر و وزنش ۴۰ گرم می باشد. جنین کوچک که اکنون اثر انگشتی یکتا برای خود دارد در محل مورد نظر خود استقرار می یابد و قلبش ۲۵ لیتر خون در طول شبانه روز پمپاژ می کند. بعد از گذشتن چند هفته اسکلت نی نی سخت تر شده و از حالت غضروفی لاستیکی به استخوانی تبدیل می شود. او توانایی شنیدن خود را افزایش می دهد. شما به احتمال زیاد تکان ها و لگد های کوچولوی خود را احساس می کنید البته اگر تا به امروز متوجه نشده باشد.

در ماه چهارم بارداری تغییرات زیادی در جنین در حال رشد اتفاق افتاده است. نوزاد شما دیگر جنین نیست. در این ماه فرآیند رشد سریع تر است.

در این ماه با حس کردن حرکت جنین در رحم‌تان به شما ثابت می‌شود که باردارید.

هفته سیزدهم بارداری

در هفته سیزدهم بارداری چهره ی جنین در سونوگرافی بهتر دیده می شود چرا که چشم ها به هم نزدیکتر شده و گوش ها در محل طبیعی خود قرار می گیرند. جنسیت جنین در صورتی که سونوگرافی از داخل رحم انجام شود، نیز قابل تشخیص است. در این هفته، شما 3 ماهه باردار هستید. این آخرین هفته از سه ماهه اول است.

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

از هفته 13 بارداری به بعد علائم حاملگی دیگر تقریبا خوب شده حتی ممکن است از این هفته به بعد به طور ناگهانی محو شود که نگران آن نباشید. از کوفتگی های قبلی خبری نیست. رحم شما الآن در زیر شکم به راحتی حس می‌شود. رحم در هنگام لمس کردن مثل یک توپ گرد و نرم است. با کم شدن تهوع و استفراغ غذا خوردن شما بهتر می‌شوید و رشد جنین هم بیشترخواهد شد.رحم شما در حال حاضر به اندازه کافی بزرگ است به طوری که در حال رشد و بیرون زدن از قسمت لگن است.

غربالگری سه ماهه اول بین هفته یازدهم بارداری تا هفته سیزدهم بارداری انجام می شود و بهترین زمان آن بین هفته های 12 تا 13 بارداری است.

این هفته آخرین زمان برای انجام غربالگری مرحله اول بارداری است اگر انجام نداده اید، عجله کنید. غربالگری سه ماهه اول روشی جدید است که ترکیبی از آزمایش خون مادر و سونوگرافی جنین است.هدف اصلی این غربالگری، شناسایی ریسک های مربوط به ناهنجاری های کروموزومی خاص، از جمله سندرم داون، تریزومی 18 و تریزومی 21 می باشد. علاوه بر تشخیص این اختلالات، بخشی از آزمون برای شناسایی سایر اختلالات جنین مانند اختلالات قلبی است. آزمایش خون مرحله اول نقص لوله عصبی را تشخیص نمی دهد.

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

در هفته سیزدهم بارداری فرزند شما حدود 7.4 سانتی متر طول دارد و تقریبا به اندازه آلو است و حدود 23 گرم است. جنین می تواند غذایی که مادر می خورد را مزه کند و این مسئله ممکن است بعدها در ترجیحات او در زندگی تاثیر بگذارد. تارهای صوتی فرزند شما شروع به رشد می کنند.

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

سونوگرافی جنین در هفته سیزدهم بارداری

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

در این هفته تغییرات زیادی در جنین در حال رشد اتفاق افتاده است. نوزاد شما دیگر جنین نیست. در این ماه فرآیند رشد سریع تر است. چشم های نوزاد از نزدیک گردن به اطراف سر انتقال پیدا می کنند.

در هفته سیزدهم بارداری گردن بلندتر می شود و چانه قابل تشخیص خواهد بود. صورت فرزند شما در حال تشکیل است. اثر انگشت او تشکیل شده است. فرزند شما شروع به پاسخگویی به عوامل خارجی می کند. او در این مرحله شروع به ضربه زدن می کند. بدن فرزند شما با موهای نازکی پوشیده شده است. ابروها و موها در اواسط ماه شروع به رشد می کنند. جنین در این ماه شروع به مک زدن انگشت خود می کند. در هفته سیزدهم بارداری بیست دندان جنین تشکیل شده است. اندام جنین در این ماه حرکت می کنند و سیستم عصبی او نیز شروع به کار کرده است.

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

تغذیه درهفته سیزدهم بارداری

در این هفته از ویتامین‌ها، مواد معدنی، مواد مغذی و کالر‌ی دار برای رشد کودک‌تان مصرف کنید. در نیمه دوم بارداری، شما تنها به 340 کالری اضافه در روز احتیاج دارید.

از مصرف پنیرهای نرم خودداری کنید. از خوردن پنیر فتا، بری و . . . اجتناب کنید.

کافئین زیاد نخورید. کافئین یک ترکیب شیمیایی است که باعث تحریک دستگاه اعصاب مرکزی می‌شود. این ماده در انواع مختلف غذا و نوشیدنی‌مثل شکلات و نوشابه و حتی در برخی از داروها یافت می‌شود. مصرف چهار فنجان قهوه در روز می‌تواند باعث اختلال رشد و در نتیجه پایین بودن وزن نوزاد هنگام تولد شود. کافئین از جفت رد می‌شود و به جنین می‌رسد و نیز وارد شیر مادر شده و در زمانی که نوزاد شما شیرخوار است او را بی‌قرار و بی‌خواب می‌کند. موجب تشنگی و مصرف بیش از حد آب می‌شود و دفع این آب، دفع کلسیم را به همراه دارد در صورتی که جنین برای رشد و داشتن استخوان‌های قوی به کلسیم (مواد غذایی حاوی کلسیم در بارداری) زیادی نیاز دارد.

توصیه های هفته سیزدهم بارداری

می توانید از هم اکنون در جلسات آموزشی ویژه زمان وضع حمل شرکت کنید. این کلاس‌ها بسیار پرطرفدار هستند. همچنین از پزشک خود راهنمایی‌های لازم را کسب کنید. هدف کلاس های زایمان که با مراقبت های بارداری و فرایند زایمان آشنا شوید و مهارت های خود را برای زایمان بهتر و سالمتر افزایش دهید.

علائم طبیعی هفته سیزدهم بارداری

حساس شدن پوست: برای جلوگیری از آسیب به پوست از کرم های ضد آفتاب حتی با دوز خفیف میتواند از کلوآسما (رنگین شدن بیش از حد پوست) جلوگیری کند.

بد نیست بدانید 3 ماهه دوم جزو بهترین قسمت دوران بارداری از نظر راحتی و غیره میباشد، پس از این دوران لذت کافی ببرید. ممکن است بعضی خانم ها علائمی که از سه ماهه اول داشتند را تا چند هفته دیگر نیز داشته باشند.

هشدارهای هفته سیزدهم بارداری

درسه ماهه دوم چنانچه دچار علائم (تهوع و استفراغ شدید، خونریزی شدید، درد کمر یا شکم، خروج مایه از واژن) شدید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

هفته چهاردهم بارداری

در هفته چهاردم بارداری در ابتدای سه ماه دوم بارداری هستید و 3 ماه و یک هفته باردار هستید. با کاهش و از بین رفتن تدریجی عوارض اولیه حاملگی مانند تهوع، خستگی و درد سینه، شما انرژی بیشتری به دست آورده و از تغییرات بدن خود احساس خوشایندتری خواهید داشت.

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

اگرچه ظاهر شما خیلی تغییر نکرده است و شکم شما خیلی بزرگ نشده است اما در داخل بدن شما عضلات و رباط ها در حال کشیده شدن هستند تا فضای کافی برای جنین در حال رشد ایجاد شود. لباسی بپوشید که از رشد جنین جلوگیری نکند.

اگر لکه‌های قهوه ای را در صورت خود حس می‌کنید، این لکه‌ها طبیعی هستند و می‌تواند با استفاده از چند ماسک طبیعی آنها را از بین ببرید و گاهی ممکن است که این لکه ها تا زمان زایمان با شما همراه باشند.

با تغییر بدن شما همه چیز با تغییرات سازگار می شوند. انرژی شما بر می گردد و حالت تهوع و استفراغ کمتر می شود.

شکم در هفته 14 بارداری کمی درد دارد، اما این به این دلیل است که رحم در حال بزرگ شدن است تا کودک شما سریع رشد کند.

در این هفته درد لیگامان بسیار رایج است و چیزی برای نگرانی در مورد آن وجود ندارد. این درد ناشی از رباط هایی است که رحم شما را می کشند و نازک می شوند.

وضعیت جنین در هفته چهاردهم بارداری

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

در هفته چهاردهم بارداری جنین می‌تواند در کیسه آمونیوتیک ادرار کند. او قبلاً این آب را می‌خورد، اما حالا در آن ادرار هم می‌کند. مایع امنیوتیک کاملا فرزندتان احاطه میکند و اجازه چرخش به آن میدهد. همچنین این مایع را تنفس میکند به حالت بازدم تا خود را برای نفس کشیدن آماده کند. مایع آمنیوتیک هرچندساعت خود را بازسازی میکند.

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

فرزند شما حدودا 8.3 سانتی متر طول دارد یا تقریبا نصف موز طول دارد، وزن آن 43 گرم است.

گفتنی است یک جنین مرد می تواند از هفته 16 در رحم نعوظ داشته باشد.

در این هفته اثر انگشتان دست روی دست فرزند شما شکل گرفته است.

سونوگرافی جنین در هفته چهاردهم بارداری

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

توصیه های هفته چهاردهم بارداری

در این مدت باید شیر کم چرب زیاد مصرف کنید تا ذخیره کلسیم مورد نیاز او برای رشد و پرورش استخوان‌هایش کافی باشد.

در زمان بارداری لازم است اهمیت بیشتری به بهداشت دهان و دندان‌های خود بدهید. در این زمان لثه ها کمی متورم می‌شوند و امکان عفونت کردن دندان‌ها زیاد است. پس از هر وعده غذایی دندان‌ها و زبان خود را مسواک بزنید.

حال زمان آن فرا رسیده که لباس‌های گشادتری بپوشید.

علائم طبیعی هفته چهاردهم بارداری

تشکیل هاله پررنگ دور پستان آکنه احساس گرما کرامپ عضلانی دردهای شکمی

هشدارهای هفته چهاردهم بارداری

در هفته چهاردهم بارداری بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند برای شما خطرناک باشد و خونریزی بعدی را در پی داشته باشد.

بنابراین اگر تصمیم به برداشتن شی دارید ابتدا چمباتمه زده در این حالت پشت خود را صاف نگه دارید و از عضلات پای خود برای بلند شدن و برداشتن اجسام کمک بگیرید.

تغذیه هفته چهاردهم بارداری

در این دوران خوردن پرتغال به دلیل اینکه سرشار از ویتامین سی است، سیستم ایمنی بدن را می‌سازد و خواص اکسیداتیو آن به بهبود سریع‌تر سلول‌هایی که آسیب دیده‌اند، کمک می‌کند.

ورزش در هفته چهاردهم بارداری

بهتر است در این دوران به صورت چهارزانو یا ضربدری بنشینید به خاطر داشته باشید در این وضعیت همیشه پشت خود را صاف نگه‌ دارید.
ایستادن به مدت طولانی برای شما مناسب نیست ممکن است دچار واریس وریدی شوید. بهتر است بعد از ایستادن مدت طولانی استراحت کنید و پاهایتان را بالاتر از قلب قراردهید.

هفته پانزدهم بارداری

اگر در هفته پانزدهم بارداری دچار گرفتگی بینی شدید می توانید آن را هم از جمله عوارض حاملگی فرض کنید؛ زیرا افزایش هورمون استروژن ممکن است به تورم غشاء مخاطی و در نتیجه تولید مخاط بیشتر منجر شود.

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

حجم خون شما نیز در حال افزایش است که در نتیجه موجب گشاد شدن رگ های شما می گردد. در نتیجه ممکن است گاهی اوقات خون دماغ شوید.

هم چنان که قلب فرزندتان سریع میتپد قلب شما نیز هم اندازه اش و هم حجم خونی که به بدنتان میفرستد و هم تعداد ضربان هایش افزایش می یابد تا هم نیاز شما و هم نیاز کودک دلبندتان را برطرف نماید پس سعی کنید زیاد باعث خستگی خود نشوید تا به بدنتان فشار وارد نشود.

حس بویایی قوی باعث می شود از مواد غذایی که می تواند برای جنین بد باشد دوری کنید.

وضعیت جنین درهفته پانزدهم بارداری

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

در این زمان حرکات جنین را متوجه نمی شوید اما در هفته های بعد ضربه های جنین به شکم را می فهمید. نکته اصلی در این هفته تشکیل سه استخوان در گوش داخلی جنین است. مراقب حرف زدن خود باشید زیرا جنین از هفته 15 به بعد صدای شما را می شنود. می توانید او را صدا کنید و با او حرف بزنید . برایش لالایی بخوانید. او می تواند لالایی شما را پس از تولد تشخیص دهد.

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

علاوه بر استخوان های گوش داخلی، تشکیل استخوان مهم دیگری نیز در جنین اتفاق می افتد:

استخوان پشت و عضلات پشت بخوبی تکامل یافته تا قوی بشود و جنین به راحتی بتواند سر و گردن خود را مستقیم نگه دارد. فراموش نکنید مکمل های کلسیم خود را مصرف کنید تا به رشد استخوان ها کمک کند. در این هفته مژه ها بر روی پلک های بسته تشکیل می شود. ابروها نیز در حال شکل گیری هستند.

در این زمان چربی زیر پوست او در حال تشکیل است. در این زمان می توانید رگ های خونی او را تشخیص دهید.

پاهای جنین در این زمان از دست های او بلندتر است. بدن او مستقیم ایستاده است و نسبت به سر او، به سمت جلو حرکت می کند.

در حال حاضر چشایی فرزند شما شکل گرفته است.

گفتنی است، در هر 2000 تا 3000 جنین، یک جنین با دندان متولد می شود.

سونوگرافی جنین در هفته پانزدهم بارداری

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

سه ماه دوم بارداری زمانی است که احساسات و خلق و خوی شما ثبات بیشتری پیدا کرده است.
اگر زمان پوشیدن لباس های بارداریتان رسیده هر چه سریعتر انجام دهید تا اخساس راحتی بیشتری بکنید.

علائم طبیعی هفته پانزدهم بارداری

تنگی نفس افزایش وزن خونریزی بینی و گرفتگی آن

تغذیه هفته پانزدهم بارداری

آجیل منبع خوبی از پروتئین، منیزیم، ویتامین E و B است. به علاوه دانشمندان به این نتیجه رسیدند که خوردن یک مشت آجیل به عنوان یک اسنک می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 35% کاهش دهد. این ماده همچنین سرشار از چربی اشباع نشده و مناسب است.

آجیل‌های سالم مانند بادام، بادام زمینی، گردو، پسته، و چربی‌های سالم برای قلب را به رژیم غذایی خود راه دهید.

مقدار غذای خود را کاهش اما وعده‌های غذایی خود را افزایش دهید.

به آرامی غذا بخورید. از دیر غذا خوردن در شب خودداری کنید و پس از آن به مدت طولانی دراز نکشید.

هفته شانزدهم بارداری

در هفته شانزدهم بارداری خون شما بیشتر از هر زمان دیگر در بدنتان در جریان است و سطح خون حدود 40 تا 50 درصد افزایش می یابد.

در برخی از زنان باردار نفوذ خون به غشای بینی سبب بزرگتر شدن و یا متورم شدن بینی میشود. رباط ها در حال کش آمدن هستند و ممکن است کمی درد خفیف در شکم خود احساس نمایید. سینه های شما بزرگتر و سنگین تر از قبل شده اند و در حال ساخت آغوز می باشند.

در این هفته خیلی زود متوجه حرکات جنین در شکم می شوید. در ابتدا، این حرکات مانند گاز یا گرفتگی عضله هستند، اما با گذشت زمان، با بزرگتر و قوی تر شدن جنین حرکات قابل تشخیص هستند. این حرکات کوئیکینگ نامیده می‌شود حرکاتی مثل قلقلک، لرزش و حساسیت در شکم خود درک می‌کنید.

احساس حرکات جنین در هفته‌های 16 تا 20 شروع می‌شود و گاهی ممکن است تا هفته 24 هم طول می‌کشد.

در این مرحله شکم اکثر خانم ها شروع به نمایان شدن می کند، با این حال این امر همیشگی نیست و به اندازه جنین و شما بستگی دارد.

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

در این هفته چشم ها و گوش ها در حال قرار گرفتن در جایگاه اصلی خود میباشد. ماهیچه‌های صورتش حسابی رشد کرده‌اند و میتواند لب‌هایش را باز و بسته می‌کند. برخی از اعضای بدن او مدت زیادی است که کارشان را آغاز کرده‌اند و مشغول فعالیت هستند. این اعضای پرکار یکی دستگاه گردش خون است و دیگری مجاری ادراری. قلب هم که با سرعت باورنکردنی در طول روز 25 لیتر خون را پمپاژ می‌کند.

در هفته 16، فرزند شما به اندازه یک آووکادو است یا حدود چهار یا پنج اینچ طول دارد.

در حال حاضر چشم های جنین به نور حساسیت نشان می دهند و اگر نور روشن روی شکم مادر بیفتد، جنین چهار ماهه رویش را بر می گرداند و در حالی که پلک های جنین هنوز بسته است، اکنون می تواند چشم های خود را حرکت دهد. همچنین می تواند دستش را مشت کند و انگشت شست خود بمکد.

جنین شما حدودا 11.6 سانتی متر طول دارد و به اندازه پرتقال است و می تواند در رحم خمیازه بکشد.

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

سونوگرافی جنین در هفته شانزدهم بارداری

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

بررسی مشکلات ژنتیکی جنین

بررسی سندرم داون در بررسی ها.

بررسی نقص در جنین مربوط به مشکلات کروموزومی.

والدین حامل بیماری های ژنتیکی مانند کیست فیبروئید.

سابقه خانوادگی خواهر و برداری همراه با بیماری های ژنتیکی.

حضور بیماری های کروموزومی و ژنتیکی در سابقه خانوادگی.

خانمی که در سن بالاتر از سی و پنج سال باردار شده است.

علائم طبیعی هفته شانزدهم بارداری

اضافه وزن و سردرد از علایم این هفته بارداری است.

سردرد در دوران بارداری کاملا مرسوم است، مخصوصا در اوایل بارداری که بدن شما در حال تطابق خود با شرایط جدید می باشد.در حالیکه هنوز دلایل واقعی سردرد در بارداری مشخص نیست.

هشدارهای هفته شانزدهم بارداری

از خوردن آسپیرین و بروفن جداً خودداری کنید زیرا که باعث اختلال در رشد و پرورش کودک می شود. بهترین مسکن استامینوفن است.

علائم فشار خون ناشی از حاملگی: تورم ناگهانی به ویژه در صورت و دست ها تورم ساق ها که پس از12ساعت از بین نمیرود افزایش فشار خون پروتئین در ادرار افزایش وزن بیشتر از 2. 5 کیلوگرم درهفته بدون دلیل اختلالات بینایی مثل دوبینی، تاری دید سردرد های شدید و ناگهانی و مداوم

تغذیه هفته شانزدهم بارداری

در این هفته از بارداری، آهن نقش بسیار مهمی در تولید سلول‌های قرمز خونی بدن شما دارد. به علاوه، آهن یکی از اصلی ‌ترین مواد مغذی مورد نیاز است که به جلوگیری از عوارض هم برای مادر و هم برای کودک کمک می‌کند. بدون آهن کافی، شما دچار کمبود خون می‌شوید که می‌تواند خستگی و بیماری‌های دیگر را برای شما به همراه داشته باشد.

در برنامه غذایی خود موارد زیر را جای دهید:

پروتئین و مواد مغذی کم چرب: گوشت، مرغ، ماست کم چرب و ماهی تن

چربی های اشباع نشده: روغن زیتون و روغن کانولا

میوه و سبزیجات: سیب، هلو، هویج و اسفناج

غلات: گندم و نان های سبوس دار

آزمایش های هفته شانزدهم بارداری

حتی اگر غربالگری سه ماهه اول را انجام داده باشید، باید از طریق آزمایش خون سطح آلفافتوپروتئین خون شما اندازه گرفته شود. میزان سطح آلفافتوپروتئین در خون مادر می تواند به تشخیص وجود نقص های لوله عصبی جنین کمک کند. اگر سونوگرافی NT را همراه با غربالگری سه ماهه اول انجام نداده باشید و یا حتی غربالگری سه ماهه اول را انجام نداده باشید پزشک برای شما در کنار غربالگری سه ماهه دوم، آزمایش چهارگانه خون را نیز تجویز می کند.

این آزمایشات معمولا بین هفته های 15 تا 17 صورت می گیرد.

هفته هفدهم بارداری

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

در هفته هفدهم بارداری، تغییرات بزرگی را مشاهده کنید زیرا کودک شما شروع به ذخیره سازی چربی های بدن می کند، و روی مهارت های بلعیدن و مکیدن خود نیز ،کار میکند.

شکل رحم شما در حال تغییر است. در حال حاضر رحم در قسمت لگن قرار گرفته است و به روده فشار می آورد. بنابراین باعث حرکت و جابجایی روده در شکم می شود. بالای رحم شروع به گرد شدن می کند و طولش در حال افزایش است. به زودی شکم شما بزرگ می شود.

در داخل رحم، جفت تقریبا ضخامتی مساوی یک اینچ دارد و اکسیژن و مواد مغذی را به جنین می رساند. شیر مادر از حفره های زیادی خارج می شود، شما ممکن است شروع به داغ شدن کنید چون دمای بدن باردار به دمای 37 درجه سانتیگراد افزایش می یابد.

در حالیکه شما وزن کودک را کم کم احساس می کنید، کودک به سرعت در حال ساخت بخش بینایی و مژه ها است.

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

در این مرحله اندازه فرزندتان بیشتر ازجفت شده، اگرچه جفت به رشد خود ادامه میدهد.

در این هفته چربی قهوه ای که منجر به گرم شدن بدن نوزادتان بعد از تولد میشود شروع به شکل گیری میکند. هم چنین رفلکس ها داخل رحم در حال شکل گیری است.

در این هفته جنین حدود 140 گرم وزن دارد و کف دست شما قرار می گیرد.

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

در این زمان، کوچولوی شما حدود 5 اینچ طول دارد به این معنی است که ،او هنوز هم می تواند در کف دست شما جای بگیرد . وزن او ،حدود 5 اونس است، که فقط کمی ،سنگین تر از یک سکه 2 پوندی است.
در هفته هفدهم بارداری، کودک شما با مو که، (کرک جنینی) نامیده می شود، پوشیده می شود که به گرم شدن آن کمک می کند، تا زمانی که چربی به اندازه کافی ،به دست آورد.
او همچنین از vernix ،پوشیده شده است ؛ ورنیکس، ماده مومی شکل است که از پوست دربرابر مایع آمنیوتیک که شناور است محافظت می کند. هنگامی که کودک به دنیا می آید، بعضی از ورنیکس ها ،همچنان روی پوست وی باقی مانده اند، اما معمولاً با کشیدن یک حوله نرم، به راحتی از بین می روند.

سونوگرافی جنین در هفته هفدهم بارداری

راهنمای کامل ماه چهارم بارداری/ در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

علائم طبیعی هفته هفدهم بارداری

بزرگ شدن شکم و افزایش وزن از علائم طبیعی در هفته هفدهم بارداری است.

رحم شما در حدود 5 سانتی‌متر زیر ناف است و به بقیه اجزای شکم شما فشار می‌آورد تا آنها را به قسمت‌های کناری براند.

هشدارهای هفته هفدهم بارداری

اگر درد شدید شکمی شما آن‌قدر شدید بود که دیگر قادر به تحمل آن نیستید یا همراه با این درد علائمی نظیر خونریزی یا خروج مایع از مهبل و درد شدید دارید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

تغذیه هفته هفدهم بارداری

وعده های غذایی خود را از نظر حجمی کم‌تر و از نظر تعداد دفعات بیشتر کنید. متخصصان پیشنهاد می‌کنند که به جای خوردن سه وعده سنگین، شش وعده سبک بخورید تا از نظر گوارشی با مشکل مواجه نشوید.

خانم‌های باردار به علت تاثیر هورمون‌های بارداری روی عملکرد دستگاه گوارش، اکثراً با مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم می‌کنند که اینکار باعث می‌شود مشکلات بسیار کم‌تر شود.

ورزش در هفته هفدهم بارداری

از انجام حرکات ورزشی که لازم است به پشت بر روی زمین دراز بکشید خودداری کنید. پس از ماه چهارم یا پنجم، این قبیل حرکات می‌تواند باعث مسدود شدن یک رگ اصلی که خون را به کودک می‌رساند شود.