راههای تولید اسپرم سالم، جهت باردار شدن


راههای تولید اسپرم سالم، جهت باردار شدن

یکی از علل اصلی و اولیه ناباروی کم بودن تعداد اسپرم ها یا حرکت اندک آن هاست.

بسیاری از عوامل می توانند باروری مردان را تحت تاثیر قرار دهند. اگر اسپرم در غیر این صورت سالم باشد، حاملگی با تحرک اسپرم کم می تواند رخ دهد.استفاده از تکنولوژی باروری مانند لقاح آزمایشگاهی یا تلقیح داخل رحمی (IUI) می تواند به افزایش احتمال حاملگی کمک کند. این به این دلیل است که آنها نیاز به اسپرم برای شنا دارند.
برخی از تغییرات شیوه زندگی ممکن است سبب افزایش تحرک اسپرم برای برخی از مردان شود:
- تمرین منظم
- حفظ وزن سالم
- محدود کردن تماس تلفن همراه
- کاهش الکل
- ترک سیگار
بعضی از مکمل ها همچنین ممکن است به افزایش تحرک اسپرم کمک کنند.
اگر علت مسئله تحرک اسپرم یک مشکل پزشکی است، مانند سطح پایین هورمون یا واریکوسل، داروهایی نظیر هورمون تحریک کننده فولیکول یا گنادوتروپین کوریونی انسان ممکن است کمک کند. در بعضی موارد، پزشک ممکن است عمل جراحی را توصیه کند

گرفتن تست اسپرم
نمونه اسپرم توسط خود تحریکی یا استمناء به یک ظرف استریل جمع آوری می شود.
از آنجا که اکثر مواد روان کننده حاوی مواد شیمیایی است که می توانند به اسپرم آسیب برسانند، پزشک شما به هنگام انجام تولید نمونه از شما درخواست می کند از "خشکی مالیدن” استفاده کنید. (بزاق می تواند به اسپرم آسیب برساند، بنابراین از تف خودتان استفاده نکنید.)روانکاری های تخصصی وجود دارد که برای آزمایش و درمان باروری مورد تایید قرار گرفته اند .
شما همچنین می توانید با استفاده از تحریک خود، نمونه را در خانه تولید کنید. در مورد این گزینه با پزشک خود صحبت کنید. برای رسیدن به بهترین نتیجه، یک نمونه اسپرم باید در یک فریم زمان مشخص (در عرض دو ساعت به طور کلی توصیه می شود) ارزیابی شود. اگر شما به دور از کلینیک باروری زندگی کنید ، ممکن است لازم باشد که نمونه را در دفتر بگذارید.

تجزیه اسپرم سالم
اساسی ترین و مفید ترین آزمون است و می تواند ۹ نفر از ۱۰ مرد با مشکل باروری را تشخیص دهد. این آزمایش، تشکیل اسپرم، و همچنین نحوه تعامل آن در مایع منی را ارزیابی می کند.
نمونه معمولا توسط استمناء جمع آوری می شود. از مرد خواسته می شود از ۲ تا ۷ روز قبل از جمع آوری نمونه برای افزایش حجم مایع منی متوقف شود.لازم است که کل انزال در ظرف استریل جمع آوری شود تا اطمینان حاصل شود که نتایج آزمایش کامل می شود.
نمونه معمولا در یک اتاق خصوصی در دفتر یا مرکز جمع آوری جمع آوری می شود، هرچند در برخی موارد می توان آن را در خانه تولید کرد. اگر این مورد باشد، نمونه باید ظرف یک ساعت برای تجزیه و تحلیل تحویل داده شود.
نمونه نباید در یخچال نگهداری شود و پزشکان توصیه می کنند در حین حمل و نقل آن را به بدن نزدیک نگه دارید تا دمای بدن آن حفظ شود. این امر اطمینان حاصل خواهد کرد که آن را بهترین کیفیت ممکن است زمانی که اسپرم تجزیه و تحلیل می شود.. مهم این است که از یک کاندوم تجاری برای این کار استفاده نکنید، زیرا بسیاری از روان کننده ها یا اسپرم کش ها هستند که می توانند نمونه را از بین ببرند.دو نمونه معمولا جمع آوری می شوند. آنها ممکن است هر ۲ تا ۴ هفته فاصله داشته باشند .
- اگر درصد اسپرم مؤثر در حال حرکت کمتر از ۳۲ درصد باشد، تشخیص ممکن است سبب تحرک اسپرم شود.
- داروهای تجویزی وجود دارد که می تواند بر میزان اسپرم نیز تاثیر بگذارد
- مکمل تستوسترون یا درمان جایگزین
- شیمی درمانی
- استفاده طولانی مدت استروئید
- داروهای ضد فوگال داروی کتوکونازول (در صورت مصرف قرص)
- برخی از آنتی بیوتیک ها
- داروهای فشار خون بالا اسپیرونولاکتون و نایفیدپیین
- داروهای سوزش سر دل (cimetidine)
- سولفاسالازین، داروئی که برای درمان آرتریت روماتوئید و کولیت اولسراتیو استفاده می شود
- کلشیسین، یک دارو ضد التهابی که برای درمان نقرس استفاده می شود
- مهار کننده های ۵-آلفا ردوکتاز، داروهای مورد استفاده برای درمان پروستات بزرگ و ریزش مو
- مسدود کننده های آلفا، مانند سیلوودزین، تامسولوزین و آلفوزوسین، داروهای مورد استفاده برای درمان پروستات بزرگ شده

علت تعداد و حرکت اندک اسپرم:
همانطور که می دانید اسپرم مردانه تلاش می کند مسیر خودش را به سمت تخمک زن پیدا کند و با آن وارد لقاح شود.
یکی از علل اصلی و اولیه ناباروی کم بودن تعداد اسپرم ها یا حرکت اندک آن هاست. افرادی که کیفیت اسپرم شان اندک است، ۹۰ درصد بیشتر از سایرین با ناباروری دست و پنجه نرم می کنند. این موضوع بسیار ناامید کننده است اگر بدانید چنین شرایطی از هر شش مرد یک نفر را درگیر خود می کند. علت بروز چنین شرایطی از فاکتورهای وراثتی تا انتخاب های سبک زندگی و عفونت گذشته و سن متغیر است.

مشخصات تعداد وحرکت اندک اسپرم:
قبل از ناباروری شما ممکن است فقط با تعداد اسپرم آشنا شوید. شما احتمالا می دانستید که داشتن تعداد کم اسپرم یک مشکل است.
شما ممکن است این اصطلاحات مورد استفاده برای توصیف ناباروری مردان یا نتایج تجزیه و تحلیل اسپرم را بشنوید:
Normozoospermia
این زمانی است که همه پارامترهای اندازه گیری شده اسپرم طبیعی هستند.
- حجم اسپرم: ۱٫۵ میلی لیتر یا بیشتر (یا بین ۱٫۴ تا ۱٫۷ میلی لیتر)
- مجموع تعداد اسپرم: ۳۹ میلیون (یا بین ۳۳ تا ۴۶ میلیون)
- غلظت اسپرم: ۱۵ میلیون در هر میلی لیتر (یا بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون در هر میلی لیتر)
- حرکت متحرک: ۴۰ درصد یا بیشتر (یا بین ۳۸ تا ۴۲ درصد)
- حرکت پیشروی: ۳۲ درصد یا بیشتر (یا بین ۳۱ تا ۳۴ درصد)
- ویتامین: ۵۸ درصد یا بیشتر (یا بین ۵۵ تا ۶۳ درصد)
- مورفولوژی اسپرم: ۴ درصد یا بیشتر (یا بین ۳ تا ۴ درصد)

درمان برای تعداد کم اسپرم شامل:
عمل جراحی. به عنوان مثال، واریکوسل اغلب می تواند جراحی تصحیح شود یا مانع از تزریق می شود. وازکتومی پیش از آن ممکن است معکوس شود. در مواردی که اسپرم در انجماد وجود نداشته باشد، اسپرم ممکن است به طور مستقیم از بیضه ها یا اپیدیدیم با استفاده از تکنیک های بازیابی اسپرم قابل بازیابی باشد.
درمان عفونت ها آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت دستگاه تولید مثل را درمان کنند، اما این بار همیشه باروری را بهبود نمی بخشد.
درمان برای مشکلات جنسی مقاربت دارو یا مشاوره می تواند به بهبود باروری در شرایطی مانند اختلال نعوظ یا انزال زودرس کمک کند.
درمان هورمون و داروها. پزشک شما ممکن است جایگزین هورمون یا داروها را در مواردی که ناباروری ناشی از سطوح بالا یا کم هورمون های خاص است یا مشکلات بدن با استفاده از هورمون ها، توصیه می کند.
تکنولوژی کمک باروری (ART). درمان های ART شامل گرفتن اسپرم از طریق انزال طبیعی، استخراج جراحی یا از افراد اهدا کننده، بسته به وضعیت خاص و خواسته های شما است. سپس اسپرم به داخل دستگاه تناسلی زن وارد می شود و یا برای تزریق اسپرم IVF یا داخل سیتوپلاسمی استفاده میشود.

مدت زمان اسپرم سازی
زمان مایع سازی (انسداد هنگامی که آزاد می شود ضعیف است و بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه آن را مایع می کند)
pH اسپرم (اسپرم که بیش از حد اسیدی است می تواند اسپرم را از بین ببرد)
سلول های سفید خون (شمارش بسیار بالا می تواند عفونت را نشان دهد)
آزواسپرمی
Azoospermia زمانی است که اسپرم صفر در انزال وجود دارد. همچنین به عنوان "هیچ تعداد اسپرم” نامیده می شود، این نوع شدید ناباروری مردانه است. مایع منی ممکن است کاملا طبیعی باشد در غیر این صورت. این تنها با کمک تجزیه و تحلیل اسپرم تشخیص داده می شود.
Oligoasthenoteratozoospermia
واژه ای است که برای توصیف چنین شرایطی به کار می رود. بر اساس تعاریف موجود(OAT) بر اساس مایع منی که مشخصات زیر را دارد تعیین می شود:
- مقادیر غیر طبیعی اندک اسپرم
- مقادیر غیر طبیعی اندک اسپرم با کیفیت حرکت خوب
- مقادیر غیر طبیعی اندک اسپرم با شکل سالم
واژه oligoasthenoteratozoospermia زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که هر سه فاکتور وجود داشته باشد.
oligoasthenoteratozoospermia هم زمانی استفاده می شود که علت چنین شرایطی معلوم نباشد. بیش از ۳۰ درصد ناباروی های مردانه به خاطر وجود OAT ایدیوپاتیک است.
استنوسوپرمی
آستنوسوپرمی زمانی اتفاق می افتد که درصد زیادی از حرکت اسپرم طبیعی نیست، در غیر این صورت به عنوان حرکت غیر طبیعی اسپرم شناخته می شود . اسپرم طبیعی باید در جهت پیشروی حرکت کند. یک جهت پیشرونده به عنوان یک حلقه راست یا بزرگتر تعریف شده است.
Teratozoospermia
Teratozoospermia زمانی است که درصد زیادی از اسپرم شکل غیر طبیعی دارد. مورفولوژی اسپرم شکل اسپرم است. اسپرم معمولی باید یک سر بیضوی با دم طولانی داشته باشد. اسپرم غیر طبیعی ممکن است یک سر شکل عجیب و غریب داشته باشد، بیش از یک سر یا بیش از یک دم. اگر اسپرم از شکل نرمال نباشد، ممکن است نتواند تخمک را تحمل کند.
مورفولوژی ضعیف اسپرم ممکن است به علت انواع علل ژنتیکی ایجاد شود. در موارد نادر، برخی از علل ژنتیکی خاص منجر به همه اسپرم ها می شود که یک شکل غیر طبیعی دارند. به عنوان مثال، globozoospermia یک نوع خاص از teratozoospermia است که در آن سر اسپرم در جای جای شکل بیضی شکل است. این یک جهش ژنتیکی خاص است.
همچنین بسیاری از چیزهایی که باعث اسپاسم ضعیف می شوند نیز می توانند باعث حرکت اسپرم و یا کم اسپرم شون
Normozoospermiaاین زمانی است که همه پارامترهای اندازه گیری شده اسپرم طبیعی هستند.
فاکتورهای دخیل در این شرایط را می توان در چهار طبقه بندی قرار داد: فاکتورهای ژنتیکی، فاکتورهای سبک زندگی، فاکتورهای مربوط به بیضه ها و اختلال نعوظ و اختلال مربوط به بیضه ها.
فاکتورهای ژنتیکی می تواند در هر مرحله ای از باروری مردان دخیل باشد. این مراحل از اسیب DNA سلول های اسپرم گرفته تا نقص های ژنتیکی از کروموزوم های Y و اختلالات ژنتیکی همچون سندرم Klinefelter متغیر خواهد بود. بیشتر این فاکتورها به تنهایی قابل درمان نیستند اما می توان به کمک IVF بر آن ها غلبه کرد. فاکتورهای سبک زندگی در برگیرنده عادت ها و شرایطی است که به طور مستقیم بر روی اسپرم های مردان اثر می گذارد. بیشتر این فاکتورها قابل تغییر هستند و می توانند کیفیت باروری مردان را تا حد قابل ملاحظه ای بهبود ببخشند. در این میان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- سیگار کشیدن می تواند به ناباروری مردان مرتبط باشد هر چند دلیل این امر کاملا مشخص نیست. چیزی که ما می دانیم این است که سیگار کشیدن می تواند تعداد اسپرم ها را تا ۲۳ درصد و حرکت آن ها را تا ۱۳ درصد کاهش دهد.
- مصرف الکل هم می تواند سطح تستوسترون مردانه را کاهش دهد و باعث کاهش کیفیت اسپرم های او شود. بیشتر داروهای روان گردان و مواد مخدر هم چنین اثری دارند.
- چاقی هم می تواند باعث تغییرات هورمونی شود که به طور مستقیم بر روی باروری مردانه اثر بگذارد. داشتن وزن اندک هم می تواند باعث بروز چنین شرایطی در مردان شود.
- دوچرخه سواری یا اسب سواری شدید می تواند به التهاب بیضه ها منجر شود و شما را از باروری درست باز دارد.
- گرم شدن بیش از حد بیضه ها با تعداد اندک اسپرم ها مرتبط است. این موارد در برگیرنده دوش بسیار گرم یا سوناست. همپنین پوشیدن لباس های زیر بسیار تنگ هم می تواند باعث بروز چنین شرایطی شود.
- داروهای خاصی هم می تواند بر روی کیفیت اسپرم های مرد اثر بگذارد. برخی از داروها هم هستند که بر روی حرکت اسپرم ها تاثیر می گذارند. مثلا داروهایی که برای درمان آرتریت روماتوئید و داروهای درمان عفونت مثانه تجویز می شوند.
- فاکتورهای مربوط به بیضه همان هایی هستند که با توانایی بیضه در تولید اسپرم با کیفیت و با تعداد کافی تداخل ایجاد می کنند. برخی از این فاکتورها قابل درمان هستند و برخی قابل درمان نیستند. این فاکتورها عبارتند از :
- افزایش سن
- ترومای بیضه
- عفونت های خاص در گذشته که می تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر روی باروی مردان اثر بگذارد.
- بزرگ شدن varicocele که می توان آن را با روش های جراحی و غیر جراحی درمان کرد
- سرطان بیضه
- شیمی درمانی و تابش درمانی
اختلال نعوظ و اختلال بیضه ها به هر شرایطی که مانع از نعوظ مرد شود یا مانع از جریان مایع منی در اندام تناسلی او گردد اطلاق می شود.

سخن نهایی:
اگرچه این شرایط کمی ناراحت کننده است اما بیشتر عللی که باعث ناباروی مردان می شود را می توان درمان کرد. در مواردی که امکان درمان وجود ندارد فرآیندهای کمکی تولید مثلی وجود دارد که استفاده از آن ها می تواند شانس باروری زوجین را بیشتر کند. این فرآیند ها در برگیرنده استفاده از داروهای باروری، دستگاه های پزشکی، جراحی و ترکیبی از این هاست. هر روشی که انتخاب می کنید باید در آن ثابت قدم باشید. اگر با ناباروری مردانه مواجه هستید، علتش هر چه که هست با پزشک متخصص مشورت کنید تا شرایط تان درمان شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد