خواص بابونه گاوی برای درمان میگرن، کاهش التهاب و …..


از جمله مهمترین خواص بابونه گاوی می‌توان به توانایی این گیاه برای درمان میگرن، کاهش التهاب و رفع اضطراب و افسردگی اشاره کرد. هرچند که بابونه گاوی دارویی ایمنی است، اما می‌تواند عوارض جانبی خفیفی نیز به دنبال داشته باشد. با روژان همراه شوید. بابونه گاوی گیاهی باستانی است و فواید بسیاری از قبیل درمان میگرن، کاهش التهاب، تسکین سوزش پوست و محافظت...

از جمله مهمترین خواص بابونه گاوی می‌توان به توانایی این گیاه برای درمان میگرن، کاهش التهاب و رفع اضطراب و افسردگی اشاره کرد. هرچند که بابونه گاوی دارویی ایمنی است، اما می‌تواند عوارض جانبی خفیفی نیز به دنبال داشته باشد. با روژان همراه شوید.

خواص بابونه گاوی برای درمان میگرن، کاهش التهاب و …..
بابونه گاوی گیاهی باستانی است و فواید بسیاری از قبیل درمان میگرن، کاهش التهاب، تسکین سوزش پوست و محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش دارد. همچنین، از دیگر خواص بابونه گاوی می‌توان به تسکین درد، مبارزه با سرطان و کاهش اضطراب و افسردگی نام برد. مقاله پیش رو را مطالعه کنید تا دلیل تبدیل این درمان باستانی به یک داروی مدرن را کشف کنید.

بابونه گاوی چیست؟

بابونه گاوی متعلق به خانواده گل‌های مروارید است. در اصل، این گیاه در منطقه بالکان پیدا می‌شد، اما اکنون در سراسر جهان رشد می‌کند. خواص بابونه گاوی (که به نام “آسپرین قرون وسطا” نیز معروف است) حوزه وسیعی را شامل می‌شود. در گذشته از این گیاه برای درمان طب، روماتیسم، آرتروز، داء الصدف، نیش حشرات، آسم، درد معده، سردرد، ناباروری، وزوز گوش، سرگیجه، تهوع، استفراغ، مشکلات قاعدگی زنان و میگرن استفاده می‌شد.

بابونه گیاهی حاوی ترکیبات فعالی از قبیل موارد زیر است:

لاکتون‌های سزکوئی ترپن (غالباً پارتنولید، که ۸۵ درصد از کل لاکتون‌های سزکوئی ترپن را تشکیل می‌دهد) – پارتنولید التهاب را کاهش داده و با سرطان مبارزه می‌کند. روغن‌های فرار از قبیل: کافور که ضد باکتری هستند. فلاونوئیدها، که دارای خواص انتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتری هستند.

خواص بابونه گاوی برای سلامت

۱. بابونه گاوی میگرن را بهبود می‌بخشد

خواص بابونه گاوی برای درمان میگرن، کاهش التهاب و …..
بابونه گاوی از همان دوران باستان به عنوان یک “آسپرین طبیعی” برای درمان سردرد و میگرن بکار گرفته می‌شد. پژوهشگران در تحقیقی که بر روی ۱۴۷ بیمار انجام شد به این نتیجه رسیدند که عصاره گل بابونه شدت و سختی و همچنین تعداد میگرن‌هایی را که به استراحت در تخت خواب نیاز دارند، کاهش می‌دهد.

در تحقیق دیگری که بر روی ۷۲ بیمار انجام شد، بابونه گاوی تعداد و شدت حملات میگرنی و موارد استفراغ را کاهش داد. همچنین، در تحقیقی بر روی ۱۷ نفر از بیمارانی که همیشه بابونه گاوی را مصرف می‌کردند، مشخص شد که این گیاه موجب جلوگیری از علائم وخامت سردرد، تهوع و استفراغ می‌شود. اما کسانی که بابونه گاوی را به صورت همیشگی مصرف می‌کنند در هنگام تغییر دارو با علائم میگرن و سختی مفصلی روبرو می‌شوند.

به هر حال، در تحقیق دیگری که بر روی ۵۰ بیمار مبتلا به میگرن انجام شد، عصاره گل بابونه (با نیم میلی گرم پارتنولید) باعث بهبود علائم نشد. یک تحقیق آزمایشی بر روی ۶۰ بیمار مبتلا به میگرن نشان داد که بابونه گاوی و زنجبیل درد ناشی از سردرد‌های خفیف را کاهش می‌دهند. پارتنولید، عنصر فعال بابونه گاوی، نشانه‌های درد را در عصب‌های جونده (نورون‌های سه قلو) مسدود می‌کند. ممکن است این همان اثر بابونه گاوی برای کاهش درد میگرن باشد.

۲. بابونه گاوی ضد التهاب است

یکی از دیگر خواص بابونه گاوی ضد التهاب بودن آن است. پزشکان یونانی از این گیاه برای “تمام التهابات شدید و سوزش‌های دردناک” استفاده می‌کردند. تحقیقات علمی نشان می‌دهد که بابونه گاوی توانست التهاب مفصلی را در موش‌های مبتلا به آرتروز نیز کاهش دهد. پارتنولید موجود در بابونه گاوی از سلول‌های پوستی نیز در برابر التهاب محافظت می‌کند.

اما بابونه گاوی، حتی بدون پارتنولید هم باعث کاهش التهاب می‌شود. بابونه گاوی بدون پارتنولید انتشار مولکول‌های التهابی اکسید نیتریک، PGE۲، TNF-alpha، IL-۲، IL-۴ و IFN-gamma از سلول‌های خونی سفید را مسدود می‌کند. این گیاه موجب بهبود التهاب پوستی در موش‌ها می‌شود. این بدین معناست که بابونه گاوی، به غیر از پارتنولید، دارای ترکیباتی است که با التهاب مبارزه می‌کنند.

۳. بابونه گاوی یک آنتی اکسیدان است

خواص بابونه گاوی برای درمان میگرن، کاهش التهاب و …..
ویژگی آنتی اکسیدانی یکی دیگر از خواص بابونه گاوی است. بابونه گاوی یک آنتی اکسیدان است که رادیکال‌های آزاد را هدف قرار می‌دهد. اگر پارتنولید را از بابونه گاوی استخراج کنید یک انتی اکسیدان نیرومندتر از ویتامین سی به دست خواهید آورد. این واقعیت اثبات شده است که بابونه گاوی، به دلیل تنش اکسایشی، از سلول‌های انسان در برابر آسیب‌های سلولی استعمال دخانیات محافظت می‌کند. پارتنولید از موش‌های آزمایشگاهی در برابر تنش اکسایشی سمی و آسیب کلیوی نیز محافظت می‌کند.

۴. بابونه گاوی می‌تواند با سرطان مبارزه کند

تحقیقات امروزی خواص بابونه گاوی برای مبارزه با سرطان را نشان داده اند. پارتنولید، در موش‌هایی که در معرض اشعه فرابنفش قرار گرفتند، رشد تومور‌های پوستی را به تأخیر انداخته و تعداد آن‌ها را کاهش داد.

پارتنولید به چند نوع سلول سرطانی از قبیل لوسمی، لنفوم، میلوم چندگانه، کلیه، سینه، ریه، روده بزرگ، پوست، مثانه و سلول‌های سرطان مغز آسیب رسانده و یا حتی آن‌ها را نابود می‌کند. پارتنولید این عمل را از طریق افزایش گونه‌های اکسیژن واکنشی (ROS) انجام می‌دهد.

به هر حال، در تحقیقی بر روی ۱۲ بیمار چنین نتیجه گیری شد که مقدار پاتنولید بابونه گیاهی برای نشان داده شدن در آزمایش خون کافی نیست. پس احتمالاً هیچ تأثیری بر این بیماری ندارد. بنابراین، شاید مقدار بیشتری از پاتنولید خالص برای نمایش تأثیرات آن لازم است.

۵. بابونه گاوی می‌تواند بر رزاسه تأثیر بگذارد

شرکت‌های بهداشتی و زیبایی در بسیاری از محصولات موضعی خود از بابونه گاوی بدون پارتنولید استفاده می‌کنند. یکی دیگر از خواص بابونه گاوی بدون پارتنولید کاربرد آن برای کاهش قرمزی، سفتی، سوزش پس از تراشیدن ریش و آسیب‌های ناشی از اشعه فرابنفش است.

در تحقیقی که بر روی ۸ داوطلب انجام شد، بابونه گاوی بدون پارتنولید موضعی موجب کاهش سرخی پوست ناشی از سوزش شد. بابونه گاوی بدون پارتنولید موضعی التهاب پوستی را نیز کاهش می‌دهد.

میگرن در میان افراد مبتلا به رزاسه شایع است. یکی از تحقیقات نشان داد که پارتنولید عصب‌های سه قلو را هدف قرار می‌دهد. این عصب ها توضیح می‌دهند که چرا بابونه گاوی می‌تواند بر هر دو بیماری تأثیرات مثبتی داشته باشد.

۶. بابونه گاوی از شما در برابر آسیب پوستی ناشی از اشعه فرابنفش محافظت می‌کند

خواص بابونه گاوی برای درمان میگرن، کاهش التهاب و …..
یکی دیگر از خواص بابونه گاوی بدون پارتنولید عبارت است از محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه‌های خورشیدی. در تحقیقی نشان داده شد که بابونه گیاهی بدون پارتنولید در برابر سرخی پوستی ناشی از اشعه فرابنفش مقاومت می‌کند. کاهش میزان تشکیل رادیکال‌های آزاد ناشی از اشعه فرابفش، انتشار سیتوکین التهابی انسدادی و افزایش آنزیم‌های ترمیمی DNA از فواید این گیاه است.

۷. بابونه گاوی می‌تواند درد را تسکین دهد

همانطور که آن را “آسپرین قرون وسطا” نامیده اند، یکی از خواص بابونه گاوی تسکین درد است. پارتنولید، با مانع شدن سینتاز پروستاگلاندین، التهاب و درد ناشی از آن را کاهش می‌دهد. عصاره گل بابونه گاوی در جوندگان باعث کاهش درد ناشی از حاد، التهابی، مفصلی و درد عصبی می‌شود. این گیاه در برابر درد ناشی از شیمی درمانی نیز مفید واقع شده است. در هر صورت، عصاره برگ گل بابونه تأثیر کمتری دارد.

۸. بابونه گاوی ضد باکتری است

یکی دیگر از خواص بابونه گاوی عبارت است از مبارزه با رشد باکتری‌ها. روغن بابونه گاوی مانع رشد باکتری‌های مضر می‌شود. روغن تولید شده از گل، به دلیل تراکم زیاد کافور، نیرومندترین خواص ضد باکتری را داراست.

۹. بابونه گاوی می‌تواند از لخته شدن خون جلوگیری کند

خواص بابونه گاوی برای درمان میگرن، کاهش التهاب و …..
در مطالعات سلولی نشان داده شده که پارتنولید تولید گرده خون را افزایش می‌دهد، اما باعث کاهش فعالیت آن می‌شود. به این ترتیب بابونه گاوی احتمال لخته شدن خون را کاهش می‌دهد.

۱۰. بابونه گاوی احتمالاً اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد

در آزمایشاتی که بر روی موش‌ها انجام شده است، عصاره بابونه گاوی اضطراب و افسردگی را کاهش داده است. پس ممکن است بتوان این را نیز یکی از خواص بابونه گاوی قلمداد کرد.

۱۱. بابونه گاوی احتمالاً برای مسمویت مواد مخدر مفید است

پارتنولید تأثیر کوکائین بر نورون‌های حساس به دوپامین را خنثی می‌کند. این امر می‌تواند به درمان مسمومیت ناشی از مصرف کوکائین کمک کند.

۱۲. بابونه گاوی احتمالاً برای آلرژی‌ها مفید باشد

عصاره بابونه گاوی انتشار هیستامین را از سلول‌های ماستی که عامل آلرژی هستند، متوقف کند. پس شاید بتوانیم تأثیرگذاری بر آلرژی‌ها را یکی دیگر از خواص بابونه گاوی قلمداد کنیم.

دوز مصرف این گیاه دارویی

بابونه گاوی در اشکال تازه، یخ زده و خشک شده موجود است. شما می‌توانید این گیاه را به صورت کپسول، قرص یا عصاره مایع آن تهیه کنید. آن‌هایی که در مطالعات بالینی مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولاً حاوی دوز استانداردی از پارتنولید هستند. برگ‌ها را نیز می‌توانید به صورت تازه یا خشک شده تهیه کنید. مقدار مصرف روزانه آن برای بزرگسالان ۲ تا ۳ برگ است.

یک) برای میگرن

عصاره این گیاه معمولاً در دوز‌های ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرمی تا چهار مرتبه در روز مصرف می‌شود. در موارد بابونه گاوی استخراج شده CO۲، دوز‌های ۲۵/۶ میلی گرمی را باید ۳ مرتبه در روز و به مدت ۱۶ هفته مصرف کرد.

دو) برای التهاب

دوز بابونه گاوی برای التهاب ۶۰ تا ۱۲۰ قطره است و باید ۲ بار در روز مصرف شود. کودکان زیر ۲ سال نباید از این دارو استفاده کنند. برای کودکان بالای ۲ سال هم دوز‌ها را متناسب با سن کودک تنظیم کنید. دوز‌های بزرگسالان بر اساس میانگین وزن ۷۰ کیلوگرم تعیین شده اند. بنابراین، یک کودک با وزن ۳۰ کیلوگرم نصف یک بزرگسال عادی را باید مصرف کند. انواع مختلفی از محصولات مراقبت از پوست حاوی بابونه گاوی بدون پارتنولید هستند. این محصولات را باید مطابق دستورالعمل مصرف آن‌ها استفاده کنید.

سطح ایمنی

تحقیقات نشان می‌دهند که بابونه گاوی ایمن است. البته این گیاه می‌تواند عوارض خفیف و موقتی داشته باشد. به هر حال، اگر مصرف دارو را ناگهان قطع کنید، با عوارض آن مواجه می‌شوید.
توصیه می‌شود که در موارد زیر از مصرف بابونه گاوی خودداری کنید:

در هنگام بارداری آلرژی به گیاهان کامپوزیته اختلالات خونریزی یا جراحی قریب الوقوع عوارض جانبی

خواص بابونه گاوی برای درمان میگرن، کاهش التهاب و …..
خواص بابونه گیاهی فراوان هستند، اما این گیاه می‌تواند عوارض جانبی زیر را نیز داشته باشد:

زخم‌های دهان بی حسی دهان سوزش سر دل حالت تهوع و استفراغ گاز باد کردن سوء هاضمه اسهال یبوست اضافه وزن افزایش خونریزی دوران قاعدگی سندروم پس از بابونه گاوی درماتیت؛ چون پارتنولید باعث سوزش پوست می‌شود

منبع

خواص بابونه گاوی برای درمان میگرن، کاهش التهاب و …..

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام