آموزش دوخت پرده ساده و شیک با ساده ترین ابزار در منزل


یکی از بهترین روش ها برای ایجاد تغییرات مثبت در دکوراسیون داخلی منزل عوض کردن پرده ها می باشد و اگر شما تمایل دارید در هزینه هایتان صرفه جویی نمایید بهتر است برای دوخت پرده های منزل تان خودتان دست به کار شوید. پرده ساده از انواع مدل پرده های پرطرفدار و جذاب است و شما می توانید از این مدل پرده برای قسمت های مختلف منزل نظیر آشپزخانه و سالن پذیرایی...

یکی از بهترین روش ها برای ایجاد تغییرات مثبت در دکوراسیون داخلی منزل عوض کردن پرده ها می باشد و اگر شما تمایل دارید در هزینه هایتان صرفه جویی نمایید بهتر است برای دوخت پرده های منزل تان خودتان دست به کار شوید.

پرده ساده از انواع مدل پرده های پرطرفدار و جذاب است و شما می توانید از این مدل پرده برای قسمت های مختلف منزل نظیر آشپزخانه و سالن پذیرایی و اتاق خواب استفاده نمایید.
آموزش دوخت پرده ساده و شیک با ساده ترین ابزار در منزل

آموزش دوخت پرده ساده برای قسمت های مختلف منزل

برای دوختن پرده های ساده ابتدا باید متراژ پرده را اندازه گیری نمایید سپس اقدام به دوخت این مدل پرده کنید. در مطالب قبلی خیاطی بدون الگو و آموزش دوخت روتختی و آموزش دوخت کاور مبل را مشاهده کردید در ادامه این مطلب مراحل دوخت پرده ساده را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

آموزش دوخت پرده ساده و شیک با ساده ترین ابزار در منزل

محاسبه کردن متراژ پرده ساده

طول و عرض قسمتی را که تمایل دارید پرده را در آنجا نصب نمایید اندازه گیری کنید. نوع نوار پرده تان را مشخص کنید. جنس و طرح پارچه پرده را مشخص نمایید. توجه داشته باشید که برای پرده ها با پارچه های توری به ۲ تا ۴ برابر میله به پارچه نیازمند هستید و برای پارچه های ضخیم نیز به ۲ تا ۳ برابر میله به پارچه نیازمند هستید.

آموزش دوخت پرده ساده و شیک با ساده ترین ابزار در منزل

اگر پارچه پرده شما گلدار یا ساده است قسمت ترکی پارچه به عنوان طول پرده استفاده خواهد شد و اگر پارچه پرده حاشیه دار می باشد قسمت ترکی پارچه به عنوان عرض استفاده می شود. اگر پارچه پرده حاشیه دار است می توانید پرده را به صورت تخته برش زده و بدوزید و اگر پارچه پرده ساده یا گلدار است می توانید از چند تخته برای دوختن و برش زدن پرده استفاده نمایید.

آموزش دوخت پرده ساده و شیک با ساده ترین ابزار در منزل

مراحل دوختن پرده ساده

۱. برای دوخت پرده ساده نیازی به استفاده از الگو ندارید و می توانید پارچه پرده را روی سطحی صاف پهن نمایید و اگر پارچه دارای سرکج است بهتر است به کمک گونیا آن را علامت گذاری نمایید سپس قسمت های علامت گذاری شده را برش بزنید.
۲. توجه داشته باشید که از قسمت دو سر عرض پارچه که آن را صاف کرده اید می توانید طول ترکی قد پرده را بدست آورید و تخته های پرده را که در قسمت قبلی علامت گذاری کرده اید به یکدیگر وصل نمایید و این خط ها را هم ببرید.
۳. قطعات بریده شده را به شکل دو به دو در کنار هم قرار دهید و این قطعات را با فاصله یک و نیم سانتی متری از قسمت ترکی به یکدیگر بدوزید.

آموزش دوخت پرده ساده و شیک با ساده ترین ابزار در منزل
۴. در این مرحله از آموزش دوخت پرده، لبه ترکی کنار پرده را به اندازه یک سانت تا زده و اتو نمایید و دوباره این قسمت را به اندازه ۲ سانت تا بزنید و اتو نمایید و با فاصله ۲ میلی متری از قسمت لبه تا شده اقدام به دوختن پرده نمایید.
۵. قسمت لبه پایینی پرده را نیز به اندازه یک و نیم سانت تا زده و اتو کنید و این قسمت را دوباره ۱۰ سانت تا زده و اتو نمایید سپس از فاصله ۲ میلی متری از قسمت تا زده پارچه پرده شروع به دوختن پرده کنید.
۶. بعد از دوختن لبه ترکی کنار پرده و لبه پایینی پرده، قدی را که برای پرده محاسبه کرده اید بعلاوه ۱.۵ سانت لبه پایین به سمت بالا کنید سپس این نقاط را علامت گذاری نمایید و این اندازه را در طول لبه پایین به طرف قسمت بالایی چند بار تکرار و علامت گذاری نمایید و لبه بالایی را هم از روی این علامت ها تا بزنید و اتو نمایید.

آموزش دوخت پرده ساده و شیک با ساده ترین ابزار در منزل
۷. اگر پارچه ای که برای دوخت پرده انتخاب کرده اید نازک است به اندازه ۱.۵ سانت و به اندازه نوار پرده به زاپاس نیازمند هستید و اگر پارچه پرده ضخیم است به اندازه ۲.۵ سانت به زاپاس نیازمند هستید توجه داشته باشید که در صورتی که قسمت بالایی پرده اضافه است می توانید آن را برش زده و دور بریزید.
۸. لبه بالای نوار پرده را به اندازه ۱.۵ سانت پایین تر از لبه قسمتی که اتو کرده اید قرار دهید و با سنجاق این قسمت را به صورت ثابت نگهدارید.
۹. با فاصله ای برابر با ۲ میلی متر از قسمت لبه نوار پرده اقدام به دوخت لبه بالایی و پایینی نوار پرده نمایید و قسمت ابتدایی و انتهایی دوخت پرده را دوخت های معکوس بزنید.
۱۰. در این مرحله نخ های قسمتی از نوار پرده که آزاد است را به صورت همزمان بکشید تا پرده ای که دوخته اید به اندازه پرده خور شود و این نخ ها را گره بزنید و چین های پرده را مرتب نمایید و گیره های پرده را هم روی نوار پرده تان قرار دهید سپس پرده را روی میله آن نصب کنید و فاصله چین های پرده را مرتب نمایید.

آموزش دوخت پرده ساده و شیک با ساده ترین ابزار در منزل
در این مطلب ۱۰ مرحله برای دوخت پرده ساده را مشاهده کردید که امیدواریم با کمک مراحل ذکر شده بتوانید مهارت لازم را دوختن پرده بدست آورید و به راحتی پرده ای با طرح و رنگ مناسب را بدوزید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دکوراسیون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق