نظر وزیر خارجه شاه درباره رضا پهلوی و وضعیت امروز ایران


نظر وزیر خارجه شاه درباره رضا پهلوی و وضعیت امروز ایران

اردشیر زاهدی، وزیر خارجه دولت هویدا در دوره پهلوی در مصاحبه‌ای به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب به ارزیابی وضعیت امروز ایران پرداخت.

نظر وزیر خارجه شاه درباره رضا پهلوی و وضعیت امروز ایرانبه گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اردشیر زاهدی، داماد و وزیر خارجه شاه در دولت هویدا و آخرین سفیر ایران در آمریکا در مصاحبه‌ای به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران به تمجید از دستاوردهای ایران در ۴۰ سال اخیر پرداخت.

اردشیر زاهدی در این مصاحبه با اشاره به برخی دستاوردهای انقلاب اذعان کرد: «امروز ایران با آنچه در ۴۰ سال پیش بود کاملا متفاوت است. ایران امروز حدود ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد و ۶۰ درصد مردم ایران تحصیل‌کرده هستند. چهل میلیون نفر از این جمعیت، در داخل ایران و در دانشگاه‌های این کشور در رشته‌های مختلف تحصیل کرده‌اند و رهبران آینده به شمار می‌روند. سی میلیون نفر از این ۸۳ میلیون نفری که دارم درباره آنها صحبت می‌کنم کسانی هستند که کار می‌کنند، دکتر هستند، فارغ‌التحصیل هستند، رئیس بیمارستان، وزیر، رئیس دانشگاه یا هر چیز دیگری هستند. دو سوم از این ۳۰ میلیون نفر هم زن هستند، زنان تحصیل‌کرده.»

او که هم‌اکنون در سوئیس اقامت دارد، در ادامه ضمن تمجید از پیشرفت‌های ایران در چهل سال اخیر افزود: «من به این مسئله افتخار می‌کنم. این چیزی است که در این ۴۰ سال گذشته رخ داده است. آن‌ها (دولت ایران) در اداره چنین کشور بزرگی با دشواری‌هایی در زمینه اقتصادی و موارد دیگر مواجه هستند. من به آن‌ها احترام می‌گذارم چرا که آن‌ها طبق یک منطق عمل می‌کنند. ایالات متحده به دنبال تغییر حکومت ایران است و او (رضا پهلوی) یکی از گزینه‌هاست. [اما] این خوش‌خیالی است. او البته مثل پسر من است اما اگر بخواهم درمورد اپوزیسیون [خارج‌نشین] به طور کلی صحبت کنم، باید بپرسم آن‌ها پولشان را از چه کسی می‌گیرند؟ چه کسی قرار است از آن‌ها پشتیبانی کند؟ چقدر نیروی نظامی در اختیار دارند؟ به همین راحتی که نمی‌شود به ایران رفت. امروز ایران ارتش دارد، پلیس دارد. چطور می‌خواهند به ایران بروند؟ آیا قرار است جت ویژه‌ای آن‌ها را ببرد و در آنجا پیاده کند؟ این‌ها خوش خیالی است. من به آن‌ها توجهی نمی‌کنم چون خیلی از آن‌ها فاسد هستند و از خارجی‌ها برای اقدام علیه مردم خود پول می‌گیرند. من او (رضا پهلوی) را خائن می‌نامم.»

گفتنی است روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی ایران، به افزایش نرخ سوادآموزی در میان مردم کشورمان اشاره کرد. آسوشیتدپرس در این گزارش با اذعان به این مسئله نوشت: «امروزه تقریبا تمام مردم ایران سواد خواندن و نوشتن دارند. این در حالیست که این رقم در سال ۱۹۷۶ (سه سال پیش از انقلاب) طبق آمار دولتِ آن زمان، تنها ۴۷ درصد بود.»

نکته قابل توجه اینکه جمعیت ایران در آن زمان حدود ۳۰ میلیون نفر بود اما امروز بالغ بر ۸۰ میلیون نفر است. بنابراین، اگر فاکتور جمعیت را برابر فرض کنیم، تعداد افراد باسواد در ایران در چهل سال گذشته بیش از ۵ برابر افزایش یافته است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی