مقاومت علی مطهری در برابر واقعیت


تاکنون فکر می‌کردم مطهری از روی قصد و غرض چنین شبهاتی که بار ها پاسخ داده شده را تکرار می‌کند. اما با پستی که امروز در اینستاگرام منتشر کرد، نشان داد که این اظهاراتش بیش از اینکه از روی قصد باشد، ناشی از کم سوادی و مقاومت‌اش در برابر تاریخ ثبت شده و اسناد موجود است.

علی مطهری بعد از واکنش هایی که به صحبتهایش در برنامه رو در رو و در مصاحبه با خبر آنلاین نشان داده شد، دوباره نامه های تاریخی امام خمینی را مورد تردید قرار داده است.
کل حرفش هم این است که چون نهضت آزادی سابقه ای طولانی داشته و دست به عملیات مسلحانه نزده است، پس بعید است که امام این تشکیلات را غیر قانونی اعلام کند. درباره نامه عزل مرحوم منتظری هم استدلالش این است که برای کنار گذاشتن منتظری نیازی به چنین نامه ای نبوده است!
مقاومت علی مطهری در برابر واقعیت
درباره نامه امام برای نهضت آزادی؛
بازرگان به جرم جعل خط حضرت امام از سید احمد شکایت میکند و پس از بررسی ها در نهایت مشخص می شود که نامه مذکور منسوب به شخص امام است. همین مورد هم کفایت می کند برای رد اظهارات مطهری درباره نامه امام به نهضت آزادی
اما باز هم نامه عزل منتظری؛
فکت های متعددی دال بر صحت این نامه از جانب امام هم در خاطرات شخصیت های انقلاب و هم در خاطرات خود مرحوم منتظری وجود دارد
آیت الله ری شهری وزیر اطلاعات وقت در خاطراتش به جلسه ای اشاره می کند که در آن چند تن از اعضای مجلس خبرگان رهبری درباره مسئبه مرحوم منتظری با امام دیدار می کنند که "افراد حاضر در جلسه از امام خواهش می کنند تا عبارتی از نامه که به سلب عدالت آیت الله منتظری اشاره دارد از نامه حذف شود.خواهش دیگر ایشان نیز عدم پخش این نامه از طریق رسانه های عمومی است که با اصرار آنها امام با این دو مورد موافقت می نمایند."
آن قسمت از نامه ی امام که خط خوردگی دارد هم مربوط به همین مسئله است.
خاطره ری شهری:
"«عصر یکشنبه 68/1/6، دفتر امام از آیت‌الله خامنه ای و آقای هاشمی میخواهد که نامه یاد شده را به آقای منتظری در قم برسانند. همچنین مجلس خبرگان تشکیل شود و به دستور امام، در خصوص عزل آقای منتظری تصمیم‌گیری نماید. لذا آیت‌الله خامنه‌ای، آیت الله مشکینی، آیت‌الله امینی، آیت‌الله مؤمن، و آیت‌الله طاهری خرم آبادی در دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، جلسه ای را ترتیب میدهند که در این باره تصمیم گیری کنند.»
این یعنی نه تنها نامه عزل مرحوم منتظری جعل شده نیست و منسوب به شخص امام است، که به شهادت ری شهری، آیت الله خامنه ای، آیت الله مشکینی، آیت الله امینی، آیت الله مومن و آیت الله طاهری خرم آبادی و مرحوم هاشمی نیز از نامه امام با خبر بوده اند که سعی داشتند تا امام را از انتشار آن منصرف کنند.
به عبارتی دیگر اشخاص مذکور تایید می کنند که نامه متعلق به شخص امام است.
علاوه بر این امام خمینی طی نامه ای کوتاه به نمایندگان مجلس در فروردین 68، ضمن بیان اینکه «عزل آیت الله منتظری اقتضاء وظیفه شرعی شان بوده ،اظهار امیدواری می کنند که ابعاد موضوع در آینده روشن بشود.»
ضمن اینکه دستور نخست وزیر وقت میر حسین موسوی مبنی بر جمع آوری تصاویر مرحوم منتظری از ادارات که پس از انتشار نامه عزل صادر شده و در همان تاریخ است نیز موید این است که نامه از طرف شخص امام خمینی بوده است. در این نامه میرحسین موسوی چنین می نویسد: " بنا به دستور مقام معظم ولایت فقیه،رهبر انقلاب و بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی مدظله العالی لازم است عکسهای آیت الله آقای منتظری در سراسر کشور از ادارات و سازمان های دولتی جمع آوری گردد."
متن نامه ی امام:
«بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم
خدمت فرزندان عزیز، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، و وزرای محترم ـ دامت افاضاتهم
با سلام، شنیدم در جریان امر حضرت آقای منتظری نیستید و نمی‏دانید قضیه از چه قرار است. همین قدر بدانید که پدر پیرتان بیش از دو سال است در اعلامیه‏ها و پیغامها تمام تلاش خود را نموده است تا قضیه بدین جا ختم نگردد، ولی متأسفانه موفق نشد. از طرف دیگر وظیفۀ شرعی اقتضا می‏کرد تا تصمیم لازم را برای حفظ نظام و اسلام بگیرد. لذا با دلی پرخون حاصل عمرم را برای مصلحت نظام و اسلام کنار گذاشتم.
ان‏شاءاللّه‏ خواهران و برادران در آینده تا اندازه‏ای روشن خواهند شد. سفارش این موضوع لازم نیست که دفاع از اسلام و نظام شوخی بردار نیست؛ و در صورت تخطی، هر کس در هر موقعیت بلافاصله به مردم معرفی خواهد شد. توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم. والسلام علیکم و رحمة اللّه‏ و برکاته.
۶۸/۱/۲۶»
تاریخ این نامه امام بیست روز پس از نامه عزل منتظری است موید این است که حضرت امام در جریان عزل آقای منتظری بوده و آن را "اقتضای وظیفه شرعی خود" عنوان می کند.
تاکنون فکر می‌کردم مطهری از روی قصد و غرض چنین شبهاتی که بار ها پاسخ داده شده را تکرار می‌کند. اما با پستی که امروز در اینستاگرام منتشر کرد، نشان داد که این اظهاراتش بیش از اینکه از روی قصد باشد، ناشی از کم سوادی و مقاومت‌اش در برابر تاریخ ثبت شده و اسناد موجود است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط