اجلاس بروکسل، آزمونی برای محک میزان حمایت وزیر دفاع ترامپ از ناتو


اجلاس بروکسل، آزمونی برای محک میزان حمایت وزیر دفاع ترامپ از ناتو

مقام‌ها و کارشناسان امور نظامی می‌گویند همپیمانان آمریکا قصد دارند از فرصت اولین حضور پاتریک شاناهان وزیر دفاع موقت دولت ترامپ در این سمت در اجلاس وزرای دفاع ائتلاف ناتو در شهر بروکسل استفاده کرده و چگونگی حمایت او از این ائتلاف نظامی را محک بزنند.

اجلاس بروکسل، آزمونی برای محک میزان حمایت وزیر دفاع ترامپ از ناتوبه گزارش فانوس، پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت آمریکا مدیر اجرایی سابق شرکت معروف "بوئینگ" است که از زمان پیوستن به پنتاگون در ژوئیه ۲۰۱۷ عمدتاً بر مسائل داخلی این وزارتخانه متمرکز بوده است.

او بعد از آنکه جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق در اعتراض به برخی سیاست‌های ترامپ استعفا کرد از تاریخ اول ژانویه به عنوان وزیر دفاع موقت شروع به کار کرده است.

جیمز ماتیس در نامه استعفایش نوشت که شاهد شکافی جبران نشدنی میان خودش و ترامپ است و به صورت تلویحی از رئیس جمهور به خاطر کوتاهی در ارزش گذاشتن برای هم پیمانان انتقاد کرد و حتی در این نامه دو بار از ناتو اسم برد.

شاناهان که پیش از این معاون ماتیس بوده در محافل سیاست خارجی چندان شناخته شده نیست و همپیمانان آمریکا مشتاق هستند که ببینند آیا او در برابر لفاظی‌های ترامپ علیه ناتو و زیر سوال بردن این ائتلاف از سوی ترامپ مقاومت خواهد کرد یا خیر؟ شاناهان تا همین چند روز پیش هرگز حتی به افغانستان یا عراق هم که هزاران سرباز آمریکایی در آنها مستقر هستند سفر نکرده بود.

یک دیپلمات اروپایی ناتو که نامش را فاش نکرد، گفت: مقام‌های این ائتلاف امید دارند که شاناهان کسی باشد که بتوانند به او اعتماد و با او همکاری کنند.

این دیپلمات خاطرنشان کرد: ماتیس یکی از معدود مقام‌های ارشد باقیمانده در دولت ترامپ بود که ما می‌توانستیم به او متکی باشیم. بنابراین بعد از او احساس فقدان بزرگی به وجود آمد. صادقانه باید گفت که برای ما شاناهان ناشناخته است. در عین حال با وجود اینکه ترامپ گفته شاناهان خوب کارش را انجام می‌دهد اما هنوز اطمینانی نسبت به اینکه او رسماً برای وزیر دفاع منصوب شده و از حالت موقت خارج شود وجود ندارد.

شاناهان از ابتدای سال جاری میلادی وزیر دفاع موقت بوده و در تاریخ آمریکا طولانی‌ترین وزیر دفاعی که در حالت موقت خدمت کرده ویلیام تافت است که ۶۰ روز در این وضعیت قرار داشت.

در عین حال اخیراً جیمز اینهوف رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در صحبت‌هایی به نشانه شکننده بودن وضعیت شاناهان گفت که فکر نمی‌کند ترامپ او را به طور رسمی معرفی کند.

شاناهان در پاسخ به سوالی درباره این صحبت‌های اینهوف به خبرنگاران در شهر بروکسل گفت: اینکه کلمه موقت در کنار اسم شما باشد یا نباشد فرقی نمی‌کند و در هر حال شغل یکی است و من هم این شغل را به یک شکل انجام خواهم داد. هر چند که این مایه خرسندی است که در این سمت خدمت کند.

در عین حال یک مقام نظامی ارشد آمریکا که نامش را فاش نکرد گفت: شاناهان در مذاکراتش در بروکسل از ناتو حمایت خواهد کرد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ می‌دهیم