خوردن شیر محلی در بارداری، ضرر دارد؟


خوردن شیر محلی در بارداری، ضرر دارد؟

خوردن شیر محلی گاو در بارداری ضرر داره؟ روزانه چقدر مصرف کنم؟ چقدر باید قبل مصرف شیر را بجوشانم چون پاستوریزه نیست؟

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: خوردن شیر محلی گاو در بارداری ضرر داره؟روزانه چقدر مصرف کنم؟ چقدر باید قبل مصرف ، شیر را بجوشانم چون پاستوریزه نیست؟ و اینکه به علت طبیعی و محلی بودن شیر میزان چربی آن هم زیاده و روش سرشیر میبندد؟باتوجه اینکه من در ماه اول بارداری به سر میبرم. چه میزان استفاده کنم؟

پاسخ دکتر نوشین نظری، متخصص زنان و زایمان:
دوست عزیز برای بی ضرر بودن، باید شیر به مدت ۲۰ دقیقه روی شعله گاز بجوشد. تنها در این صورت شیر از هر نوع آلودگی پاک می شود. هر چقدر بخواهید می توانید مصرف کنید.
خوردن شیر محلی در بارداری، ضرر دارد؟
مهمترین مطالب در این باره
مصرف کدام نوع شیر در دوران بارداری زنان مناسب است؟
دوران بارداری هر زنی زمانی است که او با ایجاد تغییرات سریع هورمونی، احساسات و فیزیک جدیدی را در بدن خود مشاهده کرده و با سوالات زیادی مواجه می­شود. از رشد جنین گرفته تا نوع ورزش و این که مادران باردار چه رژیم غذایی را باید تا پایان این دوران حساس دنبال کنند، از جمله سوالاتی هستند که ذهن یکهر زن حامله­ای را درگیر خواهد کرد. تقریبا، می­توان ادعا کرد که یک علامت سوال بزرگ در برابر هر
کاری که یک زن باردار می­خواهد انجام دهد، وجود خواهد داشت!
همانطور که می­دانید شیر یک منبع حیاتی سرشار از کلسیم در رژیم غذایی زنان باردار به شمار می­رود. به همین دلیل، مصرف مقادیر مناسبی از شیر به بدن این مادران کمک خواهد کرد تا نیازهای خود و کودک داخل رحم را به دریافت مواد معدنی و ویتامین­ها تامین کند. نتایج مطالعات اخیر انجام شده توسط دانشمندان نشان می­دهد که یک زن باردار به 1000 تا 1300 میلی­گرم کلسیم در هر روز از این دوران حساس نیاز دارد، تا بدن خود و جنین داخل رحمش با کمبود مواجه نشود.
هر زن حامله­ای برای تامین سلامت بدن خود و فرزند متولد نشده­اش، باید در هنگام نوشیدن شیر در طی کل دوران بارداری خود از سلامت این ماده غذایی مطمئن شود. اما، یادتان باشد که برای کسب اطمینان بیشتر، قبل از انجام هر گونه تغییر در رژیم غذایی روزانه خود حتما با یک دکتر متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. آیا می­دانید که شیر مناسب برای مصرف زنان در دوران بارداری، چه نوع شیری است؟ خواندن ادامه این مقاله، شما را برای کسب آگاهی بیشتر در مورد انواع شیرها و این که چه نوع شیری برای مصرف زنان در دوران بارداری مناسب است، کمک خواهد نمود.
خوردن شیر محلی در بارداری، ضرر دارد؟
مزایای خوردن شیر در دوران بارداری :
مصرف شیر برای همه زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد بسیار مفید شناخته شده است. در واقع، می­توان ادعا کرد که مصرف این ماده غذایی منافع زیادی برای همه جنین­ها در مراحل اولیه زندگی دارد. وزارت کشاورزی کشور به زنان باردار توصیه می­کند تا روزانه سه فنجان شیر و یا دیگر محصولات لبنی را به طور منظم، در دوران بارداری خود مصرف کنند. آیا می­دانید کودکان زنان حامله­ای که در دوران بارداری خود، روزانه حداقل 150 میلی­گرم شیر می­نوشند، نسبت به نوزادان دیگر دارای قد بلندتری هستند؟ جالب است بدانید کودکان زنان حامله­ای که در دوران بارداری خود، روزانه حداقل 150 میلی­گرم شیر می­نوشند، در هنگام تولد هم وزن بیشتری داشته و سریع­تر از نوزادانی که مادران آن­ها در دوران بارداری شیر مصرف نکرده­اند، رشد خواهند کرد.
علاوه بر این موارد، نتایج مطالعات اخیر محققان نشان می­دهد که نوشیدن منظم شیر در طول دوران حاملگی می­تواند مزایای زیادی برای جنین داخل رحم مادر داشته باشد، چون به نظر می­رسد که سطح انسولین موجود در جریان خون این کودکان تا اواخر دوران نوجوانی بالا خواهد بود. به همین دلیل، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در بدن این کودکان به شدت کاهش می­یابد. همچنین، اگر زن حامله­ای در طی کل دوران بارداری خود، به طور منظم شیر مصرف کند، خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان در فرزند او به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. در واقع، می­توان اثبات کرد که خطر ابتلا به نرمی استخوان در نوزادانی که مادران آن­ها در دوران بارداری مقدار مناسبی شیر سرشار از ویتامین D مصرف کرده­اند، نیز بسیار کاهش می­یابد. علاوه بر این موارد، جالب است بدانید که هرچه شیر مصرفی مادر حامله بیشتر باشد، کودک داخل رحم او هم با ضریب هوشی بالایی به دنیا می­آید، چون ید موجود در شیر، روند رشد و توسعه مغز جنین را بالا می­برد.
مزایای مصرف شیر در دوران بارداری زنان فقط به این امتیازات خلاصه نمی­شود. شیر درمان­ کننده بسیار قوی برای مشکل ترشی معده در زنان حامله است. از آنجایی هم که مشکلات معده در دوران بارداری زنان بسیار شایع است، بنابراین نوشیدن شیر به این افراد کمک می­کند تا علایم این مشکل در بدن مادر کاهش یابد. علاوه بر این موارد، مصرف منظم شیر در دوران بارداری زنان آب کافی برای بدن مادر را تامین نموده و باعث می­شود تا جلوی از دست دادن مایعات بدن این مادران در دوران بارداری گرفته شود. در نهایت، فراموش نکنید که نوشیدن شیر در دوران بارداری زنان خطر ابتلا به اسکلروز را هم در بدن این مادران به شدت کاهش خواهد داد.

کدام نوع شیر برای خوردن زنان در دوران بارداری مناسب است؟
این روزها، شما ، در بازار با انواع مختلف شیرها مواجه می­شوید و ممکن است پیدا کردن نوع مناسب شیر برای شما و کودک داخل رحمتان کمی مشکل باشد. اگر شما هم به عنوان یک مادر جوان و بی­ تجربه در این مورد نگران هستید، خواندن مقاله زیر را فراموش نکنید! در ادامه این مقاله، بر روی انواع شیرهایی که در دسترس زنان باردار هستند، بحث شده و نگاه کلی به انواع مناسب شیر انداخته­ می­شود. همچنین، با عنوان نمودن نکات مهم در این مورد، شما را برای بهترین انتخاب یاری خواهیم نمود. انواع مختلف شیرها عبارتند از:
خوردن شیر محلی در بارداری، ضرر دارد؟
شیر گاو که خامه آن گرفته شده است، برای جلوگیری از اضافه وزن در بارداری:
اگر شما نمی­خواهید که در دوران بارداری خود کالری ناخواسته دریافت نموده و با افزایش وزن مواجه شوید، شیرگاوی را که خامه آن گرفته شده باشد، را برای مصرف خود انتخاب نمایید. جالب است بدانید که چربی اشباع شده در این نوع شیر گاو از طریق فرایندی گرفته شده و به مصارف دیگر می­رسد. اما یادتان باشد که انجام این فرایند باعث کاهش ویتامین­های محلول در چربی مانند A، D، E و C که بسیار هم در دوران بارداری زنان مورد نیاز است، خواهد شد. بنابراین، می­توان ادعا کرد که مصرف یک فنجان شیر کم­چرب می­تواند در حدود 305 میلی­گرم از کلسیم مورد نیاز بدن زن حامله و جنین داخل رحم او را فراهم کند. به خاطر بسپارید که یک فنجان از این شیر شامل 83 کالری است.
در نهایت، به یاد داشته باشید که نوشیدن 2-3 فنجان شیر کم­چرب در هر روز از دوران بارداری به مادران حامله و جنین داخل رحم این افراد کمک خواهد کرد تا بسیاری از نیازهای بدنشان تامین گردد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صوت/ دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان+متن