اعتیاد به اکستازی؛ وقتی توهم شادی به مرگ ختم می‌شود


اعتیاد به اکستازی؛ وقتی توهم شادی به مرگ ختم می‌شود

یک مشاور و درمانگر اعتیاد درباره خطر‌های هولناک مصرف قرص‌های اکستازی و روش‌های ترک اعتیاد آن‌ها توضیح داد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، این روز‌ها با شیوع و گسترش انواع مخدر گیاهی و صنعتی، لزوم اطلاع رسانی در حوزه مواد مخدر گوناگون و مضرات عجیب و خطرناک آن بیش از پیش در جامعه احساس می‌شود، به همین منظور حوزه کلینیک در نظر دارد، هر هفته یکشنبه‌ اطلاعاتی مفید درباره خطر‌ات مصرف مواد مخدر مختلف را در صفحه علمی پزشکی در اختیار شما قرار دهد.

بیشتر بخوانید: «شیشه» چیست؟ / شادی آوری که سلامت کبد و کلیه هایتان را نشانه می‌رود

اعتیاد به اکستازی؛ وقتی توهم شادی به مرگ ختم می‌شود

توهم ارمغان تلخ قرص‌های شادی آور

سید علی بهشتی مشاور و درمانگر اعتیاد با اشاره به اعتیاد با قرص های اکستازی گفت: نام علمی اکستازی «متیل دی اکسی مت آمفتامین» یا MDMA بوده که یک ماده ترکیبی روان‌گردان با ساختار شیمیایی است، اکستازی ترکیبی مشابه آمفتامین‌ها و توهم‌زاها دارد و به‌طور مصنوعی در آزمایشگاه ساخته می‌شود و این ماده با نام‌هایی چون اکس، اکستاسی، اکستازی، XTC و قرص‌های شادی‌بخش در میان مصرف کنندگان شناخته می‌شود.

وی به تاریخچه تولید قرص های اکستازی اشاره کرد و افزود: نخستین بار در سال ۱۹۱۲ یک شرکت داروسازی آلمانی برای کنترل و مهار اشتها در افراد چاق، این ماده را تولید کرد، اما به علت عوارض ناشی از آن، تا اواخر دهۀ ۱۹۷۰ از چرخه تولید خارج شد.

این مشاور و درمانگر اعتیاد ادامه داد: در اویل دهه ۱۹۸۰، روان‌شناسان و روان‌پزشکان ، MDMA را داروی مناسبی برای درمان اختلالات روانی و عاطفی، معرفی کردند ولی باز مصرف آن ممنوع شد. ولی به صورت غیر قانونی مورد استفاده متقاضیان خیابانی خود قرار گرفت و به علت آثار مخرب این ماده مخدر بر سیستم عصبی، دولت امریکا در سال ۱۹۸۵، مصرف این ماده را ممنوع اعلام کرد.

با انواع قرص‌اکس آشنا شوید

بهشتی با بیان اینکه اکس خالص، پودری سفید متشکل از کریستال‌های ریز است، گفت: از این پودر بوی کپک به مشام می‌رسد و در صورت وجود ناخالصی، به‌رنگ‌های قرمز و قهوه‌ای نیز دیده می‌شود.

وی افزود: این ماده مخدر به اشکال قرص، کپسول، پودر استنشاقی و برچسب‌های پوستی موجود است و این قرص‌ها شکل، رنگ، اسم و اثر متفاوت دارند و با نام‌هایی مثل فراری، میتسوبیشی، شادی، گشنیز، هپی، صلیب، تویوتا، سان، مرسدس بنز، موتورولا، دلار و صلیب شناخته می‌شوند.

این مشاور و درمانگر اعتیاد گفت: رنگ ‌قرص های اکستازی متنوع است و این قرص‌ها به رنگ‌های نخودی، سبز، آبی، قرمز، بنفش دیده و بسته به نوع و جنس‌شان با قیمت‌های متفاوتی خرید و فروش می‌شوند، در ایران این قرص‌ها با دو نوع E و X معروف هستند و مطابق با تحقیقات انجام گرفته، نوع E آن، در بین جوانان ایرانی شایع‌تر است.

بیشتر بخوانید: "تریاک" چیست؟ / باور‌های غلط درباره کاهش قندخون با تریاک

اعتیاد به اکستازی؛ وقتی توهم شادی به مرگ ختم می‌شود

خطر مرگ و ایست قلبی در کمین مصرف کنندگان اکستازی

بهشتی گفت: اکس به‌راحتی قابل تجزیه و جذب شدن است و سریع خود را به مغز می‌رساند و اثرات خود را تحمیل می‌کند، اثرات این قرص بین ۲۰ تا ۹۰ دقیقه پس از مصرف ظاهر می‌شود و دو تا سه ساعت در یک حد حفظ می‌شود و بعد کاهش می‌یابد.

این مشاور و درمانگر اعتیاد گفت: مصرف کننده قرص‌های روان گردان ابتدا احساس خوشی و هیجان را پیدا می‌کند اما پس از چند بار مصرف همه این حالت‌ها جای خود را به مشکلات روانی و اختلالات مغزی خواهد داد، حتی یک بار مصرف این قرص‌ها هم ممکن است فرد را دچار مسمویت و اختلال کند و در نتیجه خطر مرگ‌های ناگهانی و ایست قلبی را افزایش می‌دهد. ممکن است این اثرات ۳ تا ۲۴ ساعت باقی بمانند اما بعد از آن مثل بقیه مواد مخدر وسوسه و تمایل شدیدی برای مصرف مجدد این ماده ایجاد خواهد شد.

وی افزود: بیشترین علت مصرف قرص‌های روان گردان مانند بقیه مواد مخدر از عدم آگاهی از پیامدهای ماده مخدر و همچنین اطلاعات اشتباه دریافت شده از طریق دوستان و همسالان است و جوانانی بیشتر در معرض مصرف قرار دارند که دچار بی هدفی و ناامیدی هستند، والدین سخت گیر و مستبد دارند، دچار مشکلاتی در فرایند رشد هستند، از مشکلات ارتباطی رنج می‌برند یا تمایل زیادی برای کسب لذت و تفریح دارند.

اعتیاد به اکستازی؛ وقتی توهم شادی به مرگ ختم می‌شود

عوارض مصرف قرص‌های رون گردان

بهشتی با اشاره به عوارض مصرف قرص‌های اکستازی گفت: تنش عضلانی، سستی و ضعف، دندان قروچه کردن ، حرکات غیر ارادی فک، همچینی قفل شدن چانه، تهوع و استفراغ، تیرگی دید، حرکت‌های سریع چشم، احساس سرما و لرز، تعریق، رعشه، خشکی دهان، بی‌قراری‌های حرکتی، سردرد و سرگیجه، غش، افزایش ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون، گیجی و گم‌گشتگی، افسردگی، مشکلات خواب، تمرکز ضعیف، حمله‌های وحشت‌زدگی، بی‌قراری، از دست دادن کنترل، اضطراب شدید، پارانویا (بدبینی و سوء‌ظن شدید)، تحریف در ادراکات، توهمات بینایی، شنوایی، لامسه، ولع و تمایل شدید برای مصرف مجدد مواد است.

وی با تاکید بر اینکه مسمومیت با اکستازی نیز بسیار خطرناک و کشنده است، افزود: مسمومیت با اکستازی به ایست قلبی یا گرمازدگی شدید منجر می‌شود، اثرات بلند مدت مصرف قرصهای روانگردان شامل افسردگی، اضطراب، از دست دادن حافظه یا آلزایمر، بیماری‌های عصبی-روانی، پارانویا یا حملات جنونی و توهمی، تضعیف سیستم ایمنی بدن، صدمه به کلیه و کبد، اثرات مخرب روی مغز است.

اعتیاد به اکستازی؛ وقتی توهم شادی به مرگ ختم می‌شود

ترک و بهبودی افراد مصرف کننده قرصهای روان گردان

این مشاور و درمانگر اعتیاد به راهکار ترک مصرف قرص‌های اکستازی اشاره کرد و گفت: بهبودی و درمان افراد مصرف کننده قرص‌های روان گردان همانند سایر مواد مخدر از تمایل فرد برای درمان شروع می‌شود، فرد با کمک متخصص و مشاور حوزه اعتیاد بر اساس شرایط فردی، خانوادگی و محیطی یک برنامه اختصاصی درمان دریافت می‌کند، این برنامه شامل دوره سم زدایی از دارو و درمان روان شناختی است که فرد کمک می‌کند تا علت مصرف خود را شناسایی و برای رفع آن اقدام مناسب و سازنده انجام دهد.

اعتیاد به اکستازی؛ وقتی توهم شادی به مرگ ختم می‌شود

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود نوحه ضربت خوردن امام علی