نگرانی آمریکا از ارتباط روسیه با ونزوئلا/ اقدام یانکی ها در ونزوئلا در هیچ یک از قوانین بین المللی نمی گنجد/ نفوذ روسیه در حیاط خلوت ایالات متحده/ آمریکا با اعمال تغییرات سیاسی در ونزوئلا در صدد مهار چین و روسیه است


نگرانی آمریکا از ارتباط روسیه با ونزوئلا/ اقدام یانکی ها در ونزوئلا در هیچ یک از قوانین بین المللی نمی گنجد/ نفوذ روسیه در حیاط خلوت ایالات متحده/ آمریکا با اعمال تغییرات سیاسی در ونزوئلا در صدد مهار چین و روسیه است

کارشناس آمریکای لاتین با اشاره به تحولات اخیر ونزوئلا گفت: ونزوئلا بعنوان یکی از صادر کنندگان مهم نفت در حوزه اوپک و جهان است که نقش مهمی برای آمریکا دارد و از یک سو روس ها می خواهند در آمریکای لاتین حضور داشته باشند و حضورشان با کشور قدرتمندی مثل ونزوئلا، می تواند برای منافع روس ها مهم باشد.

میرقاسم مومنی، کارشناس آمریکای لاتین به تحولات اخیر در کشور ونزوئلا اشاره کرد و به شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: تحولات اخیری که در کشور ونزوئلا رخ داده است با جنگ قدرتی که ترامپ در آمریکای لاتین و خاورمیانه به راه انداخته است، در ارتباط است.

وی اظهار داشت: ونزوئلا از یک سو یک کشور مهم و استراتژیک در آمریکای لاتین به شمار می رود که دارای ذخایر نفتی، منابع و معادن بسیاری است و از سوی دیگر با توجه به روابطی که ونزوئلا با روسیه تبیین کرده است، در واقع می توان گفت آمریکایی ها احساس می کنند روس ها بتوانند در ونزوئلا نفوذ داشته باشند و بتوانند در سیاست های منطقه ای آمریکا و هم در مدیریت نفت اعمال نفوذ کنند.

آمریکا با اعمال تغییرات سیاسی در ونزوئلا در صدد مهار چین و روسیه است

این کارشناس بحث قیمت نفت را یکی از سلاح های قوی آمریکا در مبارزه با روسیه و چین و همچنین در رقابت با اروپا دانست و افزود: آمریکایی ها در استراتژی خودشان نفت را بعنوان اهرمی جهت مهار اقتصادی چین می دانند و بخاطر همین در منطقه خاورمیانه اشرافیت دارند و پایگاه هایشان را حفظ می کنند.

مومنی خاطر نشان کرد: ونزوئلا بعنوان یکی از صادر کنندگان مهم نفت در حوزه اوپک و جهان است که نقش مهمی برای آمریکا دارد و از یک سو روس ها می خواهند در آمریکای لاتین حضور داشته باشند و حضورشان با کشور قدرتمندی مثل ونزوئلا، می تواند برای منافع روس ها مهم باشد.

وی تصریح کرد: روابط روسیه و ونزوئلا بخاصر مسافت طولانی به حالت استراتژیک در نیامده است، اما یک روابط نسبتاً خوبی بین این دو کشور وجود دارد.

این کارشناس اشاره کرد: آمریکایی ها هم سعی کردند به نوعی با اعمال تغییرات سیاسی در ونزوئلا بتوانند نسبت به مهار چین و روسیه اقدام کنند.

میرقاسم مومنی تاکید کرد: مسئله ای که در اینجا متصور می شود این است که اروپا و آمریکا در یک صف هستند؛ فرانسه و انگلیس نیز به این نتیجه رسیده اند که اگر حاکمیت ونزوئلا عوض شود و مادورو که یک فرد سوسیالیست است کنار برود و یک فرد ملی گرا صاحب قدرت شود، می توانند در راستای منافع آمریکا و اروپا عمل کنند و همچنین می توانند علیه اقدامات روسیه و چین نیز اقدام کنند.

وی به یک سری انقلاب های رنگی در کشورهای اوکراین و گرجستان اشاره کرد و گفت: تحولات اخیر ونزوئلا را می توان انقلاب رنگی سیاسی قلمداد کرد.

کارشناس آمریکای لاتین تاکید کرد: آمریکایی ها در یک اقدام بسیار جدید که در هیچ یک از قوانین بین المللی نمی گنجد، دولت قانونی ونزوئلا را عزل و به دولت غیر قانونی مشروعیت بخشیدند و گوایدو را به رسمیت شناختند.

کشورها بر اساس مشروعیت بین المللی می توانند در جهان فعالیت کنند

مومنی اشاره کرد: در فاکتورهای حاکمیت و قدرت دو مبحث مقبولیت و مشروعیت مطرح است؛ نمی توان گفت که بدون تائید کشورهای دیگر نمی شود حکومت کرد، کشورها بر اساس مشروعیت بین المللی است که می توانند در جهان فعالیت کنند.

وی افزود: آمریکایی ها با سوء استفاده از این موضوع در واقع یک نظام کودتایی را در دنیا طراحی می کنند که در عین حال ظاهراً یک کار دمکراسی و دمکراتیک است ولی در باطن یک عمل کودتایی است.

این کارشناس بیان داشت: آمریکا می خواهد با استفاده از یک اهرم قانونی و قوانین بین المللی تفسیر خاص خودش را داشته باشد و در صدد این است که بر اساس این قانون حاکمیت را برکنار کند.

میرقاسم مومنی در پایان گفت: آمریکایی ها همزمان با نامشروع خواندن رئیس جمهوری فعلی و قانونی ونزوئلا، گوایدو را به رسمیت شناختند و در واقع یک کودتای مشروعیت بین المللی انجام دادند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روسیه بزرگترین صادرکننده نفت به چین ماند